|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UFY / 9FY2F
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UFY
/
9FY2F
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyziologie II.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
45
[HOD/TYD]
Cvičení
30
[HOD/TYD]
Seminář
15
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
59 / 60
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UAN/9AN2F nebo UAN/9AN2L a KVM/9BF2L
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
UFY/9PF1L, UFY/9PF2L
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Charakteristika: Fyziologie 2 je preklinický experimentální předmět, který klade důraz na samostatnou práci studentů. Jeho cílem je, aby si studenti medicíny osvojili nejen faktické znalosti, ale také logické myšlení a manuální, rétorické a senzorické dovednosti v problematice funkce tělních tekutin a krevních buněk, kardiovaskulární, respirační a exkreční soustavy. Fyziologie 2 navazuje na předchozí kurz Fyziologie 1, rozvíjí morfologické a biochemické obory a připravuje studenty na klinické obory.
Cíle: seznámit studenty s komplexními ději v organismu a vést je k pochopení komplexního propojení regulace orgánů a orgánových systémů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: Zápočet obdrží pouze student, který splní kritéria docházky a prospěchu.
1) Kritérium prospěchu: průběžné hodnocení na praktických cvičeních formou mikro-testů a tři průběžné testy. Studenti, kteří nedosáhli průměru 60 % z mikro-testů a 60 % z každého ze tří průběžných testů během semestru, opravují tuto povinnost opravným testem. Student má právo na dva pokusy tohoto opravného testu. V případě neúspěšnosti ani při druhém pokusu v opravném testu nebude studentovi udělen zápočet. Studenti jsou povinni z každého praktického cvičení vypracovat protokol. Protokol bude obsahovat zejména popis princip vyšetření či pokusu, stručný popis pracovního postupu, výsledky, ukázka výpočtu, tabulky s daty, popř. graf a zhodnocení = závěr, tj. analytické hodnocení získaných výsledků (vyjádření se k preciznosti (precision) a pravdivosti (trueness) a klinická interpretace nálezu. Vypracování protokolů ze všech cvičení je součástí hodnocení studenta pro udělení zápočtu. V případě absence některého z protokolu a nedodání do náhradního termínu zaslání, nebude studentu udělen zápočet. Součástí prospěchu je i praktické přezkoušení z metodiky a teorie praktických cvičení.
2) Kritérium docházky: Student je povinen účastnit se všech praktických cvičení. Připouští se jedna omluvená absence za semestr doložená lékařským potvrzením. O adekvátnosti omluvy a způsobu náhrady této absence stanoví vedoucí praktických cvičení. Student je povinen nahradit chybějící testy. Garant předmětu ve spolupráci s přednostou ústavu stanoví v závažných případech (dlouhodobé onemocnění), jakým způsobem bude dlouhodobá absence ? chybějící praktika nahrazena. Neomluvené absence jsou důvodem k neudělení zápočtu.
Požadavky ke zkoušce: Zápočet: - splnění všech mikro-testů, průběžných testů a vypracování laboratorních protokolů v semestru - praktické přezkoušení z metodiky a teorie praktických cvičení - Bez splněných povinností nebude studentovi udělen zápočet a připuštěn ke zkoušce. Zkouška: - Udělení zápočtu. - Student si ke zkoušce donese své portfolio protokolů z obou semestrů, které mohou být použity pro diskuzi nad tématem dotýkajícím se položených otázek. - Zkouška probíhá ústní formou s vylosováním bloku dvojice teoretických otázek. V případě nerozhodnutého výsledku bude doplněna vylosováním ještě jedna teoretická otázka. - Student může opakovat dle SaZ ještě jedním termínem. V případě druhého neúspěchu se pak vypisuje druhý opravný termín před komisí a pouze po schválení děkanem fakulty.