|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IKOO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IKOO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikace v ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
40 / 44
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UOM/0IO1O
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu:
Kvalitní ošetřovatelská péče je nemyslitelná bez efektivní komunikace mezi sestrou a pacientem a mezi sestrou a dalšími zdravotnickými pracovníky navzájem. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a zaměřuje se nejen na osvojení základních teoretických poznatků o sociální komunikaci, ale především na prohloubení tzv. profesionální komunikace, která vyžaduje zvláštní dovednosti, kterým se musí zdravotničtí pracovníci během profesní přípravy naučit.
Cíle:
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem. Přednášky jsou zaměřeny rovněž na zvládání komunikace ve specifických náročných životních situacích.
|
Požadavky na studenta
|
80 % účast na cvičeních
|
Obsah
|
1-2. Komunikace - úvod do problematiky, vymezení základních pojmů. Komunikační modely.
3-4. Verbální komunikace. Rozhovor - formální a obsahová stránka rozhovoru. Otázky (typy otázek, efektivní datování). Dialog jako nejvyšší forma osobního rozhovoru. Specifika verbální komunikace sestry s pacientem. Paralingvistické znaky.
5-6. Neverbální komunikace - mimika, proxemika, haptika, posturika, kinezika, komunikace gesty, řeč očí a pohledů, paralingvistika, sdělování úpravou zevnějšku. Specifika neverbální komunikace sestry s pacientem.
7-8. Terapeutická komunikace. Aktivní naslouchání. Asertivita - vymezení základních pojmů, teze, techniky asertivity, asertivní práva. Empatie. Projevování respektu. Sdělování činy - devalvace a evalvace, vzájemné ovlivňování.
9-10. Komunikace v multidisciplinárním týmu. Telefonická a elektronická komunikace. Komunikace s veřejností. Komunikace s rodinou nemocného - úloha sestry, druhy rozhovoru, obsah a fáze rozhovoru, podávání informací, právní aspekty, povinná mlčenlivost, chyby v rozhovoru.
11-12. Komunikace s vybranými skupinami pacientů. Komunikace s nemocnými dětmi. Komunikace se seniory. Komunikace s pacienty s demencí.
13-14. Komunikace s pacienty v intenzivní péči. Alternativní a augmentativní komunikace. Komunikace s agresivním pacientem.
15-16. Komunikace s umírajícím pacientem a jeho příbuznými, komunikace s pozůstalými.
17-18. Komunikace s handicapovanými pacienty - specifika komunikace s pacienty se zrakovým postižením, komunikace s pacienty se sluchovým postižením, komunikace s hluchoslepými pacienty, komunikace s pacienty s vadou řeči.
19-20. Transkulturní komunikace. Komunikace s pacienty z jiné kultury, komunikace s cizinci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Janečková, Ph.D. (100%),
Mgr. Eva Janíková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Radka Kozáková, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Zeleníková, R. Komunikace v ošetřovatelství. Ostrava, 2018. ISBN 978-80-7464-550-1.
-
Doporučená:
KABELKA, Ladislav. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci.. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2018. ISBN 978-80-204-5049-4.
-
Doporučená:
NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
-
Doporučená:
Burda, P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. NCO NZO, Brno, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8.
-
Doporučená:
NEUBAUEROVÁ, Lenka a Karel NEUBAUER. Neurogenně podmíněné poruchy komunikace u seniorů v sociálně-zdravotní péči. Hradec Králové: Gaudeamus, 2020. ISBN 978-80-7435-794-7.
-
Doporučená:
Dostálová, O. Péče o psychiku onkologicky nemocných. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-570-63.
-
Doporučená:
Amery Justin. Praktický průvodce dětskou paliativní péčí. Praha, 2017. ISBN 978-80-88126-34-8.
-
Doporučená:
Janoušek, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
Doporučená:
Honzák, R. Svépomocná příručka sestry: (psychothriller). Praha, 2015. ISBN 978-80-7492-142-1.
-
Doporučená:
Čakrt, M. Typologie osobnosti v medicíně: lékaři, sestry, pacienti.. Praha, 2O17. ISBN 978-80-7261-496-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
7
|
Účast na výuce
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
5
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
3
|
Samostudium
|
5
|
Studium pramenů
|
10
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- samostatně studovat odbornou literaturu
|
- diskutovat na téma komunikace |
- samostatně a s porozuměním referovat základní prostudovaná témata |
- rozlišit vhodný a nevhodný styl komunikace |
- mluvit o významu komunikaci |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student vysvětlí význam komunikace v práci sestry. |
Student popíše základní pravidla verbální a neverbální komunikaci. |
Student charakterizuje principy efektivní komunikace. |
Student popíše jednotlivé fáze dialogu. |
Student porovnává specifika komunikace s handicapovanými klienty. |
Student specifikuje pravidla komunikace s umírajícím pacientem a jeho rodinou. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen využívat základní komunikační techniky. |
Student je schopen komunikovat s pacienty v náročných životních situacích. |
Student využívá asertivní techniky. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
|
|
|
|