|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 1DV3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
1DV3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova v primár. vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Dramatická výchova v primární vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
43 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Záměrem je seznámit se základními možnostmi, které nabízí divadlo nebo jeho prostředky a postupy pro tvořivé aktivity v projektu s žáky v primárním vzdělávání. Jde o praktické poznávání dramatického umění a požadovaných kompetencí v oblastech: základní předpoklady dramatického jednání, proces dramatické a inscenační tvorby, recepce a reflexe dramatického umění. Příklady projektů s divadlem umožní, vyzkoušet si naplňování obsahu RVP ZV, ŠVP a vytváření vhodných podmínek k rozvoji osobnostních, sociálních i uměleckých kompetencí žáků.
|
Požadavky na studenta
|
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
a) Forma: kombinovaná (ústní i písemná)
b) Požadavky na studenta:
1. Aktivní podíl na dílčích úkolech ve výuce, reflexích a analýzách předkládaných projektů s divadlem.
2. Vypracování a prezentace plánu projektu propojujícího divadlo a školu (od předložení námětu, literární předlohy, formulování tématu, ohniska cílů, výstupů, až po příklad zinscenování vybrané situace příběhu) na základě odborné literatury a kurikulárních dokumentů (skupina: 3-5 členů podle aktuální 1.-5. třídy žáků).
3. Úvaha na téma: "Jak a proč pracovat s žáky mladšího školního věku na projektu s divadlem v základní škole" na podkladě zhlédnutého divadelního představení a odborné literatury (uvést přesné citace a parafráze z použitých pramenů).
Posledním termínem pro odevzdání úkolů je den zápočtu. Vložit 1x za skupinu v jednom doc. do seminárních prací (Portál).
Kritéria hodnocení:
Splnění všech úkolů má dialogický charakter prokazující velmi podrobné kontextuální znalosti v teorii pojetí projektů s divadlem (dramatem) ve škole na základě kladení otázek, studia odborné literatury, hledání odpovědí, analýzy faktů, efektivní spolupráce ve skupinách s funkčním rozdělením rolí a úkolů, hodnotícího posouzení v širším kontextu a nalezení vhodných možností řešení. Plán projektu má zřejmý cíl a záměr, vhodně zvolené metody a postup, který je srozumitelně, přehledně, podrobně a poutavě zpracován i prezentován. Všechny části jsou logicky uspořádané a vzájemně propojené i s citacemi zdrojů podle normy APA na konci práce.
|
Obsah
|
Vyjadřování námětů a témat dramatickými - divadelními situacemi a položení základních otázek k vlastnímu projektu i vzhledem ke kurikulárním dokumentům.
Základní stavební prvky, principy a postupy divadla (dramatu) Scénické čtení (Listování).
Práce s časovou a příčinnou následností situací příběhu a volba vhodných divadelních prostředků k naplňování výstupů a učiva vybraných předmětů inscenování a tvořivé dramatizování.
Inscenační postupy (dramaturgie, scénografie, režie, herecká práce, scénická hudba a zvuk, světla aj.), funkční role a komunikace s divákem.
Význam konfliktu jako základu dramatické situace a jeho řešení jednáním postav při inscenování.
Divadlo ve výchově - interaktivní (participační) divadlo.
Práce na postavě (charakter, motivace, vztahy) a počáteční hledání odpovědí na položené otázky edukační, výukové programy, dílny, workshopy ke konkrétní inscenaci.
Teorie a osobnosti českého a světového divadla, které výrazně ovlivňují zkušenosti autorů projektu.
Vhodný výběr z dramatických žánrů a možných pojetí projektu podle hlavních myšlenek a cílů.
Volba ze současných dramatických umění a médií (divadelních, filmových, televizních, rozhlasových a multimediální tvorby) dle záměrů pro aplikaci ve škole.
Prezentace projektu s divadelním tvarem, scénami nebo s účinnými divadelními prostředky a postupy.
Recepce a reflexe účinnosti prvků, principů a postupů divadelního (dramatického) umění pro učení žáků v průběhu i na konci projektu.
Uvedená témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací dle potřeby studia a domluvy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.
-
Základní:
Marušák, R., Králová, O., & Rodriguezová, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
-
Základní:
MACHKOVÁ,E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2., upr. vyd.. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Základní:
VALENTA,J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing a.s, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama (scénáře pro divadlo s dětmi).
-
Doporučená:
HOŘÍNEK, Z. Drama, divadlo, divák. Brno : JAMU, 1991. ISBN 80-85429-02-0.
-
Doporučená:
PERKNER, S.-KOPANĚVOVÁ, G. A BÍLKOVÁ-BELNAYOVÁ, K. Řeč dramatu. II. Film a televize. Umění vnímat umění. Praha: Horizont, 1988. ISBN 80-7178-363-3.
-
Doporučená:
PROVAZNÍK, J. Škola a dramatická umění. In Tvořivá dramatika.. 2017.
-
Doporučená:
PALARČÍKOVÁ, A. Tygr v oku aneb o tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 978-80-7068-005-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Zná základy dramatické výchovy. Dovede naplánovat a vést lekce dramatické výchovy jako samostatného předmětu v primárním vzdělávání.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka:
Orientuje se v základních prostředcích a postupech dramatického - divadelního umění, které mohou učitelé využívat v procesu učení při vytváření i realizaci projektu s divadlem ve škole. Pojmenuje výstupy a učivo z RVP ZV ŠVP, které prací na projektu s divadlem žáci mohou naplňovat a zvládat.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka
Spolupracuje na naplánování zvolené dramaturgicko-režijní koncepce nalezením vlastních funkčních rolí i postav. Prezentuje vytvořený projekt s divadlem ostatním kolegům ve studijní skupině. Zvolí vhodné metody a techniky pro práci na projektu s divadlem pro žáky na 1. stupni ZŠ. Reflektuje průběh i výslednou realizaci projektu s divadlem nebo s divadelními prostředky.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IIA1 - Zpráva / protokol z odborné / profesní praxe, exkurze |
IIA6 - Projekt (výstup projektové výuky) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
E3 - Metody inscenační a simulační |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
E5 - Výuka dramatem |
E6 - Projektová výuka |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
F7 - Vytváření odborné dokumentace |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|