|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / 9DNOV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
9DNOV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny a teorie novomediálního umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Během kursu studenti získávají expertní a kontextuální znalosti novomediální (digitální) umělecké tvorby; teoretickým východiskem je kritické promýšlení pojetí nových médií, které představil a dosud rozvíjí teoretik nových médií a profesor informatiky Lev Manovich (zejména Jazyk nových médií, Řízení přebírá software, Estetika umělé inteligence). Rozbor a kontextualizace konkrétních digitálních uměleckých děl a Manovichovy myšlenky jsou doplňovány vlivnými soudobými uměleckými, mediálními a kulturálními teoriemi (např. Mark Poster, Jay David Bolter a Richard Grusin, Luciano Floridi, Mark Deuze, Michel Serres). Pozornost je věnována počátkům užívání digitálních technologií k umělecké tvorbě, především však proměnám internetového umění od net artu k umění postinternetovému a výrazným novomediálním uměleckým fenoménům jako např. softwarové umění, digitální konkretismus nebo výpočetní fotografie. Na základě studia umělecko-historických pojednání o vývoji novomediální (digitální) tvorby a teoretických prací věnovaných jeho estetické specifičnosti se studenti postupně v diskusích dobírají její svébytné povahy a významovosti a porozumění její specifické kulturní a společenské roli. Studiem kulturního, ideového a technologického kontextu používání nových (digitálních) médií v umění, obzvláště vlivu tzv. digitální revoluce na uměleckou tvorbu, studenti kultivují dovednost zohlednit tyto jevy při samostatné interpretaci novomediálních výtvarných děl a také prohlubují své rozumění digitálnímu světu, v němž žijí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: ochota podílet se na všech činnostech ve výuce; hodnotí se věcnost, kritičnost, otevřenost, jazyková kultivovanost, flexibilita apod.
Esej: touto formou studenti pojednávají zvolený fenomén novomediálního (digitálního) umění v souvislostech umělecko-teoretických, umělecko-historických, kulturních a společenských.
Ústní zkouška: esej je východiskem rozpravy ověřující znalosti a dovednosti vymezené obsahem kursu.
|
Obsah
|
1. Návaznost novomediálního (digitálního) umění na intermediální tvorbu; technologická podmíněnost novomediálního (digitálního) umění
2., 3., 4. Kritická četba Manovichova Jazyka nových médií v kontextu vývoje (post)internetového umění
5., 6., 7. Kontext (novo)mediálních a kulturálních studií: Mark Poster, Jay David Bolter a Richard Grusin, Luciano Floridi, Mark Deuze, Michel Serres, Henry Jenkins ad.
8., 9. Od net(.)artu k postinternetu
10. Digitální umění jako nový konkretismus?
11. Softwarové umění; Manovich: Software Takes Command
12. Umělá inteligence v umění; Manovich: AI Aesthetics
13. Postdigitální fotografie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MANOVICH, Lev. AI Aesthetics. Moscow, 2018. ISBN 978-5907163003.
-
Základní:
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: Jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha, 2019. ISBN 978-80-246-3803-4.
-
Základní:
STALLABRASS, Julian. Internet Art: The Online Clash of Culture and Commerce. London, 2003. ISBN 978-1-85437-345-5.
-
Základní:
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
Základní:
DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha, 2010. ISBN 978-80-87108-16-8.
-
Základní:
DEUZE, Mark. Media life / Život v médiích. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
-
Základní:
MEIXNEROVÁ, Marie (ed.). #mm net art - internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-87662-06-9.
-
Základní:
FRANCOVÁ, Jana P. Navigátor: Úvod do umění nových médií. Brno, 2021. ISBN 978-80-210-9887-9.
-
Základní:
LÁB, Filip. Postdigitální fotografie. Praha, 2021. ISBN 978-80-246-4760-9.
-
Základní:
MANOVICH, Lev. Software Takes Command. London, 2013. ISBN 978-1623567453.