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Metabolismus 2. Fyziologie ledvin 3. Regulace objemu tělesných tekutin, pH a minerálů v lidském těle 4. Endokrinní systém I: HH systém - řízení a kontrola růstu 5. Specifika fyziologie dětského věku 6. Endokrinní systém II.: Hormony nadledvin 7. Rozmnožování a těhotenství 8. Senzorický systém I.: funkce a receptory, optický aparát oka; sítnice, zraková dráha, projekční oblasti 9. Senzorický systém II.: čich, chuť, sluch a vestibulární aparát, somatosenzorický systém 10. Autonomní nervový systém: funkce, rozdělení, eferentní dráhy, mediátor a centra 11. CNS I: motorický nervový systém: struktury podílejícíc se na řízení motoriky, spinální mícha, retikulární formace, thalamus, mozeček, bazální ganglia, motorická kůra. Volní pohyb 12. CNS II: integrační a asociační funkce centrálního nerovvého systému: principy, modulační systémy, nervové struktůry podílející se na integračních funkcích (retikulární formace, thalamus, limbický systém, hypokampus, anygdala, neokortex, asociační oblasti mozkové kůry) 13. CNS III: nepodmíněné reflexy, podmíněné reflexy, útlum podmíněných reflexů, mechanismy formování paměti a učení, řeč, typy CNS, signální soustavy, spánek a bdění 14. Biorytmy: jejich význam, rozdělení, aplikace v klinické medicíně 15. Fyziologie stárnutí
Cvičení:
1. Měření teploty tělesného jádra a povrchu těla 2. Metabolismus: Stanovení energetického výdeje nepřímou kalorimetrií a výpočtem 3. Fyziologie výživy: nutriční software pro hodnocení příjmu potravy 4. Klinická antropometrie 5. Vyšetření ABR 6. Regulace glykémie, OGTt 7. Vyšetření sluchu - ladičkové zkoušky, audiometrie 8. Vyšetření zrakové ostrosti, akomodace, Schneirův pokus, vyšetření barvocitu 9. Čichové testy a chuť 10. Vyšetření vybraných reflexů, reakční doba 11. HRV 12. Funkční testy paměti a řeči 13. EEG (záznam a popis) 14. Lokální a systémové účinky katecholaminů (cvičná nem.) 15. náhrada odpadnutých praktik
Seminář:
1. Termoregulace 2. Clearance, protiproudový systém ledvin (výpočty Starlingova rovnice, určení filtrační nálože, Poměry TF/P, inulin, Osm) 3. Průběžný test č. I; (výživa, ledviny, ABR, termoregulace) Téma semináře: stres a adaptace na stres 4. Regulace glykémie, diabetes I a II. typu 5. Průběžný test č. II.: (ABR, endokrinní systém, pohlavní systém, regulace růstu, specifika fyziologie dětského věku) Téma semináře: Fyziologie bolesti 6. Motorický systém CNS (bazální ganglia, mozeček, oční a sluchové reflexy) 7. Chronobiologie 8. Průběžný test č. III: (CNS, ANS, PNS, Speciální senzorika, chronobiologie). Diskuze k proběhlým tématům, náhrada za odpadlé semináře
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Marek Bužga, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Mgr. Marek Bužga, Ph.D. (50%),
prof. RNDr. Pavol Švorc, CSc. (30%),
RNDr. Pavol Švorc ml., Ph.D. (7%),
MUDr. Bc. Eva Závodná, Ph.D. (13%),
-
Cvičící:
Mgr. Eva Augste (22%),
MUDr. Vojtěch Jarkuliš (22%),
MUDr. Ondřej Jor, Ph.D. (100%),
Mgr. Tomáš Mičaník (22%),
Mgr. Vladislava Mizerová, Ph.D. (12%),
RNDr. Pavol Švorc ml., Ph.D. (22%),
MUDr. Bc. Eva Závodná, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Marek Bužga, Ph.D. (60%),
MUDr. Bc. Eva Závodná, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SIVERTHORN, D.U. Pearson EL, England. Human physiology. Pearson EL, England, 2019. ISBN 978-013-460519-7.
-
Základní:
Javorka a kol. Lekárska fyziológia, 4. vyd.. Martin: Osveta, 2014. ISBN 978-80-8063-407-0.
-
Základní:
KITTNAR, O. A KOL. Lékařská fyziologie, 2. vyd.. Praha, Grada, 2020. ISBN 978-80-247-1963-4.
-
Rozšiřující:
GUYTON, A.C.,HALL, J.E. Textbook of Medical Psysiology. 13th Edition.. New York : Saunders, 2015. ISBN 9781455770168.
-
Doporučená:
Silbernagl S. & Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-4271-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Účast na výuce
|
90
|
Celkem
|
210
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalosti anatomie, histologie, biofyziky, biochemie a fyziologie 1. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student má faktické znalosti a základní dovednosti ze základů buněčné fyziologie, základů neurofyziologie, fyziologie kardio-vaskulárně-respiračního systému, fyziologie GIT a metabolismu, které skládá do logických celků a které uplatní při svém dalším studiu klinické medicíny.. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen své znalosti a dovednosti prezentovat v rámci odborné diskuze a je schopen poznatky aplikovat v návazných preklinických a klinických oborech. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC18 - Klauzurní práce (prezentace práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
IIA8 - Diagnostické a výzkumné nástroje (pozorovací archy, dotazníky, interview, posuzovací škály, testy, anamnézy apod.) |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
D9 - Experiment/laborování |
|
|
|
|