|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / OS1P2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
OS1P2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Osobnostní příprava 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na OS1P1 (je jím podmíněn). Studenti rozvíjejí své vlastní "já" ve skupině, posilují svou kompetenci k interakci s ostatními, k naslouchání, sociální percepci, ke zdravé komunikaci a spolupráci. Rozvíjejí kongruentní jednání v sociálních situacích, při řešení konfliktů. Výuka probíhá praktickými metodami, práci ve skupině, odbornými diskusemi na zadaná témata a samostatným plněním zadaných úkolů.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce (80%) . V případě nesplnění požadované účasti z důvodu studijního pobytu v zahraničí pořádaného OU, bude uznáno absolvování předmětu v zahraničí s odpovídajícím obsahem. 2. Seminární úkol- předmětové portfolio
Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 60 bodů za aktivní činnost v seminářích (cvičeních) a průběžné plnění úkolů a 0- 40 bodů za seminární úkol
Hodnocení zápočtu: 51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek: 1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt. 2. Úspěšné absolvování předmětu v zahraničí, jehož obsah odpovídá obsahu (probíraným okruhům látky) daného předmětu. 3. Bezprostředně po návratu předložení sylabu absolvovaného předmětu a získaného hodnocení vyučujícímu.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Osobní očekávání a cíle předmětu. 2. Sociální percepce a její úskalí. Porozumění projevům partnera. 3. Reflexe vlastní schopnosti vnímat partnera, vlastních omylů a chyb v percepci. 4. Vnímání odlišnosti druhých jako dobrý zdroj pro vlastní seberozvoj a kvalitní komunikaci. 5. Naslouchání sobě i druhým, reflexe vlastní schopnosti naslouchat, aktivní naslouchání. 6. Vhodné formy navázání kontaktu s druhými, práce s komunikačními bariérami. 7. Řeč těla jako důležitý komunikační kanál, vnímání vlastního těla i tělových signálů ostatních. 8. Základy dialogu, posílení dovedností k vedení dialogu. 9. Dialog, konfliktní situace a jednání. 10. Zdravá, otevřená, kongruentní komunikace a bariéry jejího naplňování. 11. Pravidla v komunikaci - co vše ovlivňuje komunikaci. Zacházení s pravidly, překážkami ve vztahu k otevřené komunikaci. 12. Jednání v konfliktních situacích, kongruentní odpovědi na konfliktní situaci. 13. Závěr semestru.Reflexe a sebereflexe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RUIS, Miguel. Čtyři dohody. Praha: Pragma, 2001. ISBN 80-7205-826-6.
-
Základní:
RÖHR, Heinz-Peter. Nedostatečný pocit vlastní hodnoty. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0354-4.
-
Základní:
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
Základní:
BIRKENBILHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava : Aktuell, 1999. ISBN 80-88915-21-X.
-
Základní:
DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
-
Rozšiřující:
NATH, B. Communication skills. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 1998. ISBN 9781492506928.
-
Rozšiřující:
ANTOS, Gerd, Eija VENTOLA a Tilo WEBER. Handbook of interpersonal communication. Berlin : Mouton de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-11-022604-1.
-
Rozšiřující:
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha : Svoboda, 1998. ISBN cnb000045472.
-
Rozšiřující:
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha : Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-429-8.
-
Rozšiřující:
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno : AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.
-
Rozšiřující:
CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-295-5.
-
Rozšiřující:
NELSON, Mary Carroll. Přestaň se bát. Praha: Pragma, 1997. ISBN 80-8050-769-4.
-
Rozšiřující:
LEISS, W. S. KLINE a Sut JHALLY. Social communication in advertising: persons, products & images of well-being. 2nd ed. London : Routledge, 1997. ISBN 0-415-90354-8.
-
Rozšiřující:
Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo. Sebereprezentace v každodenním životě. Praha : Studio Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-1-4.
-
Doporučená:
HLAVSA,J., LANGOVÁ,M. VŠETEČKA,J. Člověk v životních situacích. Praha : Academia, 1987. ISBN cnb000312831.
-
Doporučená:
KAST, Verena. Hněv a jeho smysl. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-760-2.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. ISBN cnb000015752.
-
Doporučená:
PLAŇAVA, I. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno : PdF MU, 1992. ISBN 80-210-0412-6.
-
Doporučená:
SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.
-
Doporučená:
Satirová, V., Banmen, J., Greberová, J., Gomoriová, M. Model růstu. Za hranice rodinné terapie.. Brno : Cesta, 2005. ISBN 80-7295-071-1.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha : Návrat, 1993. ISBN 978-80-7195-405-7.
-
Doporučená:
PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-210-4013-0.
-
Doporučená:
JANOUŠEK, J. Společná činnost a komunikace. Praha : Svoboda, 1984. ISBN cnb000020563.
-
Doporučená:
Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 978-80-904471-7-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Samostudium
|
35
|
Studium pramenů
|
25
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pojmenuje vlastní osobní a sociální rozvoj. Respektuje v interakci s ostatními principy kvalitní komunikace. Aplikuje poznatky a zkušenosti do vlastního jednání. Aplikuje zkušenosti získané ve výuce pro vlastní sebereflexi a autoregulaci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
Praktická zkouška |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|