|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 3SOPO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
3SOPO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky. Současně jde o to, aby studenti byli seznámeni se specifiky sociálního prostředí a jejich dopady na jedince a sociální skupiny.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na přednáškách, účast na diskusích, - aktivní práce (studium) s literárními zdroji, - aktivní domácí příprava a studium, které jsou nezbytnou a prvořadou součástí úspěšného splnění předmětu, - vykonání písemné zkoušky v rozsahu předmětu.
|
Obsah
|
1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky. 2) Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. 3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení. 4) Rodina jako základní výchovná instituce. 5) Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče. 6) Agrese a agresivita a jejich zvládání. Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence. 7) Škola a ústavní prostředí jako specifické sociální prostředí. Školní šikana. 8) Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na děti/klienty. 9) Mravní formování jedince (Piaget, Kohlberg, Gilliganová).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7184-555-8.
-
Základní:
SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.
-
Základní:
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
Základní:
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové : PdF UHK, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.
-
Základní:
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
Rozšiřující:
GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4.
-
Rozšiřující:
KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálně a sociálně narušených. Bratislava : PdF UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4.
-
Rozšiřující:
LIPPA, R. A. Pohlaví, příroda a výchova. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1719-2.
-
Rozšiřující:
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
-
Rozšiřující:
KELLER, J. Tři sociální světy. Praha : Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-031-5.
-
Doporučená:
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
-
Doporučená:
SEKERA, O. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-728-1.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
-
Doporučená:
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portá, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|