-
Základní:
HORÁKOVÁ, Jana. Softwarová studia: K proměnám studií nových médií. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-6739-4.
-
Základní:
BEAN, Victoria - McCABE, Chris (eds.). The New Concrete: Visual Poetry in the 21st Century. London, 2015. ISBN 978-1853323287.
-
Základní:
LIESER, Wolf. The World of Digital Art. Königswinter, 2010. ISBN 978-3-8331-5345-7.
-
Základní:
CHROBÁK, Ondřej - KAPPEL, Pavel - PÍSAŘÍKOVÁ, Jana. 1968: Computer.art - pravá hemisféra: 1968 - Computer.art - levá hemisféra. Brno, 2018. ISBN 978-80-7027-319-7.
-
Rozšiřující:
SMITH, Alvy Ray. A Biography of the Pixel. Cambridge, Massachusetts, 2021. ISBN 978-0-262-54245-6.
-
Rozšiřující:
PAUL, Christiane. Digital Art. London, 2003. ISBN 978-0-500-20367-9.
-
Rozšiřující:
SIMANOWSKI, Roberto. Digital Art and Meaning: Reading Kinetic Poetry, Text Machines, Mapping Art, and Interactive Installations. Minneapolis, 2011. ISBN 978-0-8166-6738-3.
-
Rozšiřující:
PARIKKA, Jussi. Geologie médií. Praha, 2020. ISBN 978-80-246-3914-7.
-
Rozšiřující:
GREENE, Rachel. Internet Art. London, 2004. ISBN 978-0-500-20376-8.
-
Rozšiřující:
KAC, Eduardo (ed.). Media Poetry: An International Anthology. Bristol, 2007. ISBN 978-1-84150-030-0.
-
Rozšiřující:
AMERICA, Mark. Meta/data: A Digital Poetics. Cambridge, Massachusetts, 2007. ISBN 978-0-262-01233-1.
-
Rozšiřující:
FLUSSER, Vilém. Moc obrazu. Praha, 1996.
-
Rozšiřující:
TRIBE, Mark - REENA, Jana. New Media Art. Köln, 2006. ISBN 978-3-8228-3041-0.
-
Rozšiřující:
RUSH, Michael. New Media in Art. London, 2014. ISBN 978-0-500-20378-1.
-
Rozšiřující:
HANSEN, Mark B.N. New Philosophy for New Media. Cambridge, Massachusetts, 2006. ISBN 978-0-262-08321-3.
-
Rozšiřující:
SERRES, Michel. Palečka: Esej o digitální revoluci. Praha, 2019. ISBN 978-80-246-4295-6.
-
Rozšiřující:
EMERSON, Lori. Reading Writing Interfaces: From the Digital to the Bookbound. Minneapolis, 2014. ISBN 978-0-8166-9126-5.
-
Rozšiřující:
BENDOVÁ, Helena - STRNAD, Matěj (eds.). Společenské vědy a audiovize. Praha, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
-
Rozšiřující:
SCHERER, Bernd (ed.). The New Alphabet. Berlin, 2021. ISBN 978-3-95905-453-9.
-
Rozšiřující:
CUBITT, Sean. The Practice of Light: A Genealogy of Visual Technologies from Prints to Pixels. Cambridge, Massachusetts, 2014. ISBN 978-0-262-02765-6.
-
Rozšiřující:
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: Gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
Doporučená:
JENKINS, Henry. Convergence Culture. New York, 2008. ISBN 978-0814742952.
-
Doporučená:
LÁB, Filip - TUREK, Pavel. Fotografie po fotografii. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1617-9.
-
Doporučená:
HORÁKOVÁ, Jana - BÜSCHER, Barbara. Imaginary spaces: Prostor - média - performance.. Praha, 2008. ISBN 978-80-86791-44-9.
-
Doporučená:
PŘIBYL, Ondřej. Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu. Praha, 2014. ISBN 978-80-86863-77-1.
