|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / CEST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
CEST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stylistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
Cvičení
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KCD/CEST
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s teorií funkčního přístupu k textu - od užívané teorie funkčních stylů k procedurálně funkčnímu přístupu. Studenti budou vybaveni schopností kriticky posoudit mluvený nebo psaný text. Nástrojem jim budou poznatky z již absolvovaných disciplín a poučení o persvazi a manipulaci v textech. Důraz bude kladen na posílení kompetencí k porozumění textu, pro rozlišení různých záměrů a funkcí.
|
Požadavky na studenta
|
Přehled témat výuky: 1. Z historie myšlení o jazyce a textech v českém prostředí - od období popisného, přes období strukturněfunkční k období procedurálně funkčnímu. 2. Vlastnosti textu psaného a mluveného. 3. Text jako prostředí pro činnost - funkce textů (funkční styly) 4. Slohové postupy a útvary jako modely pro textování. 5. Výrazové prostředky textů - nástroje k jejich funkčnímu rozvrstvení.
Další požadavky na prostudovanou literaturu: HÖFLEROVÁ, E., SEKEROVÁ, K. (2006). Základy české stylistiky. HÖFLEROVÁ, E. (2011). Elektronický učební text. 60 s. Ostrava: VŠB-TU. http://docplayer.cz/413793-Elektronicky-ucebni-text.html Učební text pro distanční vzdělávání. Elektronicky na stránkách katedry. HOFFMANNOVÁ, J., HOMOLÁČ, J., CHVALOVSKÁ, E., JÍLKOVÁ, L., KADERKA, P., MAREŠ, P., MRÁZKOVÁ, K. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
|
Obsah
|
Přehled témat výuky: 1. Z historie myšlení o jazyce a textech v českém prostředí - od období popisného, přes období strukturněfunkční k období procedurálně funkčnímu. 2. Vlastnosti textu psaného a mluveného. 3. Text jako prostředí pro činnost - funkce textů (funkční styly) 4. Slohové postupy a útvary jako modely pro textování. 5. Výrazové prostředky textů - nástroje k jejich funkčnímu rozvrstvení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.
-
Doporučená:
ČMEJRKOVÁ, S. - František DANEŠ, F. - SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Voznice, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Doporučená:
CHLOUPEK, J. Knížka o češtině. Praha: Odeon, 1974. ISBN 80-7042-119-3.
-
Doporučená:
KOŘENSKÝ, J. a kol. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice, 1999. ISBN 80-7040-363-2.
-
Doporučená:
MATHESIUS, V. Řeč a sloh. Praha, 1966. ISBN 80-86022-59-5.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, M. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
-
Doporučená:
HOFFMANNOVÁ, J. Stylistika a ... Praha, 1997. ISBN 80-85573-67-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
|
|
|
|