|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / XSPED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
XSPED
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogika a edukace dospělých
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
Cvičení
24
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání znalostí o speciální pedagogice jako společenskovědní disciplíně. Vývoj, základní terminologie a teoretické problémy speciální pedagogiky. Vnitřní členění speciální pedagogiky, základy jednotlivých dílčích oborů speciální pedagogiky s užším zaměřením na dospělý věk. Získání znalostí o inkluzivním vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce - 80 %; s aktivní přípravou na výuku (orientace v jednotlivých teoretických okruzích zaslaných vyučující před výukou); didaktický test (min. 51%) - okruhy k didaktickému testu vychází z probíraných témat.
Od studentů je očekávána aktivita ve výuce (plnění dílčích krátkých úkolů, zapojování se do diskusí, hledání odpovědí)
Studenti jsou celkově za předmět hodnoceni následovně:
51 - 100 b započteno
0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
Získání znalostí o speciální pedagogice jako společenskovědní disciplíně. Vývoj, základní terminologie a teoretické problémy speciální pedagogiky. Vnitřní členění speciální pedagogiky, základy jednotlivých dílčích oborů speciální pedagogiky s užším zaměřením na dospělý věk. Speciálně pedagogické metody. Získání znalostí o inkluzivním vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Přehled probírané látky:
1. Vymezení oboru speciální pedagogika - základní terminologie, cíle speciální pedagogiky, klasifikace, vztah k příbuzným oborům, etiologie zdravotního postižení, speciálně pedagogické metody.
2. Vývoj názorů na začlenění jedinců se zdravotním postižením do společnosti a na jejich vzdělávání. Inkluzivní vzdělávání jedinců se zdravotním postižením.
3. Akceptace a nonakceptace zdravotního postižení veřejností a samotnými dospělými se zdravotním postižením.
4. Nástin problematiky psychopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika mentálního postižení, dopady mentálního postižení na život dospělého jedince a míru jeho socializace
5. Nástin problematiky somatopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika tělesného postižení, dopady tělesného postižení na život dospělého jedince a míru jeho socializace
6. Nástin problematiky oftalmopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika zrakového postižení a vad, dopady zrakového postižení na život dospělého jedince a míru jeho socializace
7. Nástin problematiky surdopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika sluchového postižení, dopady sluchového postižení na život dospělého jedince a míru jeho socializace
8. Nástin problematiky logopedie - etiologie, klasifikace, popis jednotlivých okruhů narušené komunikační schopnosti (NKS) v dospělém věku, charakteristika nejčastějších druhů NKS v dospělém věku, dopady NKS na život dospělého jedince a míru jeho socializace
9. Nástin problematiky specifických poruch učení a chování (SPU a SPCH) - etiologie, klasifikace, charakteristika poruch, dopady SPU a SPCH na život dospělého jedince a míru jeho socializace
10. Nástin problematiky etopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika poruch chování, dopady poruch chování na život dospělého jedince a míru jeho socializace
11. Nástin problematiky kombinovaných vad - etiologie, klasifikace, charakteristika vad
12. Poradenství pro dospělé osoby se zdravotním postižením a jejich rodiny.
13. Ucelená rehabilitace - komplexní rehabilitační péče.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA ,
Mgr. Daniela Kilduff, Ph.D. ,
-
Cvičící:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (50%),
Mgr. Daniela Kilduff, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
FRANIOK, P. Kapitoly z teorie speciální pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-280-7.
-
Základní:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Základní:
KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
-
Základní:
JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: UP, 2013. ISBN cnb000034125.
-
Doporučená:
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice.. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
-
Doporučená:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Doporučená:
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
-
Doporučená:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E., NOVOHRADSKÁ, H., KOVÁŘOVÁ, R., KALEJA, M. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysoké škole. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-276-0.
-
Doporučená:
Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky.. Hradec Králové, Gaudeamus, 2000. ISBN 978-80-86723-49-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
15
|
Semestrální práce
|
30
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
36
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
36
|
Samostudium
|
63
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientuje se v terminologii, klasifikaci, cílech a metodách speciální pedagogiky.
Získá základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín se zaměřením na dospělý věk.
Získá základní poznatky o inkluzi jako nejvyššího stupně socializace.
Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi.
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky a geragogiky.
Orientuje se v problematice mentálního postižení u dospělých a seniorů.
Orientuje se v problematice smyslových postižení u dospělých a seniorů.
Orientuje se v problematice tělesného postižení u dospělých a seniorů.
Orientuje se v problematice specifických poruch učení a chování u dospělých.
Orientuje se v problematice poruch chování u dospělých a seniorů.
Zná možnosti péče rezidenčních zařízení pro dospělé a seniory.
|
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky. Získá základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Získá základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému. Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi. Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky a geragogiky. Orientuje se v problematice mentálního postižení u dospělých a seniorů. Orientuje se v problematice smyslového postižení u dospělých a seniorů. Orientuje se v problematice tělesného postižení u dospělých a seniorů. Zná možnosti péče rezidenčních zařízení pro dospělé a seniory.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|