|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IO2T
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IO2T
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Oš. péče v interních oborech 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ošetřovatelská péče v interních oborech 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
35
[HOD/SEM]
Seminář
15
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu:
Cílem předmětu je naučit studenty implementovat a integrovat vědomosti a dovednosti získané v ostatních předmětech studia při řešení konkrétních situací v praxi. Na základě validní ošetřovatelské diagnostiky aplikovat důsledně individuální ošetřovatelský proces v praxi. Komplexně zhodnotit zdravotní a funkční stav nemocného v interních oborech jako východisko k intervencím pro posílení autonomie klienta.
Cíle:
Na základě teoretických vědomostí a praktických dovedností připravit studenty k organizaci a řízení a/nebo k poskytování ošetřovatelské péče nemocným v interních oborech, včetně validní ošetřovatelské diagnostiky a v souladu ošetřovatelské praxe založené na důkazech.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na cvičeních: studentovi je možno omluvit max. 20 % ze zdravotních důvodů na základě předložení lékařského potvrzení/zprávy apod.
plnění úkolů zadaných na cvičení: zpracování ošetřovatelských plánů, edukačních plánů, pracovních listů apod.
splnění 4 průběžných testů: získání min. 28 bodů z celkového počtu 40 bodů
písemná zkouška (obsah předmětů 0IO1T+0IO2T): předpokladem pro přistoupení k ústní zkoušce je splnění všech výše uvedených požadavků
|
Obsah
|
Obsah:
Semináře a cvičení:A
1.-5. Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou acidobazické rovnováhy, vodního a minerálního hospodářství, obezitou, malnutricí, metabolickými nemocemi kostí. Klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, aktuální trendy v terapii. Fyzikální vyšetření sestrou, zhodnocení aktuálního zdravotního stavu, mapování potřeb pacienta, vyhodnocení potenciálních rizik, plánování ošetřovatelských intervencí, možnosti edukace, prevence.
6.-16. Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s cévní mozkovou příhodou (CMP), zánětlivým onemocněním mozku, epileptickými syndromy, degenerativním onemocněním, demyelinizačním onemocněním, extrapyramidovým onemocněním anervosvalovým onemocněním. Klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, aktuální trendy v terapii. Management bolesti. Fyzikální vyšetření sestrou, zhodnocení aktuálního zdravotního stavu, mapování potřeb pacienta, vyhodnocení potenciálních rizik, plánování ošetřovatelských intervencí, možnosti edukace, prevence. Předepisování zdravotnických prostředků, praktické příklady. Význam rehabilitačního ošetřování u pacientů po cévní mozkové příhodě v rané fázi po prodělané CMP.
17.-18. Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s kožním onemocněním, dermatózou, kožní infekcí, ekzémem, kožní alergickou reakcí, sexuálně přenosnou chorobou. Klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, aktuální trendy v terapii. Fyzikální vyšetření sestrou, zhodnocení aktuálního zdravotního stavu, mapování potřeb pacienta, vyhodnocení potenciálních rizik, plánování ošetřovatelských intervencí, možnosti edukace, prevence. Předepisování zdravotnických prostředků, praktické příklady
19.-25. Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s diabetem mellitem a multidisciplinární přístup. Klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, aktuální trendy v terapii (inzulinoterapie, inzulinové pumpy, terapie perorálními antidiabetiky, fyzická aktivita). Kontinuální monitorace glukózy v podkoží. Selfmonitoring. Komplikace akutní, chronické a jiné orgánové komplikace. Metabolický syndrom. Prevence vzniku komplikací. Psychosociální aspekty onemocnění. Fyzikální vyšetření sestrou, zhodnocení aktuálního zdravotního stavu, mapování potřeb pacienta, vyhodnocení potenciálních rizik, plánování ošetřovatelských intervencí, možnosti edukace, prevence. Předepisování zdravotnických prostředků, praktické příklady.
26.-33. Specializovaná ošetřovatelská péče v podiatrii. Syndrom diabetické nohy. Klasifikace syndromu diabetické nohy, klinický obraz, diagnostika (screeningové vyšetření syndromu diabetické nohy na podiatrii), aktuální trendy v terapii (obecné principy léčby odlehčením, vhodná obuv, speciální kontaktní fixace, růstové faktory a kožní transplantáty). Chirurgické možnosti léčby diabetické nohy. Protetická péče. Pohybová léčba u pacientů s diabetem mellitem se zaměřením na rehabilitační program u pacientů se syndromem diabetické nohy a po amputacích na dolních končetinách.
34.-35. Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s primárním a sekundárním lymfedémem. Etiologie lymfatických otoků a jejich diagnostika. Zásady léčby nemocných s lymfedémem. Indikace a kontraindikace manuální a přístrojové lymfodrenáže. Kompresní terapie. Předepisování zdravotnických prostředků, praktické příklady.
36.-39. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických a sociálních zařízení, ochrana proti šíření infekčních onemocnění, ochrana zdraví při práci. Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s infekčním onemocněním. Klinický obraz, léčebné možnosti, očkování, aktuální trendy v terapii. Postup při podezření na výskyt infekčního onemocnění, hygienický a protiepidemický režim.
40.-46. Synkopa, náhlá smrt, hypertenzní krize, CMP.
47.-50. Základní neodkladná resuscitace, využití automatizovaného externího defibrilátoru (AED). Aktivace integrovaného záchranného systému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bobčíková, K., Kozáková, R. Kapitoly z ošetřovatelská péče v interních oborech 1. Ostrava: LF, 2022.
-
Základní:
Kozáková, R, Bobčíková, K. Kapitoly z ošetřovatelská péče v interních oborech 2. Ostrava: LF, 2022.
-
Doporučená:
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. NANDA International Nursing diagnosis. Definition and clasification 2018-2020. 11th ed. Willey-Blacwell, 2017. ISBN 9781626239296.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná jednotlivé diagnostické a terapeutické procedury používané u pacientů v interních oborech s důrazem na roli sestry v těchto procedurách.
Student umí připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům.
Student umí stanovit specifika ošetřovatelské péče u jednotlivých klinických stavů.
Student umí identifikovat potřebné oblasti edukace a vytvořit základní edukační plán v rámci jednotlivých klinických stavů.
Student dovede aplikovat znalosti do ošetřovatelského procesu.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC7 - Písemná zkouška |
IIA7 - Zdravotnická dokumentace (lékařská, ošetřovatelská, psychologická, speciálně pedagogická) - součástí je individuální vzdělávací plán, terapeutický a léčebný plán apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C4 - Instruktáž |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|