|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / WNEDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
WNEDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etopedická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Cvičení
24
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
SPG/WNETO
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat jak hlubší teoretické, tak praktické znalosti z oblasti speciálněpedagogické diagnostiky etopedické, poznat obsah a rozsah procesu diagnostiky, jednotlivé diagnostické metody a techniky práce, principy a požadavky komplexního poznávání a hodnocení osobnosti jedince s problémy chování a s poruchou chování. Dále cílem je implementovat v procesu diagnosticky aktuální, platné nástroje, zavádět doporučení pro integrativní a inkluzivní vzdělávání (pro speciálněpedagogickou praxi), včetně principů a požadavků institucionalizace e rezidenční péče.
|
Požadavky na studenta
|
- pravidelná docházka na semináře (min. 80%) a přednášky - aktivní účast ve výuce - zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři - ústní zkouška
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
- Teoretické koncepty etopedické diagnostiky v praxi - Diagnostika v psychologické, v lékařské a ve školské praxi - Institut ústavní a ochranné výchovy, integrovaný pedagogicko-psychologický systém - Reedukační proces, metody, techniky reedukace - Teoretické koncepty a intervenční přístupy v etopedické praxi - Osobnost speciálního pedagoga - etopeda, jeho kompetence - Problémové chování dětí v předškolním a školním věku - Problémové chování dětí školního věku a v období adolescence - Problémové chování osob v období dospělosti a stáří - Klasifikace problémového chování a poruch chování dle mezinárodně uznávaných standardů - Terapeutické programy pro etopedickou intervenci, včetně činnosti NNO - Repetitorium učiva
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
-
Základní:
HRABAL, V. st., HRABAL, V ml. Diagnostika: pedgogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Základní:
JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava : PdFOU, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
-
Základní:
Etopedická diagnostika : Distanční studijní text
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice.. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
-
Základní:
STANKOWSKI, A. Etopedie. Úvod do resocializační pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-257-2.
-
Základní:
POKORNÁ, V. Inkluzivní a kognitivní edukace. 1. vydání. Praha : Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-7066-600-5.
-
Základní:
VOJTOVÁ, H. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno : MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.
-
Základní:
BOUČEK, J. Obecná psychiatrie. Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
-
Základní:
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-7178-544-X.
-
Základní:
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H § H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování
(KALEJA, M.)
-
Základní:
EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
-
Základní:
MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-700-0.
-
Základní:
Bouček, J. a kol. Speciální psychiatrie. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.
-
Základní:
TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti, jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
-
Základní:
SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování: diagnostika - reedukace. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
-
Základní:
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
-
Rozšiřující:
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
-
Rozšiřující:
AMERICAN ACADEMY OF CHILD AND ADOLESCENT PSYCHIATRY. Dostupné na www: http://www.aacap.org/.
-
Rozšiřující:
STEINER, Rudolf. Human Values in Education. The Foundations of Waldorf Education. 10 Lectures in Arnheim, Holland.. Anthroposophic Press,, 2004. ISBN 0-88010-544-5.
-
Rozšiřující:
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vydání. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0015-3.
-
Rozšiřující:
ZVOLSKÝ, P. Obecná psychiatrie. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7184-681-3.
-
Rozšiřující:
KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálně a sociálně narušených. Bratislava : PdF UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4.
-
Rozšiřující:
POKORNÁ, V. Poruchy chování a jejich náprava. 1. vydání. Praha : PF UK, 1993. ISBN 80-7066-600-5.
-
Rozšiřující:
PRAŠKO, J. Poruchy osobnosti. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-558-5.
-
Rozšiřující:
BLATNÍKOVÁ, Š., NETÍK, K. Predikce kriminality. Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2008. ISBN 978-80-73338-075-.
-
Rozšiřující:
ŘEHULKA, E. Prevence závislosti ve škole. Brno : MSD, 2008. ISBN 978-80-210-5260-4.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
-
Rozšiřující:
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-488-8.
-
Rozšiřující:
JEŽEK, S. (ed.). Sociální klima školy I. Brno : MSD, 2003. ISBN 978-80-87482-53-7.
-
Rozšiřující:
VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty pro děti. Definice - popis - následky. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
-
Rozšiřující:
NĚMEC, J., VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-906974-0-9.
-
Rozšiřující:
JESENSKÝ, J. Základy komprehensivní speciální pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
-
Doporučená:
WALKER, H. M. a H. SEVERSON. Developmental prevention of at-risk outcomes for vulnerable antisocial children and youth. In K. L. Lane, F. M. Gresham, and T, E. O´Shaughnessy (Eds.), Interventions for Children with or At Risk for Emotional and Behavioral Disorders (pp. 177-194).. Boston: Allyn and Bacon., 2002. ISBN 0205321828.
-
Doporučená:
HENSLE, Ulrich a Monika A. Vernooij. Einführung in die Arbeit mit behinderten Menschen. Theoretische Grundlagen.. Wiebelsheim : Quelle & Meyer, cop., 2000. ISBN 3825209369.
-
Doporučená:
STEINER, Rudolf. Human Values in Education. The Foundations of Waldorf Education. 10 Lectures in Arnheim, Holland.. Anthroposophic Press, Holland, 2004. ISBN 80-7067-770-8.
-
Doporučená:
SPOUSTA, V. Speciálně pedagogická diagnostika etopedická. Brno: MU PdF, 2. vyd., 1995. ISBN 80-210-1261-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Samostudium
|
40
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
38
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- orientuje se v teoretických diagnostických konceptech, v aplikaci diagnostických metod a nástrojů - kriticky vyhodnocuje význam ústavní a ochranné výchovy, systému poradenství - chápe souvislosti sociomoriálního dotčených cílových skupin - orientuje se v terapeutických programech, v psychologických formách intervence
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|