|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 88EN1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
88EN1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Speciální pedagogika 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
43 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
SPG/88EN2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studijní předmět je základní speciálně pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních speciálně pedagogických pojmů, oblastí a vztahů s příbuznými disciplínami. Cílem je poznání základů speciální pedagogiky v teorii i v praktických otázkách.
|
Požadavky na studenta
|
Povinné součásti k zápočtu: písemná zkouška (min. 51%), prezentace (min. 51%), esej (min. 51%)
- zápočtový test:
Hodnotící kritéria a úrovně:
1. 0 - 50 bodů - nesplnil
Odpovědi na zadání jsou nekonzistentní, prozrazují plné neporozumění, jsou tautologické.
2. 51 - 60 bodů - splnil
Odpovědí na zadání obsahují jeden izolovaný aspekt, který je snadno nekonzistentně generalizován.
3. 61 - 70 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů bez vzájemných vazeb, nekonzistentní závěry.
4. 71 - 80 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů, ne všechny vazby jsou reflektovány, ne zcela konzistentní závěry.
5. 81 - 90 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry.
6. 91 - 100 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry i deduktivně formulovat nové hypotézy, vazby na další související témata.
- prezentace ve výuce
Skupinová prezentace na téma zadané vyučujícím předmětu (např. faktory ovlivňující inkluzi/inkluzivní vzdělávání, vybrané poruchy hybnosti, mezinárodní a národní dokumenty). Minimální rozsah prezentace - 5 slidů (bez úvodního), časový rozsah prezentace - 10 minut.
Hodnotící kritéria:
1. 8 - 15 bodů - splnil
Dodržen minimální formální i časový rozsah prezentace, aktivní zapojení všech členů skupiny, prokázaná znalost a orientace v dané problematice do hloubky, dovednost a schopnost prezentovat, vysvětlit, zaujmout.
2. 0 - 7 bodů - nesplnil
Nedodržen minimální formální i časový rozsah, nebyla prokázaná znalost a hloubková orientace v dané problematice, prezentační dovednosti a schopnosti na nízké úrovni, stejně tak dovednosti a schopnosti vysvětlit a zaujmout.
- esej/úvaha
Zpracování eseje/úvahy na téma: 1) Je česká společnost inkluzivní?
2) Společenská inkluze - pozitiva, negativa a limity
Hodnotící kritéria: Minimální rozsah eseje/úvahy - 5 normostran, dodržení termínu odevzdání, obsahová stránka - kladení otázek, hledání odpovědí, analýza faktů, hodnotící posouzení, hledání řešení, argumentace.
1. 8 - 15 bodů - splnil
Dodržen minimální rozsah, dodržen termín odevzdání, student si klade otázky a hledá na ně odpovědi, analyzuje fakta, hodnotí, hledá řešení a argumentuje.
2. 0 - 7 bodů - nesplnil
Nedodržen minimální rozsah, termín odevzdání, student si v práce neklade otázky, nehledá odpovědi, chybí analýza, hodnocení a argumentace.
- praktická zkouška
Představení své osoby (jméno a příjmení) při užití jednoruční nebo obouruční daktylní abecedy.
Hodnotící kritéria: - jednoruční daktylní abeceda - 2 body, obouruční daktylní abeceda - 1 bod.
Studenti mohou ke konzultacím k daným požadavkům využít pravidelných konzultačních hodin příslušných vyučujících, které jsou k dispozici na portále OU, emailového kontaktu či prostředí LMS Moodle, které umožňuje nejen komunikaci s vyučujícím, ale i se studenty navzájem.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. - 3. Speciální pedagogika v soustavě věd - současné pojetí speciální pedagogiky, její vymezení a cíle, disciplíny speciální pedagogiky (stručná charakteristika), vada, postižení, znevýhodnění - definice, klasifikace, etiologie, sekundární důsledky postižení, základní speciálně pedagogická terminologie (označování osob se speciálními potřebami)
4. - 6. Teoretická východiska inkluze a inkluzivního vzdělávání, mezinárodní a národní dokumenty, faktory ovlivňující inkluzi/inkluzivní vzdělávání, poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice (raná péče, školská poradenská zařízení, školní poradenská pracoviště, střediska výchovné péče)
7. - 9. Teoretický vhled do problematiky surdopedie, somatopedie, oftalmopedie, psychopedie, logopedie, etopedie.
