|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / YPDR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
YPDR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Soc. a pedag. práce s mnohopr. rodinami
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Cvičení
54
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KPD/YPDR1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na možnosti práce s rodinami s mnohoproblémovými rodinami . Charakteristika chování mnohoproblémových rodin a jejich interpretace a seznámení se s principy sociální a pedagogické práce s nimi. Studenti budou posilováni ve schopnostech a dovednostech vést rozhovory s členy mnohoproblémových rodin a formami pomoci.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve cvičeních, diskuse. 2. Řešení zadaných úkolů ve cvičení. 3. Písemná zkouška na základě vymezených témat.
Před písemnou zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů (viz požadavky na studenta).U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky: 91 - 100 bodů - A 81 - 90 bodů - B 71 - 80 bodů - C 61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - F
Předmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.
|
Obsah
|
1. Rodina. Životní cykly rodiny a funkce, které v nich rodina plní. Problémy a obtíže rodiny v jednotlivých cyklech. Hierarchický a růstový model rodiny a dopad na jednotlivé členy - definování vztahu, člověka, postoje ke změnám, následky) 2. Pojem mnohoproblémová rodina. Charakteristika mnohoproblémové rodiny, chování a interpretace chování mnohoproblémové rodiny. Pedagogické cíle práce s mnohoproblémovou rodinou. Úloha pedagoga (možnosti a omezení) v práci s mnohoproblémovými rodinami. 3. Komunikace v rodině. Komunikační pozice a jejich dopad na členy rodiny. Rodinná pravidla a jejich vliv na růst jednotlivých členů rodiny a jejich intrapsychický systém. Chování členů rodiny a pozitivní úmysly. 4. Možnosti sociální pedagogické práce s mnohoproblémovou rodinou. Vybudování vztahu respektu a důvěry mezi pedagogem a rodinou- význam prvního kontaktu. Fáze práce, stanovení pozitivně směřovaného cíle, práce na uskutečňování stanoveného cíle. Principy vedení rozhovoru s mnohoproblémovou rodinou. 5. Rodinná terapie - jednotlivé systémy (Satirová, Rieger, Chvála). Principy spolupráce s rodinnými terapeuty. Význam a možnosti další kvalifikace a osobního růstu pro práci s mnohoproblémovými rodinami.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 9788073675028.
-
Základní:
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
Základní:
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Základní:
Matoušek, O. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Základní:
Ludewig, K. Systemická terapie - základy klinické teorie a praxe. První vydání Praha: Pallata, 1994. ISBN 978-80-247-3521-4.
-
Základní:
Jonesová, E. Terapie rodinných systémů. Vývoj v milánských systemických terapiích. Hradec Králové: Konfrontace, 1996. ISBN 80-901773-6-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Samostudium
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|