|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / 9DOS4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
9DOS4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Doktorandský seminář 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs slouží především k vedení a podpoře doktorandů v závěrečné fázi vědecké práce, kterou odvádějí na přípravě a realizaci svého vědecko-výzkumného disertačního projektu; dále kultivuje jejich vnímavost, rozumění a schopnost tvůrčího řešení problémů. Konkrétním cílem Doktorandského semináře 4 je pomoci doktorandům překonávat obtíže, s nimiž se v závěru vědecko-výzkumné práce na disertačním projektu potýkají, přesně vyjádřit její závěry vzhledem ke stanoveným cílům, použitým metodám a obsahu, promýšlet její možné problematické stránky, obhájit celkové pojetí, odstranit formální nedostatky vědecko-výzkumného disertačního projektu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: ochota podílet se na všech činnostech ve výuce; hodnotí se věcnost, kritičnost, otevřenost, jazyková kultivovanost, flexibilita apod.
Presentace ve výuce: studenti presentují závěrečný postup práce na vědecko-výzkumném disertačním projektu; hodnotí se odborná úroveň, jazyková kultivovanost a komunikační dovednosti.
Seminární práce: studenti formulují hlavní teze svého vědecko-výzkumného disertačního projektu; hodnotí se odborná úroveň, jazyková kultivovanost a přesnost, argumentační přesvědčivost a soudržnost.
|
Obsah
|
Doktorandi představují své myšlenky, zkoumají vhodnost různých přístupů, promýšlejí širší koncepce, vyjasňují svá stanoviska, tříbí komunikační dovednosti a argumentační schopnosti. Studenti jsou vedeni k tomu, aby k vlastní práci přistupovali kriticky, respektovali práci svých kolegů, vzájemně si oponovali a současně poskytovali podporu. Během kursu doktorandi vysvětlují obtíže, s nimiž se při práci vyrovnávají; pod vedením pedagoga zvažují možná řešení. Rozvíjeny jsou zde zejména analytické dovednosti; studenti jsou však důsledně vedeni k interdisciplinárnímu přístupu, k ústrojnému propojování oblasti pedagogicko-didaktické, historicko-teoretické a umělecko-tvůrčí. Kursu se příležitostně účastní členové oborové rady nebo další akademičtí pracovníci, případně zvané umělecké či vědecké osobnosti; kurs usiluje o vytvoření kritického, otevřeného a podnětného prostředí, které umožňuje pravidelný kontakt doktorandů s akademiky z různých oborů a tvůrčími umělci. Podle časových možností je část semináře věnována četbě zásadních umělecko-teoretických (případně filosofických nebo estetických) textů, které jsou voleny podle zaměření vědecko-výzkumných disertačních projektů daných doktorandů (např. M. Heidegger, M. Merleau-Ponty, W. Benjamin, H.-G. Gadamer, U. Eco, R. Barthes). Na výběru literatury se podílejí rovněž doktorandi. Studenti se připravují k obhajobě svého vědecko-výzkumného disertačního projektu, koncipují její závěrečnou presentaci, snaží se posílit její soudržnost a odstranit formální nedostatky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Základní:
ČMEJRKOVÁ, Světla - DANEŠ, František - SVĚTLÁ, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Základní:
SYNEK, Miloslav - MIKAN, Pavel - VÁVROVÁ, Hana. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. Praha, 2011. ISBN 978-80-245-1819-0.
-
Základní:
COLLINS, Hilary. Kreativní výzkum: Teorie a praxe výzkumu v oblasti tvůrčích odvětví. Praha, 2017. ISBN 978-80-7008-386-4.
-
Základní:
KRČ, Miroslav. Metodologie vědecké práce. Brno, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
-
Základní:
HUGHES, Gladice. Spoken and written academic discourse. Liberec, 2012. ISBN 978-80-7372-900-4.
-
Základní:
SPOUSTA, Vladimír. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno, 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
-
Základní:
RADVÁKOVÁ, Věra - SIGMUND, Tomáš. Základy odborné práce včetně základů informační etiky. Praha, 2020. ISBN 978-80-245-2404-7.
