|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 66PSX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
66PSX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychopedická praxe souvislá
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
9
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
39
[HOD/SEM]
Seminář
1
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
SPG/66PP2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
SPG/66SZB
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Souvislá praxe, kterou student vykonává ve speciálních školských zařízeních nebo vybraných zařízeních poskytující sociální služby. Seznamuje se s možnostmi diagnostiky, reedukace a terapie v rámci daného edukačního zařízení. Získává praktické dovednosti v péči o výše zmíněné žáky. Zaměření a úkoly speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce se i jejich praktické ověření ve speciálních školských zařízeních, vybraných zařízeních poskytující sociální služby a nestátních neziskových organizacích.
Cíle: Student absolvuje odbornou praxi souvislou v zařízeních psychopedického typu. Seznámí se s chodem pracoviště, personálním obsazením složením dané skupiny žáků, budou provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, sleduje a realizuje metody práce, seznámí se s dokumentací žáka, zpracuje případovou studii/ kazuistiku, vede a odevzdá pedagogický deník (portfolio).
Příklady školských zařízení a škol vhodných k exkurzi v Ostravě a okolí:
- Duhový dům Ostrava
- Čtyrlístek - centrum pro osoby se zdravotním postižením Ostrava, příspěvková organizace
- Dětský domov Ostrava-Hrabová
- Náš svět Pržno, sociálních služeb pro osoby s mentálním postižením v kombinaci s tělesným, smyslovým a duševním onemocněním
- ŽIRAFA - Integrované centrum Frýdek-Místek, příspěvková organizace
|
Požadavky na studenta
|
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student vede záznam o speciálně pedagogických činnostech, vytvoří si portfolio z praxe, které odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia je podmínkou udělení zápočtu.
Student vykoná praxi v rozsahu 30 hodin:
- 10 hod. náslech
- 10 hod. přímá výchovná činnost
- 10 hod. příprava
Obsah praxe:
Náslech (10 hod.)
- Seznámení se zařízením (účel, provoz, vybavení...)
- přímé náslechy, které organizuje vybraný pracovník zařízení ve spolupráci s garantem praxe (vyučujícím)
Přímá výchovná činnost (10 hod.)
- Po uskutečnění náslechových hodin bude student pod vedením vybraného pracovníka zařízení zapojen do činností souvisejících s plánovanými aktivitami zejména za účelem navázání bližšího kontaktu s osobami s mentálním postižením.
- Student prokáže schopnost realizovat vlastní výchovně-aktivizační činnost, podporující psychomotorický rozvoj osob s mentálním postižením. Obsah navrhovaných činností student konzultuje s vybraným pracovníkem v zařízení.
- Po skončení přímé práce proběhne stručná analýza výstupu studenta řízená vybraným pracovníkem, jejíž součástí je sebereflexe studenta.
Student odevzdá portfolio obsahující analýzu a reflexi zařízení, instituce, 5 detailně vypracovaných příprav na výchovně aktivizační činnosti, kterým se v průběhu praxe věnoval, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností.
Zápočet (hodnotící indikátory):
A (91-100 bodů) - výborná úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností obsahuje cíle, metody a organizaci, hodnocení, seznam pomůcek a popis jednotlivých kroků pedagoga, činností dítěte. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
B (81-90 - bodů) - vysoká úroveň dovednosti aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace kolektivní činnosti tvoří komplexní celek, strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část s průběžnou reflexí naplňování záměru a cílů, metodický postup s respektem k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
C (71-80 - bodů) - pochopení potřeby aplikace získaných poznatků prakticky je na dobré úrovni, písemný záznam metodického postupu realizace činnosti však netvoří komplexní celek, není strukturovaný ani v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup s nízkou mírou respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
D 61-70 bodů) - částečné pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností není strukturovaný v logické posloupnosti. Realizační část bez průběžné reflexe naplňování záměru a cílů, metodický postup bez respektu k uplatňování didaktických a obecných pedagogických zásad.
E (51-60 bodů) - nízká úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a aplikace získaných poznatků prakticky, písemný záznam metodického postupu realizace činností bez pochopení vztahů a klíčových aspektů edukačního procesu. Nízká úroveň transformace získaných poznatků prakticky.
F (0-51 bodů) - portfolio neodevzdáno v termínu nebo nesplňuje ani nízkou úroveň pochopení základních principů výchovně vzdělávacího procesu a transformace získaných poznatků.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je realizace psychopedické praxe souvislé (náslechy, plánování a realizace výchovně vzdělávacích a aktivizačních činností) ve vybraných zařízeních.
Organizační pokyny, požadované součásti portfolia a další informace dostupné na Portále OU - Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Praxe - Souvislé praxe - Speciální pedagogika Bc. - 6PSPX.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),
Mgr. Igor Hampl, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., MBA (100%),
Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ,M., BOČKOVÁ, B. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
-
Základní:
ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava : PdF OU, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
-
Základní:
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ,M., BOČKOVÁ, B. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné školy. Brno : Masarykova univerzzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
-
Základní:
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5. aktualizované a rozšířené vyd. Praha : Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
-
Základní:
ADAMUS, Petr. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
-
Rozšiřující:
ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
-
Rozšiřující:
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Rozšiřující:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, E. Prediktory předprofesní a profesní přípravy žáků s mentálním postižením. In: Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
-
Doporučená:
ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-856-7.
-
Doporučená:
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
-
Doporučená:
Müller, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4172-7.
-
Doporučená:
ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-852-9.
-
Doporučená:
JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postiženímm. Ostrava : OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
pokročilé znalosti speciální/inkluzivní pedagogiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zná legislativní zdroje týkající se výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením.
- dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s mentálním postižením
- zná terapeutické přístupy v péči o osoby s mentálním postižením
- zná strategie řešení problémového chování u osob s mentálním postižením a autismem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby osob s mentálním postižením
- je schopen analyzovat výchovně vzdělávací proces osob s mentálním postižením
- je schopen u osob s mentálním postižením aplikovat speciální metody a formy práce
- je schopen samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC12 - Výkon praxe v odborných zařízeních (školách, nemocnicích, odborných ústavech apod.) |
IIA5 - Portfolio |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
C4 - Instruktáž |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
E6 - Projektová výuka |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|