|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0ISE7
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0ISE7
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Specifika edukace v geriatrii
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / 7
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UOM/GSEK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UOM/GZLK
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace
Předmět je chápán jako teoreticko praktický. Předmět je zaměřen na význam, cíle, základní pojmy a zásady výchovně-vzdělávacího procesu a zásady tvorby a prezentace edukačního projektu v práci sestry pečující o seniory. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o seniora, rodinu a komunitu.
Cíle
Pochopení nové rozšířené roli v oblasti edukace seniorů a rodin. Pochopení významu uspokojení potřeby znalostí a dovedností z aplikace různých metod výuky. Získání dovedností v přípravě projektu edukačního programu, jeho realizaci a hodnocení. Vytvoření a prezentování vlastního edukačního plánu v hodině a v terénu.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast při vytváření a realizaci edukačních aktivit pro seniory 11. 4. 2023
|
Obsah
|
Přímá výuka:
V rámci prezenční výuky (konzultace/soustředění) budou přednášena tato témata:
Vzdělávání seniorů - gerontagogika: úvod do problematiky, předmět a úkoly gerontagogiky, cíle, motivační faktory.
Edukace seniorů: cíle edukace seniorů, funkce edukace seniorů, faktory ovlivňující edukaci seniorů. Zásady edukace seniorů. Pravidla úspěšné edukace seniorů. Právní determinanty edukace.
Struktura edukačního plánu pro seniory. Typy a formy edukace seniorů. Edukační prostředí. Zásady tvorby edukačních materiálů pro seniory.
Specifika edukace seniorů a jejich rodin. Bariéry edukace seniorů a jejich rodin.
Edukace zdravých seniorů. Volnočasové aktivity seniorů. Vzdělávací možnosti pro seniory.
Specifika edukace seniorů v komunitní péči.
Specifika edukace zvláštních skupin nemocných seniorů (např. edukace seniorů s diabetes mellitus, edukace seniorů s hypertenzí).
Témata pro samostudium:
Andragogika jako výchozí vědní disciplína gerontagogiky
VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3. kapitola 2 a 5
Vzdělávání, rozvoj a učení se seniorů
VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-905460-7-3. kapitola 7
Edukátor ve vzdělávání seniorů. Klíčové kompetence vzdělavatelů seniorů
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8. Kapitola 10
Komunikace v geragogice
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8. Kapitola 11
Vzdělávání seniorů v České republice
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8. Kapitola 7
Vzdělávání seniorů v zahraničí
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8. Kapitola 8
Samostatná práce studentů:
Sestavení edukačního plánu a projektu edukace pacienta/seniora, jeho pečovatele nebo rodiny na zvolené téma (rozsah 5-10 stran).
Tvorba specifických edukačních materiálů pro edukaci seniorů, jejich pečovatelů a rodinných příslušníků
Kontakt se studenty:
bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu budou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy, s přednášejícím dle individuální e-mailové komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
Základní:
Veteška, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.
-
Doporučená:
Kalnický, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
-
Doporučená:
Zormanová, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Doporučená:
Benešová, D. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.
-
Doporučená:
Janiš, K., Skopalová, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 80-210-2641-3.
-
Doporučená:
Tomczyk, L. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
4
|
Samostudium
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Studium pramenů
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
14
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student definuje pojem edukace. |
Student popíše edukační proces. |
Student diskutuje význam edukace v ošetřovatelské péči o seniory. |
Student vyhledá zdroje a materiály pro edukaci seniorů. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student vysvětlí základní pedagogické a gerontagogické zásady. |
Student popíše základní didaktické metody. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student zhodnotí potřebu a schopnost edukace jednotlivých seniorů, rodin. |
Student zpracuje edukační plán u seniora s vybraným onemocněním. |
Student aplikuje a integruje poznatky základních preklinických a klinických disciplín při edukaci seniora. |
Student demonstruje edukaci seniora, příp. jeho rodiny na vybrané téma. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C4 - Instruktáž |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|