|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 99ISP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
99ISP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané problémy inkluzivního vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace při KS a DiS
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na aktuální témata školské politiky, týkající se vybraných determinantů inkluzivního vzdělávání. Pozornost bude věnována porozumění individuálním vzdělávacím potřebám žáků, rostoucímu trendu diverzity školních kolektivů a podmínkám inkuzivního vzdělávání. Problematika bude řešena z hlediska využití ICT v kontextu uplatňování progresivních metod a forem práce za účelem rozvoje učebního potenciálu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výuka bude orientována na prostředky ICT v systému podpůrných opatření a možnosti jejich aplikace při individualizované a individuální formě výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce dle zadaného tematického okruhu. Zpráva o aktuálním stavu řešené problematiky v tuzemských i zahraničních výzkumech. Odborná diskuse vyplývající z obsahu seminární práce. Komisionální zkouška.
|
Obsah
|
- odborná terminologie a principy inkluzivního vzdělávání - specifika podmínek vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření; - individuální vzdělávací potřeby žáků a jejich možnosti při osvojování informační gramotnosti; - postupy při tvorbě podpůrných opatření s využitím prostředků ICT s důrazem na respekt k individuálním potřebám žáka. - metody vyhodnocení individuálních potřeb žáků; - principy zpracování podpůrných opatření v Plánu pedagogické podpory (PLPP); - příklady aplikace modifikovaných metod výuky s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků;
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ,M., BOČKOVÁ, B. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
-
Základní:
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
KALEJA, M. Inkluzivní vzdělávání žáků mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-674-4.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Prediktory předprofesní a profesní přípravy žáků s mentálním postižením. In: Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. 2. vyd. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
-
Základní:
KALEJA, M. A ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
-
Doporučená:
BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Doporučená:
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
-
Doporučená:
LECHTA, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Student zná odbornou terminologii a principy inkluzivního vzdělávání;
- Student umí objasnit specifika podmínek vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření;
- Student umí definovat individuální vzdělávací potřeby žáků a jejich možnosti při osvojování informační gramotnosti;
- Student umí zdůvodnit účel a postupy při tvorbě podpůrných opatření s využitím prostředků ICT s důrazem na respekt k individuálním potřebám žáka.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Student umí vyhodnotit individuální potřeby žáků za pomoci standardizovaných a dalších nástrojů;
- Student umí navrhnout podpůrná opatření do Plánu pedagogické podpory (PLPP) dle individuálních možností a schopností žáků;
- Student uplatňuje principy vzájemné spolupráce při implementaci a realizaci podpůrných opatření.
- Student umí provádět základní výzkum v terénu a aplikovat moderní metody výuky s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků;
- Student umí samostatně formulovat výzkumné hypotézy a závěry v dané oblasti vzdělávání;
- Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je aplikovat do své každodenní praxe;
- Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
- Student umí flexibilně reagovat na aktuální situaci a orientuje se v dostupných zdrojích.
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|