-
Rozšiřující:
WORRINGER, Wilhelm. Abstrakce a vcítění: Příspěvek k psychologii stylu. Praha, 2001. ISBN 80-86138-35-6.
-
Rozšiřující:
GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha, 2003. ISBN 80-86138-48-8.
-
Rozšiřující:
KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění. Praha, 2009. ISBN 978-80-87256-08-4.
-
Rozšiřující:
AUMONT, Jacques. Obraz. Praha, 2010. ISBN 978-80-7331-165-0.
-
Rozšiřující:
MERLEAU-PONTY, Maurice. Oko a duch a jiné eseje. Praha, 1971.
-
Rozšiřující:
ECO, Umberto. Otevřené dílo: Forma a neurčenost v současných poetikách. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-1158-3.
-
Rozšiřující:
DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. Brno, 2008. ISBN 978-80-87029-41-1.
-
Rozšiřující:
HEIDEGGER, Martin. Původ uměleckého díla. Praha, 2016. ISBN 978-80-7298-207-3.
-
Rozšiřující:
MERLEAU-PONTY, Maurice. Viditelné a neviditelné. Praha, 1998. ISBN 80-86005-04-1.
-
Rozšiřující:
BENJAMIN, Walter. Výbor z díla: Literárněvědné studie. Praha, 2009. ISBN 978-80-7298-278-3.
-
Doporučená:
MERSCH, Dieter. Epistemologie estetična. Praha, 2020. ISBN 978-80-246-4030-3.
-
Doporučená:
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Praha, 2005. ISBN 80-7215-264-5.
-
Doporučená:
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: Nástin teorie symbolů. Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Doporučená:
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Praha, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
-
Doporučená:
BARTHES, Roland. Mytologie. Praha, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Doporučená:
LYOTARD, Jean-François. Návrat a jiné eseje. Praha, 2002. ISBN 80-239-0372-1.
-
Doporučená:
BERGER, John. O pohledu. Praha, 2009. ISBN 978-80-86603-81-0.
-
Doporučená:
BARTHES, Roland. Roland Barthes o Rolandu Barthesovi. Praha, 2015. ISBN 978-80-87429-33-4.
-
Doporučená:
BARTHES, Roland. Říše znaků. Praha, 2012. ISBN 978-80-87429-25-9.
-
Doporučená:
BARTHES, Roland. Světlá komora: Poznámka k fotografii. Praha, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
-
Doporučená:
MITCHELL, W.J.T. Teorie obrazu. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Doporučená:
BERGER, John. Způsoby vidění. Praha, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
24
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Absolvent prokazuje expertní a kontextuální znalost:
- etických zásad vědecko-výzkumné práce;
- principů akademického psaní v daných oborech;
- struktury vědecko-výzkumného disertačního projektu a funkce jeho součástí;
- formálních požadavků kladených na disertační práce;
- interdisciplinárních souvislostí tématu svého vědecko-výzkumného disertačního projektu;
- současného stavu poznání a probíhajícího výzkumu v daných oblastech;
- různých metodologických přístupů a metod;
- zásadních teoretických textů souvisejících s tématem daného vědecko-výzkumného disertačního projektu;
- odborné terminologie v českém a anglickém jazyce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Absolvent prokazuje vysoce sofistikovanou dovednost:
- vyjadřovat se přesně, s ohledem na jazykovou správnost a patřičnost;
- užívat zásad a principů akademického psaní k zprostředkování původních poznatků;
- akademický text koncipovat a napsat srozumitelně, přehledně a na patřičné odborné úrovni;
- užívat sekundárních zdrojů kriticky (a rovněž s respektem) k rozvíjení vlastních myšlenek;
- vystavět přesvědčivou odbornou argumentaci;
- rozpoznat problematické aspekty vlastních myšlenkových postupů, nahlížet vlastní myšlení kriticky;
- své myšlenky, představy a koncepce veřejně představit a obhájit;
- odborné komunikace v českém a anglickém jazyce. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IC6 - Ústní zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B8 - Převrácená přednáška |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G5 - Kritické myšlení |
G6 - Konzultace s doktorandem |
Práce s uměleckým dílem |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|