|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 7POCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
7POCH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Socálně právní ochrana dětí a mládeže
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními právními instituty se zaměřením na právní ochranu dětí a mladistvých. Cyklus je zaměřen na právní postavení dětí a mladistvých v systému veřejného práva se zaměřením na principy právní odpovědnosti mladistvých a jejich zákonných zástupců. Dále bude věnována pozornost postavení orgánů sociálně právní ochraně dětí, jejich kompetencím a systému správního práva. Cílem předmětu je rovněž seznámit studenty se základními pojmy a instituty trestního práva týkající se dětí a mladistvých, kteří mohou vystupovat jednak jako pachatelé trestných činů nebo jako oběti trestných činů.
Celý systém právní ochrany mladistvých bude ukotven v oblasti právní ochrany dětí a mládeže v rámci přijaté Evropské úmluvy o právech dítěte a dalších dokumentech mezinárodního práva.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta:
1. Účast studenta na seminářích (0-10 bodů).
1.1 Plnění úkolů zadaných v semináři a podílení se na řešení prezentovaných témat a situací z oblasti sociálně-právní ochrany dětí
(0-30 bodů).
2. Vykonání ústní zkoušky (0-60 bodů)
Student může vykonat zkoušku, pokud v semináři získal minimálně 25 bodů.
Hodnocení zkoušky:
Student při zkoušce prokáže, že je schopen samostatně a logickým způsobem prezentovat získané odborné znalosti, následně je
propojit se získanými odbornými dovednostmi a uplatnit získané kvality v simulovaných příkladech z praxe.
|
Obsah
|
Obsah:
1. Principy sociálně-právní ochrany dětí v podmínkách České republiky, základní ustanovení SPOD legislativní vymezení.
2. Oblast činností a kompetence orgánu sociálně-právní ochrany dětí, zařízení OSPOD.
3. Postavení dětí a mladistvých v právním systému ČR, včetně jejich role, práva a povinnosti ve vztahu k trestné činnosti.
4. Hodnocení situace a potřeb dítěte a rodiny.
5. Oblast preventivních, výchovných a ochranných opatření.
6. Sociálně-právní ochraně dětí, které vyžadují zvýšenou pozornost (např. děti, které se ocitli v situaci, jež ohrožuje jejich
zdraví a život, nebo jsou ohrožena jejich práva).
7. Postavení dítěte v rozvedených rodinách, problematika výživného, svěření do péče.
8. Dokumenty českého i mezinárodního práva (např. Úmluva o právech dítěte).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student bude schopen navázat na absolvované pedagogické, psychologické a na sociální práci orientované disciplíny a své dříve získané znalosti a dovednosti bude umět aplikovat do oblasti SPOD. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Odborné znalosti: Student prokáže znalost
- principů sociálně-právní ochrany dětí s ohledem na jejich zájem a blaho,
- preventivních, poradenských, výchovných a ochranných opatřeních v souladu s platnou legislativou i zájmem dítěte,
- postavení dětí a mladistvých v právním systému ČR včetně jejich právní odpovědnosti,
- skutkové podstaty trestných činů týkajících se dětí a mladistvých,
- sociálních i psychických aspektů, jež na jedince působí v průběhu vývoje v intencích jeho sociální reality |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Odborné dovednosti: Student dokáže
- aplikovat teoretické poznatky z oblasti sociálně-právní ochrany dětí a mládeže v prostředí školních a sociálních
institucí,
- porozumět specifickým projevům dítěte a jeho rodiny jako důsledek jeho nestandardní životní situace,
- aplikovat preventivní, poradenská a ochranná opatření v zájmu dítěte,
- řešit sociální situace v souladu s platnou legislativou a s ohledem na specifické životní podmínky jedince. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
D6 - Nácvik a vytváření dovedností sociálních |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|