-
Doporučená:
FIŠEROVÁ, Michaela - CHARVÁT, Martin. Kyberfotografie: Neprůzračné médium a technologický realismus. Praha, 2019. ISBN 978-80-7476-171-3.
-
Doporučená:
MomentUM: umění a kosmopolitní modernita. Brno, 2018. ISBN 978-80-210-8995-2.
-
Doporučená:
FIŠEROVÁ, Michaela (ed.). Obraz a moc: Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-2635-2.
-
Doporučená:
Orbis Fictus - Nová média v současném umění. Praha, 1996. ISBN 80-85433-26-5.
-
Doporučená:
MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6476-8.
-
Doporučená:
SÝKORA, Zdeněk. Rozhovory. Praha, 2009. ISBN 978-80-86990-87-3.
-
Doporučená:
LABUDA, Radim et al. Supernova: Katalog Ateliéru supermédií. Praha, 2019. ISBN 978-80-87989-79-1.
-
Doporučená:
FLAŠAR, Martin et al. Umění a nová média. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5639-8.
-
Doporučená:
GOLDSMITH, Kenneth. Uncreative Writing. New York, 2011. ISBN 978-0-231-14991-4.
-
Doporučená:
HORÁKOVÁ, Jana. Vašulka Kitchen Brno: Centrum umění nových médií. Brno, 2018. ISBN 978-80-270-4950-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
24
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
50
|
Studium pramenů
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Semestrální práce
|
30
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Celkem
|
300
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Absolvent prokazuje expertní a kontextuální znalost:
- myšlenek a pojmů teorie nových (digitálních) médií, které souvisejí s využíváním nových (digitálních) médií k uměleckému vyjadřování;
- teoretických konceptů novomediální (digitální) umělecké tvorby, specifického tvarosloví a sémantiky nových (digitálních) médií;
- souvislostí novomediální (digitální) umělecké tvorby se současnými mediálními a kulturálními teoriemi;
- určujících děl novomediálního (digitálního) umění v uměleckohistorickém a kulturním kontextu;
- svébytných výrazových prostředků a forem novomediální (digitální) tvorby užívaných představiteli net artu, net.artu, postinternetového umění, softwarového umění apod.;
- technických, konceptuálních a materiálních východisek novomediálního (digitálního) umění a dobové vizuální kultury;
- souvislostí novomediální (digitální) tvorby a současné kulturní, duchovní a společenské situace západní civilizace;
- odborné terminologie v českém a anglickém jazyce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Absolvent prokazuje vysoce sofistikovanou dovednost:
- samostatně interpretovat novomediální (digitální) díla s ohledem na jejich umělecko-kulturní kontext a svébytnou významovost;
- kriticky zhodnotit význam a přínos jednotlivých novomediálních (digitálních) děl a forem, rozpoznat jejich souvislost s obecnějšími kulturními jevy;
- samostatně posoudit, jak a čím dané novomediální (digitální) umělecké dílo obohatilo sémantiku, vizuální slovník a uměleckou gramatiku západního umění;
- odborně zdůvodnit účelnost jednotlivých výrazových prostředků výtvarné tvorby užívaných v novomediálním (digitálním) umění a popsat jejich významovost;
- při interpretaci novomediálního (digitálního) umění zohlednit jeho vztah k západní umělecké tradici a posoudit jeho možný vliv na tvorbu nadcházející;
- samostatně kriticky užívat zdrojů vědeckých poznatků a podnětů z různých disciplín (dějiny a teorie umění, mediální a kulturální studia) a směřovat k jejich ústrojnému propojení a patřičnému uplatnění;
- odborné komunikace v českém a anglickém jazyce. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IC6 - Ústní zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B8 - Převrácená přednáška |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G5 - Kritické myšlení |
G6 - Konzultace s doktorandem |
Práce s uměleckým dílem |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
|
|
|
|