|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 66TO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
66TO2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etopedie 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
13 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
SPG/66TPX
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit teoretické poznatky ze speciálně pedagogické disciplíny etopedie, které se vztahují k otázkám prevence a intervence, reedukace, rehabilitace a kompenzace. Obsah předmětu nabízí teoretický rámec k uvedeným otázkám, které budou ve výuce probírány v multidisciplinární kontextualitě, čímž se zajistí interpretace skutečného obrazu dané reality.
|
Požadavky na studenta
|
- pravidelná docházka na semináře (80%)
- aktivní účast ve výuce
- zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři
- zápočet
Studenti jsou hodnoceni následovně:
51 - 100 b započteno
0 - 50 b nezapočteno
Povinné součásti k zápočtu: písemné prověřené znalostí (min. 51%), prezentace (min. 51%), aktivita ve výuce (min. 1 b. ze 3 b.)
- zápočtový test:
Hodnotící kritéria a úrovně:
1. 0 - 50 bodů - nesplnil
Odpovědi na zadání jsou nekonzistentní, prozrazují plné neporozumění, jsou tautologické.
2. 51 - 60 bodů - splnil
Odpovědí na zadání obsahují jeden izolovaný aspekt, který je snadno nekonzistentně generalizován.
3. 61 - 70 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů bez vzájemných vazeb, nekonzistentní závěry.
4. 71 - 80 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů, ne všechny vazby jsou reflektovány, ne zcela konzistentní závěry.
5. 81 - 90 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry.
6. 91 - 100 bodů - splnil
Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry i deduktivně formulovat nové hypotézy, vazby na další související témata.
- prezentace ve výuce
Skupinová prezentace na téma zadané vyučujícím předmětu (např. faktory ovlivňující inkluzi/inkluzivní vzdělávání, vybrané poruchy chování, mezinárodní a národní dokumenty). Minimální rozsah prezentace - 5 slidů (bez úvodního), časový rozsah prezentace - 10 minut.
Hodnotící kritéria:
1. 8 - 15 bodů - splnil
Dodržen minimální formální i časový rozsah prezentace, aktivní zapojení všech členů skupiny, prokázaná znalost a orientace v dané problematice do hloubky, dovednost a schopnost prezentovat, vysvětlit, zaujmout.
2. 0 - 7 bodů - nesplnil
Nedodržen minimální formální i časový rozsah, nebyla prokázaná znalost a hloubková orientace v dané problematice, prezentační dovednosti a schopnosti na nízké úrovni, stejně tak dovednosti a schopnosti vysvětlit a zaujmout.
- aktivita ve výuce
Plnění dílčích krátkých úkolů, kladení otázek v průběhu výkladu, hledání odpovědí, vyjasňování daného tématu, zapojení se do dílčích aktivit během výkladu.
Hodnotící kritéria: v semináři možno za aktivitu získat max. 3 body (hodnocení v kompetenci vyučujícího)
Studenti mohou ke konzultacím k daným požadavkům využít pravidelných konzultačních hodin příslušných vyučujících, které jsou k dispozici na portále OU, emailového kontaktu či prostředí LMS Moodle, které umožňuje nejen komunikaci s vyučujícím, ale i se studenty navzájem.
|
Obsah
|
Témata seminářů:
1. Teoretická východiska prevence, intervence, reedukace, rehabilitace a kompetence.
2.- 3. Klasifikace, deskripce a symptomatologie poruch chování, typologie problémového chování a rizikového chování.
4. Transdiciplinární teoretické a praxeologické koncepty k poruchám chování, k problémovému chování a k rizikovému chování.
5. Etopedická prevence a intervence, význam, funkce, stupně, formy v kontextu rodiny, školy a širšího sociálního prostředí.
6. Etopedická depistáž a orientační diagnostika, význam a funkce, metody a formy, typologie, multidisciplinární přístup se zaměřením na kontexty rodiny, školy a širšího sociálního prostředí.
7. Etopedická reedukace, funkce význam, metody a formy, klíčové oblasti v kontextu rodiny, školy a širšího sociálního prostředí.
8. Etopedická rehabilitace, funkce, význam, metody a formy, klíčové oblasti v kontextu rodiny, školy a širšího sociálního prostředí.
9. Profesiogram speciálního pedagoga se specializací na etopedii a kompetence se zaměřením na variabilitu jeho uplatnění, psychohygiena v profesi etopeda.
10. Strategie a přístupy v intervenci chování v edukačním procesu se zaměřením na perspektivu lékařskou, psychologickou a speciálně pedagogickou.
