|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IPD7
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IPD7
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Péče o pacienty s demencí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
7 / 7
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání znalostí a praktických dovedností v managementu péče o pacienty s demencí. Studenti by měli po absolvování předmětu zvládnout individualizaci ošetřovatelského procesu u pacientů s demencí a u pacientů v terminální fázi těchto onemocnění, koordinování kontinuity péče multidisciplinárního týmu, kontinuální monitoring a vyhodnocování somatických - psychických - duchovních - sociálních problémů pacientů a jejich rodin, znát možnosti jejich korigování a základní principy poskytované péče.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na seminářích, vypracování zadaného tématu seminární práce
|
Obsah
|
Přímá výuka:
V rámci prezenční výuky budou přednášena tato témata:
1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů, jednotlivé typy demencí.
2. Výskyt, rizikové faktory, příznaky demence a jejich diagnostika.
3. Alzheimerova choroba nejčastější příčina demence.
4. Zásady přístupu k pacientům s demencí.
Další témata student musí nastudovat samostatně.
5-6 Techniky, přístupy a nefarmakologické metody a jejich využití v praxi.
ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence.
7-8 Komunikační dovednosti. Komunikace s pacientem a jeho rodinou v kontextu pokročilého a terminálního onemocnění. Terapeutická komunikace.
Klucká, J., Volfová, P. Kognitivní trénink v praxi.
9. Psychosociální aspekty péče. Psychosociální podpora.
WEHNER, L., SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí.
10. Péče o pacienty v terminálních stádiích demence. Specifika poskytování péče v různých prostředích (nemocnice, léčebné ústavy, zařízení následné péče, zařízení sociální péče, domácí prostředí, specializovaná zařízení paliativní péče). Multidisciplinární tým poskytovatelů péče, komunikační dovednosti. Psychická zátěž v a její zvládání.
Kabelka, L. Geriatrická paliativní péče.
HOLMEROVÁ, I. Průvodce vyšším věkem - manuál pro seniory a jejich pečovatele.
Student zpracuje seminární práci: komplexní biopsychosociální zhodnocení klienta s demencí a zpracování komplexní ošetřovatelské anamnézy (současný zdravotní stav týkající se potřeb klienta, osobní a rodinná anamnéza, psychologická anamnéza sociální anamnéza, spirituální anamnéza).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0561-8.
-
Základní:
Klucká, J., Volfová, P. Kognitivní trénink v praxi. 2016. ISBN 978-80-271-9300-4.
-
Základní:
WEHNER, L., SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0.
-
Doporučená:
Kabelka L. Geriatrická paliativní péče. Praha, 2017. ISBN 978-80-204-4225-3.
-
Doporučená:
HOLMEROVÁ I. a kol. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: Gerontologické centrum, 2009. ISBN 978-80-86541-28-0.
-
Doporučená:
HOLMEROVÁ, I. Průvodce vyšším věkem - manuál pro seniory a jejich pečovatele. Praha: Mladá Fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3119-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
4
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Studium pramenů
|
16
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zná principy péče o pacienty s demencí
- zná management péče o pacienty s demencí
- zná jednotlivé techniky, přístupy a nefarmakologické metody
- zná základy práce s rodinou nemocného pacienta
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zná principy péče o pacienty s demencí
- zná management péče o pacienty s demencí
- zná jednotlivé techniky, přístupy a nefarmakologické metody
- zná základy práce s rodinou nemocného pacienta
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
C4 - Instruktáž |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|