|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / MULV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
MULV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální a multikulturní aspekty edukace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět má seznámit studenty s danou terminologií oboru, má poskytnout ucelený přehled skupin, které lze zahrnout do problematiky multikulturní výchovy. Směřuje k realizaci aplikace sociálních a multikulturních aspektů edukace do výchovně vzdělávacího procesu. Nabízí různé teoretické koncepce, pohledy na nejběžnější formy útlaku. Seznamuje studenta s preventivními a interaktivními programy pro školskou praxi.
|
Požadavky na studenta
|
- pravidelná docházka na semináře a přednášky - aktivní účast ve výuce - zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři - zápočet
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
1. Teoretické koncepty multikulturní výchovy a multikulturality 3. Sociální rovnost, sociální spravedlnost v historickém a společenském pojetí 4. Cílové a dominantní skupiny, formy útlaku 5. - 6. Sociální a multikulturní aspekty v RVZ PV a RVP ZV, aplikace ve školní praxi 7. Možnosti realizace multikulturní výchovy 8. Osobnost a kompetence multikulturního pedagoga 9. - 10. Specifická témata multikulturní výchovy: menšiny, migranti, azylanti, majorita, menšina. 11. -12. Preventivní a interaktivní programy ve školské praxi zaměřené na sociální rovnost 13. Repetitorium učiva
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Etopedická diagnostika : Distanční studijní text
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice.. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie, 2. rozšířené vydání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
-
Základní:
KALEJA, M. Možnosti realizace multikulturní výchovy na základních školách. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7510-362-8.
-
Základní:
TAYLOR, CH. GUTMANNOVÁ, A. Multikulturalismus: zkoumání politiky uznání. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
-
Základní:
MARADOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-82-2.
-
Základní:
CÍLKOVÁ, E. - SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
-
Základní:
Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
-
Rozšiřující:
UHEREK, Z., KORECKÁ, Z., POJAROVÁ, T. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy. Praha : EV AV ČR, 2008. ISBN 80-04-25050-5.
-
Rozšiřující:
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8.
-
Rozšiřující:
TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ, M., ŠPIRKOVÁ, A. a kol. Jsme lidé jedné Země. Program prevence xenofobie a rasismus. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
-
Rozšiřující:
HAVLOVÁ, R. (a kol.). Kulturní pluralita současného světa. Praha : Oeconomica, 2006. ISBN 80-245-0987-3.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Rozšiřující:
GULOVÁ, L., ŠTĚPAŘOVÁ, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
-
Rozšiřující:
SMÉKAL, V., GRAY, H., LEWIS, CHA. A. Together we will learn - ethnik minorities and education. Brno : Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-40-3.
-
Rozšiřující:
HAYSOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
-
Doporučená:
LACKOVÁ, E. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha, 1997. ISBN cnb000157658.
-
Doporučená:
ROUS, J. Romové - vhled do problému. Brno : Kabinet MV: Katedra sociální pedagogiky, 2003. ISBN cnb000735639.
-
Doporučená:
SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- orientuje se v teoretických konceptech zaměřených na sociální rovnost a spravedlnost - kriticky vyhodnocuje význam multikulturality ve společnosti - chápe souvislosti řešící preventivní strategie v oblasti pozitivního klimatu ve školních i mimoškolních podmínkách - aplikuje praktické nástroje v procesu kurikulárního vzdělávání
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Bodové hodnocení |
IA2 - Klauzurní práce (prezentace práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC18 - Klauzurní práce (prezentace práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
|
|
|
|