|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 7SEM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
7SEM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k diplomové práci 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s náležitostmi k vypracování vysokoškolské kvalifikační práce (VŠKP). Seminář je založen na samostatné práci studenta pod vedením vedoucího práce z Katedry speciální pedagogiky. Součástí předmětu jsou individuální konzultace studenta s vedoucím práce, během kterých se seznámí s relevantní odbornou literaturou, bude formulovat vědecký problém, cíl práce a zvolí si adekvátní výzkumné metody. Výstupem předmětu je individuální prezentace teoretických východisek VŠKP a návrh řešení výzkumného problému.
|
Požadavky na studenta
|
Udělení zápočtu je podmíněno:
- aktivním přístupem studenta, studentky
- prezentací výzkumného záměru/projektu diplomové práce
Hodnotící kritéria:
1. Aktivní přístup studenta
- aktivita při tvorbě výzkumného projektu, schopnost sebereflexe při konfrontaci metodologie výzkumu v relaci na svůj vlastní projekt, plnění dílčích krátkých úkolů, kladení otázek, hledání odpovědí, vyjasňování daného tématu, iniciativa studenta, míra jeho zapojení, dovednost a schopnost prezentovat, vysvětlit, zaujmout
- max. 10 bodů
- hodnocení v kompetenci vyučujícího
2. Prezentace výzkumného záměru/projektu vlastní diplomové práce
- kritéria zadává vyučující, hodnotí se relevance tématu (10b), jasné a konkrétní vymezení tématu a výzkumného problému/výzkumných otázek (20b), vytýčení cílů práce (10b), úroveň navrženého postupu řešení (10b), úroveň metodologie výzkumného šetření (10b), předběžný seznam dostatečného počtu relevantních prostudovaných zdrojů, dodržení bibliografické normy (7b), dodržení stanoveného rozsahu a struktury (5b), dodržení termínu odevzdání (3b), srozumitelnost prezentace (15b),
- max. 90 bodů
- hodnocení:
- 46 - 90 bodů: splnil (dodržena všechna či alespoň většina kritérií)
- 0 - 45 bodů: nesplnil (nedodržena žádná až polovina kritérií)
Hodnotící kritéria pro zápočet:
- 91-100b. Vysoká úroveň teoretických znalostí a přípravy metodiky, včetně záznamu metodického postupu, organizace, systematické přípravy zahrnující jednotlivé kroky, či postup, výzkumná specifika, analýzu a komparaci teoretických východisek. Průběžná sebereflexe, naplnění záměru a cílů s respektem k uplatňování speciálněpedagogických a didaktických zásad práce.
- 81-90b. Vysoká až středně vysoká úroveň teoretických znalostí i písemné přípravy metodiky tvoří komplexní celek, vyskytují se teoretické, systematické nebo strukturální chyby, nekonzistentní úroveň reflexní výpovědi studenta směřující k uplatňování didaktických a speciálněpedagogických zásad práce.
- 71-80b. Středně vysoká úroveň teoretických znalostí a přípravy zpracované metodologie výzkumného projektu. Nedostatečné pochopení potřeby aplikace získaných poznatků, realizace netvoří komplexní celek, není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné sebereflexe a naplňování cílů a záměru práce, metodický postup s nízkou mírou respektu k didaktickým a speciálněpedagogickým zásadám práce.
- 61-70b. Středně vysoká až nízká úroveň teoretických znalostí a písemné přípravy metodologie výzkumného projektu. Pochopení základních metodických kroků realizace. Realizační část má chybně vystavěnou strukturu, postrádá jasné kroky. Je zaměřena pouze na některé aspekty projektu, metodický postup nestojí na základech zásad speciálněpedagogických postupů, postrádá komplexní náhled na problematiku.
- 51-60b. Nízká úroveň teoretických znalostí, velmi nízká úroveň pochopení základních principů přípravy metodologie výzkumu. Student nesměřuje pregnantně k cíli, vybírá nesystematicky a bez komplexního záměru a cílů techniky, metody i prostředí, neumí správně uchopit, metodicky zpracovat téma, nemá vztah k didaktickým a speciálněpedagogickým zásadám práce a individuálnímu přínosu práce.
- 0-50b. Teoretické znalosti na minimální úrovni. Písemně zpracovaná metodika přípravy projektu není odevzdaná v termínu. Obsah nesplňuje konzistentní úroveň textu, student neprokázal pochopení tématu a uvedení konkrétní metodiky realizovatelné v následné empirické části práce.
Celkově je student za předmět hodnocen následovně:
- 51 - 100 b. - započteno
- 0 - 50 b. - nezapočteno
Studenti mohou ke konzultacím k daným požadavkům využít pravidelných konzultačních hodin příslušných vyučujících, které jsou k dispozici na portále OU, emailového kontaktu či prostředí MS Teams, které umožňuje nejen komunikaci s vyučujícím, ale i se studenty navzájem.
|
Obsah
|
Individuální konzultace problematiky diplomové práce v první fázi řešení.
Studenti se radí s vyučujícím o odborné literatuře, postupu a metodologii zpracování diplomové práce, postupují podle metodických materiálů a vzorů dostupných na portále univerzity: Portál OU - Informační systémy - Databáze VŠKP (vysokoškolských kvalifikačních prací) - Pokyny pro vypracování - Manuál, Šablona pro vypracování, Směrnice rektora.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (10%),
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (10%),
Mgr. Helena Chlebcová (10%),
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D. (10%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (10%),
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D. (10%),
Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D. (10%),
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA (10%),
Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (10%),
Mgr. Veronika Vavrušková (10%),
|
Literatura
|
-
Základní:
GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu [on line]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.
-
Základní:
HENDL,J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
Základní:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Základní:
GAVORA. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Základní:
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Rozšiřující:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
Rozšiřující:
OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0.
-
Rozšiřující:
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
Rozšiřující:
NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-7571-025-3.
-
Rozšiřující:
SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (Ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry
(ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol.)
-
Doporučená:
HENDL,J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Doporučená:
SILVERMAN, D. (ed.). Qualitative research. London, 2016. ISBN 978-1-4739-1656-2.
-
Doporučená:
Hoy, K. Wayne. Quantitative Research in Education: A Primer. USA: Sage, 2010. ISBN 9781452272061.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi.. Brno, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
-
Doporučená:
HENDL, Jan. Základy matematiky, logiky a statistiky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4869-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
12
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
19
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
40
|
Účast na výuce
|
13
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
5
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
postupu při zpracování diplomové práce (od zadání práce po její odevzdání);
- relevantních informačních zdrojů pro nastudování řešené problematiky;
- bibliografické normy;
- požadavků na formální zpracování a strukturu práce.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně vyhledat doporučené odborné informační zdroje a zpracovat rešerši;
- kriticky zhodnotit informace získané z doporučených zdrojů;
- vytyčit cíle celé práce, formulovat výzkumný problém, příp. výzkumné otázky;
- navrhnout postup řešení daného problému;
- navrhnout strukturu a zpracovat osnovu diplomové práce.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B4 - Sokratovský rozhovor |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|