|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 88OPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
88OPN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Logopedická prevence
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
20 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v primárním vzdělávání. Pozornost bude věnována praktické aplikaci forem, metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností žáků. Důraz bude kladen na intenzivní stimulaci fonologických procesů v primárním vzdělávání. Problematika bude řešena i z hlediska koordinace odborné logopedické péče pro děti s příznaky rizikového vývoje řeči.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou přihlášení k zápočtu je odevzdání seminární práce na téma: Rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí v kontextu logopedické prevence.
Zápočet bude udělen dle hodnotících kritérií.
91-100b
Vysoká úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti obsahuje cíle, metody a organizaci, hodnocení, seznam pomůcek a popis jednotlivých kroků učitele a očekávaných činností žáka. Realizační část obsahuje reflexi naplňování záměru a cílů, metodický postup respektuje didaktické a obecně pedagogické zásady.
81-90
Dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti tvoří komplexní celek, strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část obsahuje reflexi naplňování záměru a cílů, metodický postup respektuje didaktické a obecně pedagogické zásady.
71-80
Pochopení potřeby aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti netvoří komplexní celek, není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez očekávané reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup s nízkou mírou respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
61-70
Pochopení základních principů logopedické prevence a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup bez respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad
51-60
Nízká úroveň pochopení základních principů logopedické prevence a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti bez pochopení vztahů a klíčových aspektů logopedické prevence. Nízká úroveň transformace získaných poznatků prakticky.
0 -51
Seminární práce nesplňuje ani nízkou úroveň pochopení základních principů logopedické prevence, transformace získaných poznatků prakticky je nedostatečná.
|
Obsah
|
1. blok
Logopedická prevence, její cíle, základní principy. Oblasti primární logopedické prevence. Podmínky správného vývoje řeči. Ontogenetický vývoj řeči. Stimulace fyziologických fonologických procesů. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
2. blok
Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor. Nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti u žáků v primárním vzdělávání; jejich důsledky v edukaci. Doporučené přístupy. Aspekty inkluzivního vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
K jednotlivým tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
Způsob kontaktu s vyučujícím:
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá k samostudiu studijní oporu, která je reprezentována kurzem v LMS Moodle a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. K elektronické komunikaci mezi vyučujícím a studenty bude rovněž využíván kurz v LMS.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milena Dvořáková (20%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (10%),
Mgr. Daniela Kilduff, Ph.D. (50%),
PaedDr. Lenka Petrášová (20%),
-
Examinátoři:
Mgr. Milena Dvořáková,
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA,
Mgr. Daniela Kilduff, Ph.D.,
PaedDr. Lenka Petrášová,
|
Literatura
|
-
Základní:
Kutálková, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
-
Základní:
Zezulková, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
-
Základní:
KILDUFF, D., PALIČKOVÁ, M a M. SÝKOROVÁ. Metodika práce s žáky s narušenou komunikační schopností v inkluzivním vzdělávání.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-027-3.
-
Základní:
kol.autorů. Řeč a sluch: školní zralost.. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-54-1.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
-
Základní:
Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ
(ZEZULKOVÁ, E.)
-
Rozšiřující:
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido, 2003.
-
Rozšiřující:
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
-
Rozšiřující:
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Rozšiřující:
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
-
Rozšiřující:
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Doporučená:
Klenková, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Doporučená:
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Doporučená:
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5.. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
-
Doporučená:
Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
-
Doporučená:
VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
20
|
Účast na výuce
|
6
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- orientace ve specifických dovednostech a poznávacích funkcích žáků v primárním vzdělávání
-umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Orientuje se v cílech a očekávaných výstupech RVP ZV v oblasti komunikační kompetence;
- charakterizuje metody, zásady a formy rozvoje jazykových a řečových dovedností;
- popíše význam řečového vzoru a interaktivní strategie mezi pedagogem a dítětem;
- objasní specifika ontogenetického vývoje řeči dětí v raném a předškolním věku;
- definuje cíle primární logopedické prevence, vymezí klíčové pojmy;
- umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Orientuje se v zákonitostech ontogenetického vývoje řeči.
- Realizuje diferencovanou orientační diagnostiku dosažené úrovně vývoje řeči žáků mladšího školního věku dle jazykových rovin, popíše rizikové projevy.
- Naplánuje a uplatňuje principy primární logopedické prevence při kolektivních činnostech.
- Aplikuje komplexní rozvoj fonologických procesů žáků jako předpokladu osvojení čtenářské gramotnosti.
- Navrhuje činnosti pro rozvoj řeči a jazyka ve vazbě na obsah vzdělávání.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB25 - Seminární práce / referát |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C4 - Instruktáž |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E4 - Didaktické hry |
G2 - Samostudium, řízené studium |
E2 - Metody situační |
|
|
|
|