11. Systém institucionální péče v ČR, typologie, popis, subjekty a objekty.
12. Rezidenciální podmínky, typologie, faktory, kauzality a deskripci subjektů, objektů.
13. Vybraná aktuální problematika z etopedické praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
K jednotlivým tématům/tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny ve stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
-
Vede seminář:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
-
Examinátoři:
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA,
|
Literatura
|
-
Základní:
KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
-
Základní:
Etopedická diagnostika : Distanční studijní text
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
-
Základní:
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice.. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
-
Základní:
KUJA, J., FLODER, J. Etopedie.. Olomouc, UP, 1989. ISBN cnb000048640.
-
Základní:
Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M., PREČUCHOVÁ-ŠTEFANOVIČOVÁ, A., ŠULOVSKÁ, M. Problémové správanie verzus poruchy správania u žiakov základnych škôl.. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 2014. ISBN 978-80-89726-18-9.
-
Základní:
KALEJA, M. Speciálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-840-3.
-
Základní:
KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
-
Rozšiřující:
JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
-
Rozšiřující:
VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti.. Brno : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.
-
Doporučená:
AMERICAN ACADEMY OF CHILD AND ADOLESCENT PSYCHIATRY. Dostupné na www: http://www.aacap.org/.
-
Doporučená:
KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
-
Doporučená:
WALKER, H. M. a H. SEVERSON. Developmental prevention of at-risk outcomes for vulnerable antisocial children and youth. In K. L. Lane, F. M. Gresham, and T, E. O´Shaughnessy (Eds.), Interventions for Children with or At Risk for Emotional and Behavioral Disorders (pp. 177-194).. Boston: Allyn and Bacon., 2002. ISBN 0205321828.
-
Doporučená:
HENSLE, Ulrich a Monika A. Vernooij. Einführung in die Arbeit mit behinderten Menschen. Theoretische Grundlagen.. Anthroposophic Press, Holland, 2000. ISBN 3825209369.
-
Doporučená:
STEINER, Rudolf. Human Values in Education. The Foundations of Waldorf Education. 10 Lectures in Arnheim, Holland.. Anthroposophic Press, Holland, 2004. ISBN 0-88010-544-5.
-
Doporučená:
ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 78-80-7464-884-7.
-
Doporučená:
KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze.. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
-
Doporučená:
MÜHLPACHR, P. Sociální patologie rodiny.. Brno Institut mezioborových studií, 2011. ISBN 80-210-2512-3.
-
Doporučená:
KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie.. 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
-
Doporučená:
ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
-
Doporučená:
KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
40
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
34
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Účast na výuce
|
6
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- prokáže znalost v základních teoretických konceptech a definicích k oblastem prevence, intervence, reedukace, rehabilitace, kompenzace a k nim náležitým aspektům
- dokáže objasnit cíle, úskalí, obtíže při realizaci uvedených speciálně pedagogických činností
- definuje klíčové faktory, které do těchto činnosti vstupují a různě je ovlivňují, narušují, případně napomáhají cíli, pro který byly indikovány, realizovány
- kriticky objasní perspektivu percepce sociální reality těch, kteří jsou v sociální relaci konfrontováni, na tomto základě uvážlivě přistupuje k hodnotícím závěrům
- orientuje se v obecně připisovaných základních znacích a projevech, vážících se k jednotlivcům či skupinám, a dokáže jejich kontextualitu ozřejmit
- orientuje se v klíčových dokumentech národní i mezinárodního povahy, v úrovni státní a školní
- zná klíčové legislativní a na ně navazující dokumenty, týkající se jednotlivých oblastí
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- terminologicky správně, speciálně pedagogicky adekvátně užívá odborný jazyk, komentuje sociální skutečnosti, objasňuje provázanosti jednotlivých oblastí tak, aby jeho participace v etopedické praxi napomáhala stanoveným cílům
- dokáže argumentovat skutečnostmi, které se týkají percepčních schémat jednotlivců, kolektivů či skupin, zohledňuje symptomatologii a determinaci klíčových faktorů vstupujících do uvedených oblastí
- v komunikaci se vyjadřuje odborně věcně, správně, s cílenou participací na výchově a vzdělávání dotčených
- dokáže vyhledat relevantní obsahy, přistupovat k nim kriticky a rozvíjet své schopnosti v dané oblasti a v návaznosti na to v souladu s výchovně vzdělávacími cíli navrhovat vyučovací aktivity a podílet se na jejich realizaci
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B8 - Převrácená přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|