|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IKPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IKPK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunitní péče
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Cvičení
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UOM/0IKP9
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UOM/EBNKS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace: Předmět je koncipován jako teoreticko praktický celek. Je součástí předmětů z ošetřovatelství v oblasti primární a terciární péče. Zaměřuje se na zdraví lidí v komunitě. Studenti pochopí význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí ošetřovaní klientů/pacientů v podmínkách domácího prostředí. Studenty seznámí s organizační strukturou služeb Agentur domácí péče a platnou legislativou pro jejich činnost.
Cíle: Studenti porozumí pojmu komunita, významu zdravého společenského a přírodního prostředí pro zdraví člověka. Seznámí se s rozvojem zdravotních a sociálních služeb v rámci komunitní péče o zdraví jednotlivců a jednotlivých populačních skupin. Přijme filozofii domácí péče a seznámí se se základní organizační strukturou domácí péče, s interdisciplinárním přístupem v domácí péči. Uvědomí si odlišnosti poskytování péče v domácím prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování vstupního tutoriálu + samostudium podle e-kurzu + průběžné plnění úkolů + zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky:
Systém zdravotnictví, zdravotních a sociálních služeb, základní prvky a typy zdravotnického systému, organizace zdravotních služeb, veřejné zdravotní pojištění, formy zdravotní péče ze systémového hlediska.
Komunita jako klient, komunitní ošetřovatelství, komunitní zdraví. Komunita a komunitní péče, obecné principy komunitní péče, komunitní plánování.
Komunitní služby a instituce, historický exkurz vývoje komunitních služeb, vybrané zdravotní služby a instituce v rámci komunitní péče, vybrané sociální služby a instituce v komunitní péči.
Ošetřovatelský proces zaměřený na komunitu, hodnocení komunity, ošetřovatelské diagnózy orientované na komunitu, plánování komunitní péče - zdraví komunity, realizace v komunitě, hodnocení intervencí zaměřených na zdraví komunity.
Rodina jako klient, definice a funkce rodiny, charakteristika a změny rodiny, hodnocení rodiny, zdravotní potřeby rodiny, domácí návštěvy.
Senioři v komunitě, zásady péče o seniory, vývoj geriatrického ošetřovatelství, zaměření geriatrického ošetřovatelství, posuzování seniorů v komunitní a domácí péči.
Problematika komunitní péče u kulturně odlišných skupin, role komunitní sestry v podpoře zdraví kulturně odlišných skupin, romská populace, zdravotní stav romské populace, romský zdravotně sociální pomocník.
Domácí péče. Management agentur domácí péče - Národní centrum domácí péče, indukce a zahájení domácí péče, přijetí klienta, formy zdravotní péče, rozsah poskytované sociální péče, multidisciplinarita. Financování domácí péče, materiálně technické vybavení, spolupráce se zdravotními pojišťovnami, systém vzdělávání sester v domácí péči, kompetence. Systém následných návštěv u klienta, odborné činnosti sestry, práce sestry po ukončení vlastní návštěvy, porady multidisciplinárního týmu, vedení dokumentace, ochrana a bezpečnost při práci.
Cvičení
Komunitní ošetřovatelství - senioři
Komunitní ošetřovatelství tělesně, smyslově a mentálně handicapovaní
Komunitní ošetřovatelství - problematika užívání návykových látek - alkohol, kouření, drogy
Komunitní ošetřovatelství - bezdomovci
Komunitní ošetřovatelství v hospici a ošetřovatelském domě
Písemný úkol/seminární práce: Student plní průběžné úkoly v Moodle.
Kontakt se studenty:
bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu budou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy, s přednášejícím dle individuální e-mailové komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Příprava na zápočet
|
36
|
Samostudium
|
17
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zná metody komunitní ošetřovatelské péče se zaměřením na cílové skupiny student zná organizaci zdravotních a sociálních služeb v komunitě student zná filozofii, organizaci a pracovní metody domácí péče student dovede aplikovat a integrovat poznatky základních preklinických a klinických disciplín do předmětu student dovede monitorovat, analyzovat a hodnotit zdravotní stav, potřeby a problémy cílových skupin komunity student dovede aplikovat ošetřovatelský proces v domácí péči, hodnotit klienty student umí zpracovat ošetřovatelský plán student je schopen sbírat data, analyzovat a hodnotit komunitu, student participuje na komunitním plánování student aplikuje ošetřovatelský proces v komunitě dle cílových skupin a dle instituce student realizuje domácí ošetřovatelskou péči
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
|
|
|
|