|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 11UOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
11UOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Učitel v obtížných pedagog. situacích
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Učitel v obtížných pedagogických situacích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si prohloubí své znalosti a dovednosti v oblasti zvládání problémových a rizikových situací ve školním prostředí v návaznosti na pedagogicko-psychologický základ. Bude schopen popsat vybrané rizikové a problémové situace a bude znát možnosti prevence a intervence učitele v těchto oblastech. Prokáže porozumění těmto jevům z hlediska protektivních a rizikových faktorů. Prokáže schopnost reagovat v nácvikových a simulačních problémových situacích v rámci semináře.
|
Požadavky na studenta
|
- Účast studenta na seminářích (0-20 bodů) - Plnění úkolů zadaných v semináři (0-30 bodů) - Vytvoření portfolia na základě témat probíraných v semináři (0-40 bodů) - Studium odborné literatury a její použití při přípravě porfólia (0-10 bodů) Započteno: 51-100 bodů student pravidelně docházel do semináře, plnil zadané úkoly a vypracoval podle zadaných kritérií portfolio. Nezapočteno: 0-50 bodů student neplnil požadavky výše uvedené. Měl např. problém s docházkou, plněním úkolů zadaných v semináři, vytvořil nevyhovující portfolio nebo nevytvořil žádné.
|
Obsah
|
1. Problémové chování žáků. Dreikursova teorie rušivého chování a techniky založené na operativním podmiňování a jejich aplikace na práci ve školní třídě.
2. Projevy a faktory agrese, vandalismu a krádeží ve školním prostředí. Prevence těchto jevů, práce s žákem a třídou v oblasti vybraných rizikových jevů, intervence pedagoga, legislativní opora pedagoga a spolupracující instituce a organizace.
3. Kouření a používání návykových látek ve školním prostředí. Prevence těchto jevů, rizikové a protektivní faktory, práce s žákem a třídou v oblasti vybraných rizikových jevů, možné intervence pedagoga, legislativní opora pedagoga a spolupracující instituce a organizace.
4. Záškoláctví. Prevence, intervence a práce s žáky a učiteli v oblasti záškoláctví. Protektivní a rizikové faktory záškoláctví.
5. Šikana a kyberšikana ve školní třídě. Prevence a intervence. Legislativní opora pedagoga a spolupracující organizace a instituce.
6. Techniky duševní hygieny v práci učitele.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (20%),
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (20%),
Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (20%),
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (10%),
Mgr. Veronika Štenclová, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-022-7.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Problémy s chováním ve škole - jak na ně (individuální výchovný plán). Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
-
Základní:
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
Základní:
JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
-
Rozšiřující:
MIOVSKÝ, M. a kol. . Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Rozšiřující:
BOXFORD, Stephen. Schools and the Problem of Crime. Oxfordshire: Taylor & Francis, 2011. ISBN 9781138861497.
-
Rozšiřující:
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha : Malvem, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
Doporučená:
Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem.. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-032-4.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 80-7178-123-1.
-
Doporučená:
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Doporučená:
LISÁ, Helena. Romové v České republice. Praha : Socioklub, 1999. ISBN 80-902-2607-8.
-
Doporučená:
FISHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
-
Doporučená:
KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Samostudium
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Celkem
|
88
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student bude mít základní znalosti z obecné didaktiky a pedagogické psychologie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalosti
- pojmu problémové chování žáků, jeho příčin a kontextů,
- Dreikursovy teorie rušivého chování a její aplikace ve školní třídě,
- technik založených na operativním podmiňování a jejich použití ve školním prostředí,
- základních postupů prevence a intervence v oblasti vybraných druhů rizikového chování ve školním prostředí (agrese, kouření, používání návykových látek, vandalismu, krádeží, záškoláctví, šikany a kyberšikany),
- protektivních a rizikových faktorů v oblastech rizikového chování na úrovni rodiny, školy, osobnosti dítěte a lokálního prostředí.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
- použít Dreikursovu teorii rušivého chování v nácvikových a simulačních situacích ze školní praxe,
- použít techniky založené na operativním podmiňování v nácvikových a simulačních situacích ze školní praxe,
- navrhnout a zrealizovat aktivitu zaměřenou na prevenci rizikového chování v jedné z vybraných oblastí,
- vytvořit portfólio zaměřené na aktivity prevence a intervence ve vybraných problémových a rizikových situacích ve školním prostředí.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIA5 - Portfolio |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B8 - Převrácená přednáška |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D6 - Nácvik a vytváření dovedností sociálních |
E2 - Metody situační |
E3 - Metody inscenační a simulační |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|