|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 66ESO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
66ESO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
24 / -
|
8 / 15
|
0 / 1
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá znalosti v oblasti sociálních aspektů výchovy a vzdělávání. Bude schopen systematicky a uceleně zprostředkovat poznatky o sociálních aspektech výchovy se zaměřením na proces výchovy a převýchovy a socializace a resocializace žáků. Prokáže porozumění základním sociálně-pedagogickým teoriím a jejich aplikaci na školní, mimoškolní a rodinné prostředí. Komunikace s vyučujícími probíhá ve výuce, prostřednictvím e-mailu osu a v případě zájmu studenta o osobní setkání v konzultačních hodinách vyučujícího.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: Od studenta se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury. Očekává se prezentace prostudované literatury na daná témata.
Písemná zkouška: student při zkoušce prokáže porozumění tématům, dokáže induktivně formulovat konzistentní závěry, příp. deduktivně formulovat nové hypotézy.
|
Obsah
|
1. blok = téma 1. - 3, 2. blok = téma 4. - 6., 3. blok = téma 7. - 9.
1. Předmět sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k ostatním vědám a oborům, přínos sociální pedagogiky pro práci ve školním a mimoškolním prostředí.
2. Biologická determinace člověka - dědičnost, procesy zrání a učení, sociální a emoční inteligence.
3. Socializace vymezení pojmu, základní druhy sociálního učení, teorie Bowlbyho vazby, teorie čtyř stupňů vnitřní výbavy dle R. B. Cattela, primární a sekundární socializace a role školy v procesu socializace.
4. Výchova v rodině. Vývoj partnerských vztahů, rozvod a jejich dopad na děti, dominantní potřeby dětí.
5. Škola a výchova 1 rizikové chování dětí ve škole se zaměřením na agresivní projevy ve škole, šikanu, krádeže, vandalství, kouření a užívání návykových látek. Možnosti prevence a intervence pedagoga.
6. Škola a výchova 2 práce s kázní ve školní třídě. Pojetí a přístupy ke kázni, Dreikursova teorie rušivého chování a její aplikace ve školní třídě.
7. Týrané a zneužívané dítě druhy a příčiny týrání, rizikové děti, rizikoví dospělí. Prevenční a intervenční postupy v práci s týranými a zneužívanými dětmi ve školním prostředí.
8. Morální formování dítěte proces utváření mravních kvalit, morální chování a jednání a jejich vývoj.
9. Teorie delikvence biologické, sociologické, psychologické a multifaktoriální teorie, jejich teoretické zázemí, výzkum a aplikace poznatků v práci pedagogů (Lombroso, Hirschi, Gottfredson, Bandura, Merton, Jessor).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
1. Student má dispozici odbornou literaturu.
2. V programu Moodel jsou zpracovány podrobné odkazy a úkoly.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAMER, D., COPELAND, P. Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-779-5.
-
Základní:
JEDLIČKA, Richard a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Základní:
SEKERA, J. Sociální pedagogika I. Ostrava : PdF OU, 2013.
-
Základní:
SEKERA, J. Sociální pedagogika II. Ostrava : PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-677-5.
-
Základní:
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 80-7315-004-2.
-
Rozšiřující:
Mertin, V, Krejčová L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně (Individuální výchovný plán). ISBN 80-7178-033-2.
-
Rozšiřující:
JEDLIČKA, R. A KOL. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
-
Rozšiřující:
Sekera, J. Komunitní systém v resocializačních zařízeních pro adolescenty. I. Mezilidké vztahy personálu v resocializačních zařízeních pro adolescenty. Ostrava : PdF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-534-8.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 80-7178-123-1.
-
Rozšiřující:
MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha : Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Rozšiřující:
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
-
Rozšiřující:
CAMERON, Claire a Peter MOSS. Social pedagogy and working with children and young people: where care and education meet.. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-184-9051-194.
-
Rozšiřující:
BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
-
Rozšiřující:
DUNOVSKÝ J. A KOL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada, Praha, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
-
Rozšiřující:
JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
-
Doporučená:
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Doporučená:
GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem: o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.
-
Doporučená:
Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
-
Doporučená:
DRAPELA, V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-134-7.
-
Doporučená:
BOXFORD, Stephen. Schools and the Problem of Crime. Oxfordshire: Taylor & Francis, 2011. ISBN 9781138861497.
-
Doporučená:
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Doporučená:
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
-
Doporučená:
KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
3
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Ostatní
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
35
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student má základní znalosti z předmětů Obecná pedagogika, Obecná a vývojová psychologie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Odborné znalosti. Student prokáže znalosti:
- pojmu sociální aspekty výchovy a vzdělávání a jejich propojení s praxí ve školním a mimoškolním prostředí,
- teorie čtyř stupňů vnitřní výbavy dle Reymonda Bernarda Cattela,
- procesů zrání a učení a jejich vzájemného vztahu,
- sociální inteligence a možnosti práce na jejím rozvoji,
- pojmu socializace, základních druhů sociálního učení a jejich aplikaci na školní a rodinné prostředí,
- teorie Bowlbyho vazby,
- základních podmínek a prostředků výchovy v rodině,
- teorie potřeb dětí (např. Maslow, Štípek, Pesso a Boyden),
- druhů rizikového chování ve škole (se zaměřením na agresivitu, šikanu, krádeže, vandalství, kouření a užívání návykových látek) a možnosti prevence a intervence učitele ve školním prostředí,
- vymezení pojmu kázeň, Dreikursovu teorii rušivého chování a její aplikaci ve školní třídě,
- problematiky týraného a zneužívaného dítěte,
- teorií morálního formování dítěte,
- teorií delikvence (se zaměřením na biologické, sociologické, psychologické a multifaktoriální teorie).
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Odborné dovednosti. Student dokáže:
- srovnat a popsat proces zrání a učení,
- využít vybranou teorii potřeb dětí pro aplikaci na školní prostředí,
- aplikovat Dreikursovu teorii rušivého chování na příklady ze školní praxe,
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování,
- na základě teorií delikvence popsat možné příčiny rizikového a delikventního chování žáků ve školním prostředí.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B8 - Převrácená přednáška |
E2 - Metody situační |
E6 - Projektová výuka |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|