|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / SPPDP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
SPPDP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciálně pedagogická diagn. a porad.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
24
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přiblížit frekventantovi současné pojetí speciálně pedagogické diagnostiky, jako důležitého a elementárního nástroje intervenčních aktivit speciálního pedagoga. Speciálně pedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doprovází ji také proces poradenství., diagnostiky a intervence. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
Výstupy z učení: Na konci tohoto kurzu bude student schopen ? Získat základní poznatky ze speciálně pedagogické diagnostiky. ? Osvojit si základní metody a techniky speciálně pedagogické diagnostiky. ? Umět použít intervenci poskytovanou v rodinách. ? Umět použít intervenci poskytovanou v procesu vzdělávání. ? Umět použít intervenci realizovanou ve školách a školských zařízeních.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Přehled témat výuky a jejich hodinová dotace:
1. Diagnostika a diagnóza. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Pojetí speciálně pedagogické diagnostiky
2. Speciálně pedagogické diagnostika v oblasti poradenství
3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby
4. Strategie a multidimenzionalita ve speciálně pedagogické diagnostice
5. Základní rozčlenění metod ve speciálně pedagogické diagnostice
6. Význam pozorování pro speciální pedagogiku
7. Metody explorační a jejich význam pro speciálně pedagogickou diagnostiku
8. Testové metody didaktické testy, charakteristika, klasifikace, rizika
9. Testové metody speciálně pedagogické testy, charakteristika, klasifikace, rizika
10. Orientační zkoušky smyslových orgánů
11. Rozbor a hodnocení produktů činnosti dítěte/žáka
12. Posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb
13. Podpůrná opatření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
DISTANČNÍ ČÁST VÝUKY - v Moodle, Moje kurzy, Kurz: Pedagogické studium speciální pedagogiky pro kvalifikované učitele praktického vyučování, odborného výcviku, učitele mateřských škol a vychovatele (osu.cz)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA ,
-
Přednášející:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D. (100%),
Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
FRANIOK, Petr, ed. Pedagogická diagnostika a evaluace 2016: speciálněpedagogická diagnostika v inkluzivním vzdělávání : sborník příspěvků z XII. ročníku mezinárodní konference v sekci Speciálněpedagogická diagnostika.. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-862-5.
-
Základní:
KALEJA, M. A ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
-
Základní:
ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
-
Rozšiřující:
Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brna : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
-
Rozšiřující:
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
-
Rozšiřující:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Rozšiřující:
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Rozšiřující:
VAŠEK, Štefan. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia, 2004. ISBN 80-08-02056-3.
-
Rozšiřující:
KASTELOVÁ, Alexandra. Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a základy špeciálnopedagogického poradenstva. Bratislava : Iris, 2014, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Na konci tohoto kurzu bude student schopen
- Získat základní poznatky ze speciálně pedagogické diagnostiky.
- Osvojit si základní metody a techniky speciálně pedagogické diagnostiky.
- Umět použít intervenci poskytovanou v rodinách.
- Umět použít intervenci poskytovanou v procesu vzdělávání.
- Umět použít intervenci realizovanou ve školách a školských zařízeních. |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|