|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 4SOPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
4SOPE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
249 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá znalosti v oblasti sociálních aspektů výchovy a vzdělávání. Bude schopen systematicky a uceleně zprostředkovat poznatky o sociálních aspektech výchovy se zaměřením na proces výchovy a převýchovy a socializace a resocializace žáků. Prokáže porozumění základním sociálně-pedagogickým teoriím a jejich aplikaci na školní, mimoškolní a rodinné prostředí. Komunikace s vyučujícími probíhá ve výuce, prostřednictvím e-mailu osu a v případě zájmu studenta o osobní setkání v konzultačních hodinách vyučujícího.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: Od studenta se očekává aktivní účast ve výuce, zejména zapojení do diskusí a plnění průběžných úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury. Písemná zkouška: student při zkoušce prokáže porozumění tématům, dokáže induktivně formulovat konzistentní závěry, příp. deduktivně formulovat nové hypotézy. Hodnocení A (91-100 b): Široce abstraktní úroveň: Student při představení úkolů ze seminářů a v písemné závěrečné zkoušce prokazuje porozumění tématům, dokáže induktivně formulovat konzistentní závěry a deduktivně formulovat nové hypotézy.
Hodnocení B (81-90 b): Vztahová úroveň: Student při představení úkolů ze seminářů a v písemné závěrečné zkoušce prokazuje porozumění tématům, dokáže induktivně formulovat konzistentní závěry.
Hodnocení C (71-80 b): Multistrukturní úroveň: Student při představení úkolů ze seminářů a v písemné závěrečné zkoušce prokazuje porozumění několika izolovaným aspektům, vazby mezi nimi chybí, závěry jsou nekonzistentní.
Hodnocení D (61-70 b) Monostrukturní úroveň: Student při představení úkolů ze seminářů a v písemné závěrečné zkoušce je zaměřen na izolovaný aspekt tématu.
Hodnocení E (51-60 b): Monostrukturní úroveň: Student generalizuje informace z teorií a výstupů výzkumů bez širšího pochopení témat.
Hodnocení F (0-50 b) Předstrukturní úroveň: Student při představení úkolů ze seminářů a v písemné závěrečné zkoušce prokazuje neporozumění tématům, jeho odpovědi na zadání jsou nekonzistentní.
Studenti, kteří vyjíždí na pobyt Erasmus (či jiný univerzitní zahraniční pobyt) nebo jim byla uznána jako vrcholovým sportovcům práva na úpravu studia, kontaktují před začátkem nebo na začátku semestru vyučujícího, který vede seminář. Domluví se s ním na náhradním plnění úkolů místo své absence ve výuce. Podmínky na zakončení předmětu jsou stejné jako u ostatních studentů. Student se přihlašuje na vypsané termíny zkoušky.
|
Obsah
|
1. Předmět sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k ostatním vědám a oborům, přínos sociální pedagogiky pro práci ve školním a mimoškolním prostředí.
2. Biologická determinace člověka - dědičnost, procesy zrání a učení, sociální a emoční inteligence.
3. Socializace vymezení pojmu, základní druhy sociálního učení, teorie Bowlbyho vazby, teorie čtyř stupňů vnitřní výbavy dle R. B. Cattela, primární a sekundární socializace a role školy v procesu socializace.
4. Výchova v rodině. Vývoj partnerských vztahů, rozvod a jejich dopad na děti, dominantní potřeby dětí.
5. Škola a výchova 1 rizikové chování dětí ve škole se zaměřením na agresivní projevy ve škole, šikanu, krádeže, vandalství, kouření a užívání návykových látek. Možnosti prevence a intervence pedagoga.
6. Škola a výchova 2 práce s kázní ve školní třídě. Pojetí a přístupy ke kázni, Dreikursova teorie rušivého chování a její aplikace ve školní třídě.
7. Týrané a zneužívané dítě druhy a příčiny týrání, rizikové děti, rizikoví dospělí. Prevenční a intervenční postupy v práci s týranými a zneužívanými dětmi ve školním prostředí.
8. Morální formování dítěte proces utváření mravních kvalit, morální chování a jednání a jejich vývoj.
9. Teorie delikvence biologické, sociologické, psychologické a multifaktoriální teorie, jejich teoretické zázemí, výzkum a aplikace poznatků v práci pedagogů (Lombroso, Hirschi, Gottfredson, Bandura, Merton, Jessor).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (20%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (80%),
-
Vede seminář:
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (20%),
Mgr. Ondřej Sekera, Ph.D. (40%),
Mgr. Veronika Štenclová, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HAMER, D., COPELAND, P. Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-779-5.
-
Základní:
JEDLIČKA, Richard a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Základní:
SEKERA, J. Sociální pedagogika I. Ostrava : PdF OU, 2013.
-
Základní:
SEKERA, J. Sociální pedagogika II. Ostrava : PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-677-5.
-
Základní:
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 80-7315-004-2.
-
Rozšiřující:
Mertin, V, Krejčová L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně (Individuální výchovný plán). ISBN 80-7178-033-2.
-
Rozšiřující:
JEDLIČKA, R. A KOL. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
-
Rozšiřující:
Sekera, J. Komunitní systém v resocializačních zařízeních pro adolescenty. I. Mezilidké vztahy personálu v resocializačních zařízeních pro adolescenty. Ostrava : PdF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-534-8.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 80-7178-123-1.
-
Rozšiřující:
MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha : Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Rozšiřující:
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
-
Rozšiřující:
CAMERON, Claire a Peter MOSS. Social pedagogy and working with children and young people: where care and education meet.. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-184-9051-194.
-
Rozšiřující:
BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
-
Rozšiřující:
DUNOVSKÝ J. A KOL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada, Praha, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
-
Rozšiřující:
JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
-
Doporučená:
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Doporučená:
GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem: o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.
-
Doporučená:
Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
-
Doporučená:
DRAPELA, V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-134-7.
-
Doporučená:
BOXFORD, Stephen. Schools and the Problem of Crime. Oxfordshire: Taylor & Francis, 2011. ISBN 9781138861497.
-
Doporučená:
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Doporučená:
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
-
Doporučená:
KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
3
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Ostatní
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
35
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|