|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 7PPOX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
7PPOX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Průběžná praxe specializační
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat praktické zkušenosti v oblasti komunikace a asistence osobám s mentálním, sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností a rizikovým, poruchovým či problémovým chováním. Dále je cílem vybavit studenty odbornými dovednostmi v rámci realizace výchovně vzdělávacích činností s touto skupinou žáků.
Praxe je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit studenty s podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a formami inkluzivního vzdělávání. Studenti nabývají praktické zkušenosti jak v běžných třídách, tak i ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona.
|
Požadavky na studenta
|
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit průběžnou praxi ve školských zařízeních v povinném rozsahu.
Student odevzdá portfolio obsahující analýzu a reflexi zařízení, instituce, aktivit a činností, které se v průběhu praxe věnoval, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností, legislativní ukotvení a další skutečnosti).
Portfolio
Zpracované portfolio dle stanovené struktury:
a) Úvodní list
b) Charakteristika zařízení
c) 6x přípravy na výchovně vzdělávací činnosti
d) Reflexe studenta
e) Hodnocení studenta vedoucím praxe
Zápočet (hodnotící indikátory):
91-100 bodů - Splnil - výborná úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností obsahuje cíle, metody a organizaci, hodnocení, seznam pomůcek a popis jednotlivých kroků pedagoga, činností dítěte. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
81-90 bodů - Splnil - vysoká úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti tvoří komplexní celek, strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
71-80 bodů - Splnil - pochopení potřeby aplikace získaných poznatků prakticky je na dobré úrovni, písemný záznam metodického postupu realizace činnosti však netvoří komplexní celek, není strukturovaný ani v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup s nízkou mírou respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
61-70 bodů - Splnil - částečné pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup bez respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
51-60 bodů - Splnil - nízká úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností bez pochopení vztahů a klíčových aspektů edukačního procesu. Nízká úroveň transformace získaných poznatků prakticky.
0-51 bodů - Nesplnil - portfolio neodevzdáno v termínu nebo nesplňuje ani nízkou úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a transformace získaných poznatků.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je realizace speciálně pedagogické praxe (náslechy, plánování a realizace výchovných a aktivizačních činností) v povinném rozsahu 26 hodin, a to ve vybraných školských zařízeních dle typu postižení žáků a dle zaměření praxe (surdopedická, logopedická, psychopedická, etopedická).
Student spolupracuje s vedením školy, třídním učitelem a ostatními pedagogy, s asistenty pedagoga.
Organizační pokyny, požadované součásti portfolia a další informace dostupné na Portále OU - Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Praxe - Průběžné praxe - Speciální pedagogika Bc. - 7PPOX.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Organizační pokyny a potřebné formuláře k výkonu praxe jsou připraveny ke stažení na portále OU, pod záložkou dokumenty katedra SPG, složka praxe.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (20%),
Mgr. Igor Hampl, Ph.D. (20%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (20%),
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D. (10%),
Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D. (20%),
Mgr. Edita Satinská, Ph.D. (10%),
-
Examinátoři:
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.,
Mgr. Igor Hampl, Ph.D.,
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA,
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.,
Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D.,
Mgr. Edita Satinská, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Základní:
Lechta, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
-
Základní:
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J.. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe.. Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497 4.
-
Základní:
ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-722-5436-1.
-
Rozšiřující:
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno, 2005. ISBN 80-239-0082-X.
-
Rozšiřující:
ŠIMONÍK, O. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. [CD ROM]. Brno : MU, 2004.. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Rozšiřující:
TARCSIOVÁ, D., a kolektiv. Písmo a žiaci so stratou sluchu. Bratislava, 2016. ISBN cnb000422448.
-
Rozšiřující:
HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
-
Rozšiřující:
SCHMIDTOVÁ, M., (ed.). Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím I. Bratislava, 2016. ISBN 978-80-89726-87-5.
-
Rozšiřující:
SCHMIDTOVÁ, M., (ed.). Teória edukácie žiakov so sluchovým postihnutím II. Bratislava, 2016. ISBN 80-7021-729-4.
-
Doporučená:
BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 27/2016 Sb. - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 72/2005 Sb. - Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
-
Doporučená:
ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
-
Doporučená:
Zákon č. 561/2004 Sb. - Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
96
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Semestrální práce
|
30
|
Studium pramenů
|
20
|
Ostatní
|
20
|
Příprava na odbornou praxi
|
64
|
Celkem
|
240
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že se student před zahájením výuky dobře orientuje v základech speciální pedagogiky i jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka zná/prokáže znalosti:
- zná zaměření konkrétního školského zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zná základní činnosti a služby vzhledem ke konkrétní cílové skupině
- zná specifika osobnosti jedinců s mentálním a sluchovým postižením, s narušenou komunikační schopností, s rizikovým, problémovým či poruchovým chováním
- prokáže znalost zásad komunikace s osobami se speciálními potřebami
- zná specifické potřeby a možnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- prokáže znalost principů a zásad speciálně pedagogické diagnostiky
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka dokáže/prokáže dovednosti:
- plánovat a realizovat skupinové i individuální výchovně vzdělávací činnosti se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- aplikovat principy a zásady speciálně pedagogické diagnostiky
- diagnostikovat speciální potřeby a poskytnout potřebnou podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- dokáže užívat konkrétní prostředky při komunikaci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA5 - Portfolio |
IC12 - Výkon praxe v odborných zařízeních (školách, nemocnicích, odborných ústavech apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|