|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 1HD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
1HD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební výchova s didaktikou 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň základních škol v úzké vazbě s hudebněvýchovnou praxí, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum hudebnědidaktických postupů intencionální hudební výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
a) Forma: písemná
b) Požadavky na studenta:
Účast ve výuce: 100%
didaktický materiál: písemně zpracované náměty z jednotlivých složek hudební výchovy: a) nácvik dvojhlasu, b) intonační výcvik. Jednotlivé složky hudební výchovy budou obsahovat také detailní rozbor z hlediska užitého učiva a hudebnědidaktického postupu;
Kritéria hodnocení:
1. Abstraktní: vysoká úroveň abstraktního myšlení, originalita, poznatky zobecněné a aplikované v nových kontextech, myšlenky dotažené do závěrů, vysoce reflektivní, jasné vnímání, odstup od osobní zkušenosti, zobecnění (100-91 bodů);
2. Vztahová: poznatky sjednocené v komplexní celek, schopnost vybírat a posuzovat, schopnost používat odborný jazyk oboru, dovednost používat poznatky v nových kontextech (90-81 bodů);
3. Multistrukturální: pochopení mnoha aspektů tématu, ale nízká schopnost integrovat je nebo transformovat (encyklopedismus) 80-71 bodů;
4. Jednostrukturální: pochopení několika základních myšlenek tématu, reprodukce (70-61 bodů);
5. Reprodukční: nízká úroveň reprodukce bez pochopení vztahů a aspektů tématu (60-51 bodů);
Neakceptovatelná úroveň seminární práce z hlediska obsahového a formálního, neakceptovatelná úroveň reprodukce bez pochopení vztahů a aspektů tématu (50-0 bodů).
0-50b. nezapočteno
51-100b. započteno
|
Obsah
|
1. -3. Přípravná cvičení pro dvojhlas, kánon, quodlibet. Metodický nácvik dvojhlasé písně. Intonace v hudební výchově na základní škole, intonační výcvik, intonační metody: František Lýsek, Ladislav Daniel, Čestmír Stašek, intonační metody z hlediska historického, praktická intonační cvičení.
4. - 6. Sborový zpěv na 1. stupni ZŠ, základy dirigentské techniky, metodika sborového zpěvu. Hudebněpohybová výchova a taneční výchova.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LASEVIČOVÁ, Jarmila. Didaktika hudební výchovy. Ostrava: PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-108-8.
-
Základní:
DANIEL, LADISLAV. Metodika hudební výchovy. 3. vyd.. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6.
-
Základní:
PECHÁČEK, STANISLAV. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-459-2.
-
Základní:
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. 3. vyd.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
-
Základní:
SYNEK, Jaromír. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I., UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X. ISBN 80-244-0964-X.
-
Doporučená:
STAŠEK, ČESTMÍR. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1985..
-
Doporučená:
MARK, MICHAEL L. Contemporary music education. New York: Schirmer,1996. ISBN 978-11-3395-630-3.. ISBN 978-0-415-50689-2.
-
Doporučená:
JENČKOVÁ, EVA. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd., Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.. ISBN cnb000686894.
-
Doporučená:
SPISAR, JAN. Intonace, sborový zpěv a řízení pěveckého sboru [elektronický studijní materiál]. Ostrava: PdF OU, 2007..
-
Doporučená:
STIBOROVÁ, ZORA. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-151-X. ISBN 978-80-7363-431-5.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, JIŘÍ, ROB, JOSEF A ŠTÍBROVÁ, IVANA. Sborový zpěv a řízení sboru 1., Praha: SPN, 1998.. ISBN 978-80-87132-18-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- způsobilost komunikovat na odborné úrovni;
- způsobilost prezentovat odborná témata
- způsobilost využívat IT.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- principů stavby hodiny hudební výchovy ve vztahu k jednotlivým složkám hudební výchovy,
- metodiky nácviku dvojhlasu, intonačního výcviku, sborového zpěvu, hudebněpohybové a taneční výchovy a aplikace vybraných hudebnědidaktických postupů v rámci uvedených složek hudební výchovy včetně zdůvodnění.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- nacvičit dvojhlas, kánon, quodlibet, dirigovat jednoduché jednohlasé a dvojhlasé písně, kánony, quodlibety
- pohybově reagovat na hudbu, pohybově realizovat jednoduché vybrané tance
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|