|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 6TEVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
6TEVY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
25 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit studentovi na základě získaných poznatků vytvořit syntetický vhled na klasické pedagogické teorie i současné trendy teoretického uchopení výchovy v současné pluralitní a globalizující společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce: 0-10 bodů
Prezentace vybraného tématu: 0-20 bodů
(student vybrané teorii výchovy porozuměl, byl schopen ji představit a odpověděl na dotazy studentů a vyučující: 20b, student teorii představil bez hlubšího pochopení souvislostí, na dotazy odpověděl částečně:10-15b, student představil základní informace k teorii: 1-9b)
Písemná komparační studie: 0-20 bodů
(student stanovil vhodný cíl práce, který naplnil, vhodně pracoval s citacemi a parafrázemi, prokázal kritické myšlení: 20b, cíl práce byl naplněn částečně, obsahová i formální stránka vykazovala chyby: 10-15b, student popsal dvě teorie výchovy bez hlubší komparace: 1-9b)
Písemný tet: 0-50 bodů
Hodnocení předmětu:
100-91 A
90-81 B
80-71 C
70-61 D
60-51 E
50- 0 F
|
Obsah
|
1. Úvod do teorií výchovy - historický exkurz a základní koncepce teorií výchovy.
2. Teorie výchovy dle Komenského (v díle Didaktika magna a Obecná porada o nápravě věcí lidských)
3. Teorie výchovy dle Rousseaua (v díle Emil)
4. Teorie výchovy dle Pestalozziho
5. Filantropismus ve výchově
6. Teorie výchovy dle Bosca a Makarenka
7. Teoretická a praktická pedagogika dle Herbarta
8. Pragmatická pedagogika
9. Soudobé teorie vzdělávání (členění dle Bertranda)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Komenský, J.A. Didaktika velká. Brno: Komenium, 1948. ISBN 80-205-0225-4.
-
Základní:
Rousseau, J. J. Emil, čili o vychování. Olomouc: R. Promberger, 1926. ISBN cnb000422375.
-
Základní:
Bertrand Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8216-5.
-
Základní:
Hábl, J.; Loula, D. To nejlepší z Komenského Obecné porady o nápravě věcí lidských. Praha: České studny, 2007. ISBN 978-80-905574-6-8.
-
Základní:
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
-
Rozšiřující:
Bosco, T. Don Bosco. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-967-4.
-
Rozšiřující:
Pelclová, N; Semerádová, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7367-756-5.
-
Doporučená:
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
-
Doporučená:
Šíp, R. Richard Rorty: pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7414-5.
-
Doporučená:
STROUHAL, M. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
34
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium pramenů
|
30
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předmět navazuje na základy pedagogiky a rozšiřuje je v oblasti teorií výchovy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalosti teorie výchovy:
- dle Komenského (v díle Didaktika magna a Obecné poradě o nápravě věcích lidských)
- dle Rousseaua (v díle Emil)
- dle Pestalozziho
Bude mít znalosti o:
- filantropismu ve výchově
- pojetí výchovy dle Bosca a Makarenka
- teoretickou a praktickou pedagogiku Herbarta
- pragmatickou pedagogiku
- Bertrandovo členění soudobých teorií vzdělávání
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Bude schopen představit vybranou teorii vzdělávání a provést její komparaci s některou ze soudobých teorií vzdělávání. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B4 - Sokratovský rozhovor |
|
|
|
|