Studijní opory:
K jednotlivým tématům/tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny ve stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
K jednotlivým tématům/tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny ve stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (25%),
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D. (25%),
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA (25%),
Mgr. Veronika Vavrušková (25%),
-
Examinátoři:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA,
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.,
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA,
Mgr. Veronika Vavrušková,
|
Literatura
|
-
Základní:
VALENTA, M., a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Základní:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Základní:
NECHLEBOVÁ, E., ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K. Speciální pedagogika v praxi. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4369-1.
-
Základní:
HAMPL, I., MRAVCOVÁ, H. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-530-3.
-
Základní:
ŠVARCOVÁ, I. Základy speciální pedagogiky. Praha, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0.
-
Doporučená:
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
-
Doporučená:
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
Doporučená:
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
-
Doporučená:
KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K., HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
-
Doporučená:
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
-
Doporučená:
MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha, 2002. ISBN 807178-625-X.
-
Doporučená:
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
-
Doporučená:
VALENTA, M., a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
Doporučená:
HAMPL, I. Surdopedie. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-327-9.
-
Doporučená:
NOVOHRADSKÁ, H. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-480-1.
-
Doporučená:
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Studium sekundární literatury
|
6
|
Příprava na zápočet
|
11
|
Samostudium
|
15
|
Semestrální práce
|
2
|
Studium pramenů
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definuje speciální pedagogiku jako vědní obor a zná její hlavní cíle,
- dokáže zasadit speciální pedagogiku do vědního systému a charakterizuje její spolupráci s jinými vědními obory,
- zná správnou speciálně pedagogickou terminologii,
- vyjmenuje disciplíny speciální pedagogiky,
- charakterizuje vadu, postižení, znevýhodnění, zná základní klasifikaci vad ve speciální pedagogice a dokáže uvést nejčastější příčiny vzniku postižení,
- dokáže definovat sekundární důsledky postižení a popisuje možné příčiny jejich vzniku i projevy,
- vymezí teoretická východiska inkluze/inkluzivního vzdělávání, zná mezinárodní i národní dokumenty, které se této oblasti týkají, a definuje a zdůvodní faktory, které inkluzi/inkluzivní vzdělávání ovlivňují,
- dokáže popsat poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice, zná školská poradenská zařízení i školní poradenská pracoviště a dokáže charakterizovat cílovou skupinu i náplň jednotlivých poradenských služeb, včetně rané péče a středisek výchovné péče,
- vymezí speciálně pedagogickou disciplínu oftalmopedii, zná základní typy i stupně zrakových vad a dokáže je charakterizovat, vyjmenuje nejčastější příčiny jejich vzniku,
- vymezí speciálně pedagogickou disciplínu psychopedii, zná základní druhy i stupně mentální retardace a dokáže je charakterizovat, vyjmenuje nejčastější příčiny jejich vzniku,
- vymezí speciálně pedagogickou disciplínu logopedii, zná základní druhy narušené komunikační schopnosti a dokáže je charakterizovat, vyjmenuje nejčastější příčiny jejich vzniku,
- vymezí speciálně pedagogickou disciplínu surdopedii, zná základní druhy i stupně sluchových vad a dokáže je charakterizovat, vyjmenuje nejčastější příčiny jejich vzniku, zná základní komunikační systémy neslyšících osob a osob s duálním senzorickým postižením, definuje a zdůvodní zásady pro komunikaci s osobami se sluchovým postižením,
- vymezí speciálně pedagogickou disciplínu somatopedii, zná základní druhy poruch hybnosti a dokáže je charakterizovat, vyjmenuje nejčastější příčiny jejich vzniku
- vymezí speciálně pedagogickou disciplínu etopedii.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat správné termíny při označování osob se speciálními potřebami,
- na základě znalostí projevů sekundárních důsledků postižení je dokáže rozpoznat u osob se speciálními potřebami,
- na základě znalosti základní klasifikace vad ve speciální pedagogice dokáže zařazovat vady do jednotlivých kategorií,
- vysvětlit příčiny vzniku jednotlivých vad ve speciální pedagogice,
- vysvětlit podstatu inkluze/inkluzivního vzdělávání a analyzovat jednotlivé faktory, které tyto procesy ovlivňují,
- posoudit možnosti, klady i zápory inkluze/inkluzivního vzdělávání v závislosti na druzích a stupních jednotlivých postižení,
- na základě znalostí poradenského systému dokáže vybrat vhodnou poradenskou službu v závislosti na jejím zaměření a cílové skupině,
- na základě znalostí zásad komunikace s osobou se sluchovým postižením dokáže tyto zásady aplikovat na konkrétní komunikační situace - je schopen vytvářet specifické komunikační strategie
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
B8 - Převrácená přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G3 - E-learning |
|
|
|
|