|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 5UV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
5UV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociál. a multik. aspekty prim. vzděláv.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Sociální a multikulturní aspekty primárního vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPA/5UV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět má seznámit studenty s danou terminologií oboru, vytvořit u studenta první pojetí o multikulturalitě jako nově vznikající disciplíně, má poskytnout ucelený přehled skupin, které lze zahrnout do problematiky multikultury, také má poskytnout informace pro učitelskou profesi v kontextu orientace extremistických skupin, náboženských hnutí, romského národa a ostatních utlačovaných či znevýhodňovaných skupin.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na přednáškách, seminářích - vypracování konspektu na předem zadané klíčové slovo nebo spojení (více ve výuce) - studium naši a zahraniční odborné literatury - příprava na zápočtovou písemku
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
Přednáška: 1. Terminologická východiska MKV 2. Společensky a sociálně podmíněné aspekty MKV 3. Cílové skupiny MKV 4. Realizace MKV v kontextu kurikula 5. Multikulturní pedagog 6. Multikulturní / pluralitní společnost
Seminář: Aplikace vybraných témat MKV do edukačního procesu: 1. Náboženství 2. Migrace 3. Romové 4. Vietnamci 5. Sexualita 6. Silní a slabí 7. Handicapovaní
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Etopedická diagnostika : Distanční studijní text
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice.. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
-
Základní:
Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování
(KALEJA, M.)
-
Základní:
KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
-
Rozšiřující:
PADEN, W. E. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. MU. Brno, 2002. ISBN 80-85639-88-2.
-
Rozšiřující:
MARADA, R. Etnická různost a občanskáí jednota. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-111-6.
-
Rozšiřující:
FANEL, J. Gay historie. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-010-4.
-
Rozšiřující:
LUŽNÝ, D. Hledání ztracené jednoty: Průniky nových náboženskcýh hnutí a ekologie. Brno: MU, 2004. ISBN 80-716-9720-6.
-
Rozšiřující:
STEHLÍKOVÁ, Dž., PROCHÁZKA, I., HROMADA, J., ZVĚŘINA, J. Homosexualita, společnost a AIDS v ČR. Praha: Orbis, 1995.
-
Rozšiřující:
JANOŠOVÁ, P. Homosexualita v názorech současné společnosti. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-954-5.
-
Rozšiřující:
ŠEBKOVÁ, H. Jazyková situace Romů a její vývoj. Praha: MENT, 1995. ISBN 80-7168-695-6.
-
Rozšiřující:
PAVLINCOVÁ, H., HORYNA, B. Judaismus, křesťanství, islám. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 978-80-557-1334-2.
-
Rozšiřující:
HAVLOVÁ, R. (a kol.). Kulturní pluralita současného světa. Praha: Oeconomica, 2006. ISBN 80-245-0987-3.
-
Rozšiřující:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
Rozšiřující:
LACKOVÁ, E. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha, 1997. ISBN cnb000157658.
-
Rozšiřující:
LOPEZ, D.S. Příběh buddhismu: Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister and Principal, 2003. ISBN 80-7038-212-0.
-
Rozšiřující:
PAREKH, B. Rethinking multiculturalism : cultural diversity and political theory, Cambridge, 2000. Cambidge: HUP, 2000. ISBN 0-674-00436-1.
-
Rozšiřující:
ROUS, J. Romové - vhled do problému. Brno: Kabinet MV: Katedra sociální pedagogiky, 2003. ISBN 80-86633-03-9.
-
Rozšiřující:
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-250-5.
-
Rozšiřující:
SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-901424-7-8.
-
Rozšiřující:
SMÉKAL, V., GRAY, H., LEWIS, CHA.A. Together we will learn - ethnik minorities and education. Brno: Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-901737-9-9.
-
Rozšiřující:
ŠOTOLOVÁ, J. Vzdělávání Romů.. Praha: GRADA, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
-
Rozšiřující:
HAYSOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-198-3.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie, 2. rozšířené vydání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
-
Doporučená:
PETRUCIJOVÁ, J. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-083-1.
-
Doporučená:
TAYLOR, CH. GUTMANNOVÁ, A. Multikulturalismus: zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
-
Doporučená:
MARADOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-82-2.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
-
Doporučená:
CÍLKOVÁ, E. - SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
14
|
Příprava na test
|
10
|
Semestrální práce
|
10
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Získává přehled o koncepci daného oboru. Osvojuje si termologii oboru. Dokáže chápat odlišnost dané kultury. Získává základní znalosti z filozofických koncepcí několika extremistických skupin, zná jejich hlavní představitelé, motivy a principy, hierarchii a členění. Získává základní znalosti v náboženských směrech, hnutích; rozumí termínu církev a sekta, zná základní pilíře a filozofii některých náboženstvích světa. Získává základní znalosti kultury romského národa, zná socioedukativní specifika romských dětí (žáků). Má přehled ve skupinách, které lze označit za utlačované skupiny, rozumí otázce a formám útlaku, zná následky (důsledky) diskriminovaného chování a projevům. Osvojuje si znalosti a přehled v dokumentech a organizacích zabývajících se otázkou multikulturality .
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Rozbor portfolia studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|