|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / PROP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
PROP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lékařská propedeutika 1 (ORL, fon.,ped.)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Lékařská propedeutika 1 (ORL, foniatrie, pediatrie)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je zvládnutí základů pediatrické propedeutiky jako základního předpokladu k pochopení zvláštností dětského věku a nemocí dětského věku. Studenti budou seznámeni se základními rysy psychomotorického vývoje dítěte, s nejčastěji se vyskytujícími onemocněními dětského věku a získají teoretické poznatky o dětském růstu a vývoji v jednotlivých věkových skupinách. Studenti získají potřebné znalosti z ORL a foniatrie, které se týkají organických změn v lidském organismu se zaměřením na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském věku. Seznámí se s význame a formami spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy, které jsou předpokladem správného postupu při nápravě porušených funkcí jedinců s postižením.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
- Anatomie sluchového ústrojí, anatomie artikulační a dýchací soustavy
- Fyziologie slyšení - kostní a vzdušné vedení
- Sluch a věk. Sluch a řeč, mluvní a zvuková stránka řeči
- Vyšetření sluchu u dětí - hračkami, řečí a ladičkami
- Poruchy hlasu, sluchu a řeči. Včasná reedukace
- Audiologie, audiogram. Poruchy hlasu organického a funkčního charakteru
- Růst a vývoj dítěte, zvláštnosti jednotlivých odobí dětského věku, psychomotorický vývoj
- Genetika - přehled dědičných vad, vady chromosomální, vady genové, genetické poradenství
- Choroby dýchacího systému
- Choroby trávícího systému. Choroby ledvin a močových cest. Choroby oběhového systému
- Krevní choroby. Choroby žláz s vnitřní sekrecí. Náhlé příhody v dětském věku
- Chronicky nemocné dítě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stožický František, Pizingerová Kateřina. Nemoci dětského věku. Praha, Karolinum, 2004.
-
Základní:
Jaroslav Michálek. Pediatrická propedeutika: vybrané kapitoly. Brno, Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4695-5.
-
Základní:
Hrodek,O., Vavřinec, J. Pediatrie. Praha:Galén, 2002.
-
Základní:
KLÍMA, J. a kol. Pediatrie. Eurolex Bohemia, Praha, 2003. ISBN 80-86432-38-6.
-
Základní:
Muntau AC. Pediatrie. Praha, Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2525-3.
-
Základní:
ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno, 2000. ISBN 80-210-2327-9.
-
Základní:
Lebl J. a kol. Preklinická pediatrie. Praha, Galén, 2003. ISBN 80-7262-207-2.
-
Základní:
Lebl J. Růst dětí a jeho poruchy. Galén, Praha, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Na konci tohoto kurzu absolvent:
- zná anatomii sluchového ústrojí.
- dokáže popsat vývoj sluchového orgánu.
- zná anatomii artikulační a dýchací soustavy.
- chápe a dokáže popsat fyziologii slyšení.
- ovládá vzájemné vztahy sdělovacího procesu se zaměřením na sluch a řeč.
- získává dovednost provést vyšetřit sluch hračkami, ladičkami, řečí.
- orientuje se v základní klasifikaci poruch hlasu, sluchu a řeči.
- umí vysvětlit termíny foniatrie, ORL, audiologie, audiogram.
- je způsobilý provádět reedukační sluchová cvičení
- orientuje se ve vývoji a růstu dítěte
- orientuje se ve fyziologických systémech organismu člověka
- zná fyziologické a patologické příznaky jednotlivých systémů
- zná nemocí jednotlivých systémů |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|