|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / SNESZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
SNESZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Edukace osob v sociálních zařízeních
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 15
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
SPG/SNEPS
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámení s organizací, rozvrstvením, strukturou a pojetím zařízení a institucí sociálního charakteru, které se objevují v rámci péče, výchovy a vzdělávání klientů s těžšími vadami a mentální retardací. Popis metod, technik a postupů práce v těchto zařízeních. Hospitační praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce na téma: Aktuální pojetí ÚSP v rámci České republiky a v zahraničí.
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
1. Charakteristika sociálních zařízení podle platné legislativy ČR (cíl, poslání, náplň činností) 2. Vymezení klientely sociálních zařízení a problematika kvality života dle stěžejních druhů postižení (+ specifika kombinovaných vad) 3. Struktura edukačního procesu v podmínkách sociálních zařízení pro děti a mládež, pro dospělé a pro seniory se zdravotním postižením. 4. Metody a postupy práce v sociálních zařízeních, specifické techniky a druhy činností v závislosti na zúčastněných odbornících (zaměřeno na terapeutické techniky, alternativní a augmentativní komunikaci a formy práce) 5. Transformace pobytových služeb v rámci sociální péče ČR. 6. Efektivita a rizika institucionální péče v ČR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (50%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (25%),
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA (25%),
-
Examinátoři:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.,
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA,
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA,
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 9788073675028.
-
Doporučená:
SEKERA, J. Mikrořízení a interpersonální vztahy v organizacích ústavní výchovy. Ostrava: PdF OU, 2001. ISBN 80-7042-187-8.
-
Doporučená:
VALENTA, M. Péče o mentálně postižené v zahraničí. olomouc, 1994. ISBN 80-7067-322-2.
-
Doporučená:
FRANIOK, P., KYSUČAN., J. Psychopedie - speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava, 2002. ISBN 80-7042-247-5.
-
Doporučená:
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.
-
Doporučená:
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1993. ISBN 8086429199.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ. Ústavní péče. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-226-2.
-
Doporučená:
FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 3.vyd., Ostrava : PdF OU, 2008. ISBN 978-7368-622-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
24
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Semestrální práce
|
10
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v organizaci sociálních zařízení u nás. Umí posoudit druh zařízení a také možnosti pro danou klientelu. Student si osvojuje legislativu, která se soc.zařízení v ČR týká. Umí kriticky posoudit pozitiva i negativa sociální a ústavní péče. Ovládá a zná metody a postupy, které se v těchto zařízeních využívají u uživatelů se spec.potřebami. Student zná strukturu a systém soc.zařízení také z praxe. (Hospitační praxe)
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|