|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / DRV3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
DRV3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova v prim. vzdělávání 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním záměrem předmětu je seznámení s možnostmi, které nabízí využití dramatické výchovy v primárním vzdělávání pro rozvíjení klíčových kompetencí, v rámci integrace s jinými předměty, či průřezovými tématy, při vytváření projektů napříč různými vzdělávacími oblastmi nebo uplatňování metod a prvků v jiných předmětech. Obsahem jsou cíle, výstupy a učivo RVP ZV, metody a techniky dramatické výchovy, prvky a postupy dramatu a divadla jako součást umění a kultury a jejich plánování a reflexe ve výuce nebo v projektech pro žáky 1. st. ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce, příprava a realizace vyučovacího bloku (miniprojektu) s využitím dramatické výchovy ve vyučování. (0-50 bodů) Vypracování zprávy o sledování vývoje vybraných klíčových kompetencí, zvládání učiva, efektivitě použitých metod, technik, postupů a popisu konkrétních výsledků žáků. (0-50 bodů) Náležitosti písemné zprávy: -název práce, jméno, název studijního oboru, předmětu, ročník, semestr, seznam použité literatury (viz. citační norma); -předmět, ročník, cíle, výstupy, učivo, popis konkrétních výsledků učení žáků podložený důkazy (foto, video, zvukový záznam aj.).
Termín odevzdání: týden před termínem zápočtu na e-mail vyučujícího.
|
Obsah
|
Klíčové kompetence - jejich analýza a vývoj na základě diagnostiky žáků a odborné literatury a zařazovaní vhodných metod a postupů dramatické výchovy do vyučování. Kompetence k učení - umožnit žákům poznávat smysl a cíl učení a rozvíjet pozitivní vztah k učení. Kompetence k řešení problémů - vytvářet podmínky k vnímání nejrůznějších problémových situacích, k objevování různých variant řešení problémů a k samostatnému řešení problémů. Kompetence komunikativní - poskytovat příležitosti k formulování a vyjadřování myšlenek a názorů a využívání získaných komunikativních dovednosti k vytváření vztahů k plnohodnotnému soužití s ostatními lidmi. Kompetence sociální a personální - nabízet aktivity pro účinnou spolupráci ve skupině a učení se vytváření pravidel pro práci v týmu. Kompetence občanské - respektovat přesvědčení druhých lidí, vcítit se do situací ostatních lidí, rozhodovat se zodpovědně podle dané situace, projevovat pozitivní postoj k uměleckým dílům. Kompetence pracovní - využívat znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost. Výběr vhodných předmětů, průřezových témat podle záměrů integrace, projektu s dramatickou výchovou nebo s využitím jejich metod a technik. Metody a techniky dramatické výchovy a jejich možnosti v plánování výuky nebo projektů napříč předměty v primárním vzdělávání. Plánování a řízení metod a technik dramatické výchovy ve výuce, při tvorbě projektů - pravidla a komunikace důležité oblasti zkušeností žáků. Reflexe a sebereflexe procesu učení s využitím dramatické výchovy ve vyučování - plánování procesu (téma, námět, cíle, výstupy, klíčové kompetence, obsah učiva, metody a techniky, organizace a postupy) a jejich didaktická analýza. Hodnocení - reflexe a sebereflexe žáků i učitele, zjišťování a ověřování kvality výsledků učení žáků, různé způsoby hodnocení: verbální, pohybové, písemné; společné, ve skupinkách, jednotlivě atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
CISOVSKÁ, H., GALETKOVÁ, H., KARAFFA, J., KÁŇOVÁ, Ž. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Doporučená:
časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama (scénáře pro divadlo s dětmi).. ISBN 1211-8001.
-
Doporučená:
ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha : AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
-
Doporučená:
Belz, H., Siegriest, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-7178-479-6.
-
Doporučená:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Příprava na odbornou praxi
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
12
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
12
|
Semestrální práce
|
15
|
Celkem
|
57
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Zná a charakterizuje základní metody dramatické výchovy. Vysvětlí pojmy klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, projekt. Uvede konkrétní příklady využití dramatické výchovy nebo jejich základních metod ve vyučování. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|