|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 30FZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
30FZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy psychologie a zdrav. psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Základy psychologie a zdravotnická psychologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UOM/0IFZP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace:
Předmět základy psychologie a zdravotnické psychologie je koncipován jako teoreticko-praktický předmět. Zabývá se psychologií jako vědou a řeší problematiku definování základních psychologických pojmů.
Součástí tohoto předmětu je problematika psychologie "zdraví" realizována v oblasti zdravotnické psychologie. Předmět má význam při utváření psychosomatického a psychoterapeutického způsobu uvažování studentů. Zabývá se rolí psychických stavů v rámci diagnosticko-terapeutické činnosti při poskytování psychické pomoci nemocným v průběhu léčby a při vyrovnávání se s chronickými stavy nemoci.
Poskytuje teoretické znalosti základních psychologických postupů při komunikaci s pacienty s různým druhem a stupněm zdravotního postižení a jeho příbuznými.
Prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládání náročných situací v péči o individuální potřeby nemocných, handicapovaných a umírajících a zachování rovnováhy samotného poskytovatele péče a pomoci.
Předmět rozšiřuje i poznatky z didaktiky a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukaci pacientů, ale i zdravotnických pracovníků.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách, písemný test.
|
Obsah
|
Přímá výuka:
V rámci prezenční výuky (konzultace/soustředění) budou přednášena tato témata:
Psychologie - její postavení, vymezení, předmět, úkoly v současné společnosti.
Význam sociální opory ve zdraví a nemoci.
Náročné psychické situace - stres, frustrace, deprivace, konflikt.
Úvod do studia zdravotnické psychologie.
Psychologie zdravotnického pracovníka, motivace k výkonu profese, syndrom vyhoření.
Další témata student musí nastudovat samostatně.
Témata k samostudiu:
Psychologické metody.
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. kapitola 3
Osobnost a její struktura.
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. kapitola 32
Psychické procesy, stavy a vlastnosti osobnosti.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2010. kapitola 2
Bio-psycho-sociální potřeby člověka.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2010. - kapitola 11
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. kapitola 17
Vybrané aspekty vývojové psychologie. Psychologie dětství, dospívání, dospělosti a stáří.
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ, J. Vývojová psychologie. Ostrava: OU LF, 2013.
Vybrané aspekty sociální psychologie. Zvláštnosti sociální komunikace ve zdravotnickém a sociálním zařízení.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 8
Komunikace úvod do problematiky. Verbální, neverbální a terapeutická komunikace.
ZELENÍKOVÁ, R. Komunikace v ošetřovatelství. Ostrava: LF, 2014. - kap. 1-4
Psychosomatická onemocnění.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 4.5
Zdraví a nemoc.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 2
Vybrané psychologické problémy nemocných na chirurgickém, ortopedickém oddělení a ve vnitřním
lékařství.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 9.1., 9.2
Specifika psychologického přístupu k dětským pacientům.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 9.3
Psychologické problémy v ženském lékařství, se specifikou na vybrané oblasti gynekologie a
porodnictví.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 9.4
Vybrané psychologické problémy u handicapovaných pacientů.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 9.5
Psychologické problémy u starších nemocných.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. kapitola 9.6
Psychologické problémy u nevyléčitelně nemocných a umírajících. Thanatologie, problematika
umírání a smrti.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. - kapitola 9.6
Písemný úkol/seminární práce: Student zpracuje seminární práci na zadané téma v rozsahu min. 5 stran. Seminární práci odevzdá dva týdny před termínem zápočtu.
Kontakt se studenty:
bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu budou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy, s přednášejícím dle individuální e-mailové komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Sikorová, L. Psychologie zdravotnické profese, Ostravská univerzita, 2011, aktualizace 2018
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Baštecká, B., Mach, J. a kol. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Základní:
Psychologie zdravotnické profese
(SIKOROVÁ, L.)
-
Základní:
Zacharová E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
Doporučená:
Dušek, K., Večeřová-Procházková, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9.
-
Doporučená:
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2013. ISBN 9788020013873.
-
Doporučená:
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha:Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
65
|
Semestrální práce
|
5
|
Samostudium
|
15
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pochopí problematiku výkonu zdravotnického povolání
Porozumí subjektivnímu prožívání nemoci
Zná rozdíly mezi postojem zdravotníků a nemocného k nemoci
Vysvětlí vztahy mezi tělesnou a psychickou stránkou nemoci
Porozumí prožívání nemoci v čase
Vysvětlí pojmy iatropatogenie, sororigenie, hospitalismu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
|
|
|
|