|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 77ADI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
77ADI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociálně pedagogická práce v adiktologii
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
24 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům stručný vhled do problematiky užívání návykových látek z pohledu pedagogické praxe a sociální práce. Studenti se seznámí s vývojem závislosti a to jak na látkách, tak na procesech.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce (0-10 bodů), osobní účast na exkurzích do vybraných zařízení (0-10 bodů). Schopnost zapojit se do odborné diskuse a samostudium odborné literatury (0-10 bodů).
Studenti budou hodnoceni na základě vypracovaného písemného znalostního testu z probírané problematiky adiktologie, poradenství a znalosti sítě služeb (0-50 bodů). Studenti vypracují písemnou esej v rozsahu pěti stran na aktuální téma zadané pedagogem. Esej bude odprezentována v rámci výuky (0-20 bodů).
IC7 - Písemná zkouška
Písemný test (hodnotící indikátory):
A (91-100 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry.
B (81-90 - bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry.
C (71-80 - bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní.
D 61-70 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry.
E (51-60 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry.
F (0-51 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta.
|
Obsah
|
1. Adiktologie - základy teorie, definice
2. Užívané návykové látky a návykové procesy
3. Adiktologické paradigma
4. Závislost - definice a teorie
5. Druhy závislosti
6. Neurobiologie závislosti
7. Modely závislosti
8. Craving
9. Komorbidity
10. Motivace k léčbě a resocializaci.
11. Prevence relapsu
12. Adiktologické poradenství, prostředky léčby
13. Účinné faktory v léčbě závislostí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MILLER, Geraldine A. Adiktologické poradenství. Praha: Galen, 2011. ISBN 978-80-7262-765-3.
-
Základní:
KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9792-2.
-
Základní:
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., et al. Prevence rizikového chování ve školství.. Praha: 1. LF UK, 2015. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Základní:
CURTIS, M. a kol. Učební texty ke specializačnímu studiu pro školní metodiky prevence. Tišnov: can, 2010. ISBN 978-80-87041-28-4.
-
Základní:
KALINA, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
-
Rozšiřující:
NAZARE-AGA, Isabelle. Manipulativní rodiče: jak se s nimi vyrovnat.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1018-4.
-
Rozšiřující:
MILLER,W.R., ROLLNICK, S. Motivační rozhovory.. Tišnov: can, 2004. ISBN 80-86620-09-3.
-
Rozšiřující:
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-8073-6790-88.
-
Rozšiřující:
MAHROVÁ, G.; VENGLÁŘOVÁ, M. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
-
Rozšiřující:
VANDERPLASSCHEN, W., VANDELVELDE, S. & BROEKAERT, E. Therapeutic communities for treating addictions in Europe: evidence, current practices and future challenges.. Lisbon: EMCDDA, 2014. ISBN 0952-391X.
-
Doporučená:
Adiktologie. Odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí.. Tišnov: Scan. ISBN 1213-3841.
-
Doporučená:
MAHROVÁ, G., LAŠTOVICA.M. Sborník studijních textů pro sociální kurátory.. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-627-7.
-
Doporučená:
RADIMECKÝ In.: JANÍKOVÁ B., PISKÁČKOVÁ,P. Učební texty ke kurzu: Úvod do Adiktologie.. Praha, 2007. ISBN 978-80-239-9960-0.
-
Doporučená:
UNODC. Mezinárodní standardy prevence užívání drog.. Online: http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/monografie/mezinarodni_standardy_prevence_uzivani_drog. Praha: Úřad vlády ČR, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Samostudium
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Účast na výuce
|
12
|
Ostatní
|
10
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student má základní znalosti z předmětů Obecná pedagogika, Obecná a vývojová psychologie, Sociální práce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalosti:
- ze základní adiktologické teorie a teorie závislosti,
- z typů užívaných látek, z návykových procesů,
- z neurobiologie závislosti,
- z vývoje adiktologického paradigmatu,
- z teorie cravingu,
- znalost modelů závislosti a komorbidity,
- z teorie motivace, prevence relapsu, účinných faktorů v léčbě závislosti,
- ze základů adiktologického poradenství. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- orientaci v síti adiktologických služeb,
- schopnost komunikovat s klienty ohroženými závislostním chováním a s uživateli návykových látek a jejich rodinnými příslušníky,
- základní práci s motivací,
- základní poskytnutí prevence relapsu,
- aplikovat znalosti o účinných faktorech v práci s adiktologickým klientem, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC7 - Písemná zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
Esej |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B8 - Převrácená přednáška |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|