|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / 7PJFI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
7PJFI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filmové umění
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost získat komplexní poznatky o filmovém médiu a možnostech jeho využití k uměleckému vyjadřování. Studenti získají komplexní představu o svébytné technologické povaze audiovizuálního filmového média, charakteru a pravidlech filmového jazyka, nejdůležitějších událostech dějin a teorie filmu, kulturním a společenském významu filmu a dovednost využít těchto znalostí k poučené interpretaci konkrétních filmových děl.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: ochota podílet se na všech činnostech ve výuce; hodnotí se věcnost, otevřenost, jazyková kultivovanost, flexibilita apod.
Presentace ve výuce: studenti presentují obsah zadaného odborného textu; hodnotí se odborná úroveň, jazyková kultivovanost a komunikační dovednosti.
Písemná zkouška: vědomostní test ověřující míru osvojení znalostí získaných ve výuce a studiem odborné literatury; ke složení zkoušky je nutná alespoň 60 % úspěšnost v testu.
|
Obsah
|
1.- 2. Obraz a zvuk ve filmu technologie, umění, "ideologie".
3.- 4. Znaková povaha filmu.
5.- 6. Nástin milníků kinematografie.
7.- 8. Základní filmové, kulturální a mediální teorie a jejich vliv na proměny filmového média.
9.- 10. Digitální revoluce a film.
11.- 12. Film v kultuře a společnosti 20. století.
13. Film v soudobé digitální kultuře a společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BORDWELL, David. Dějiny filmu. Praha: AMU a NLN, 2011. ISBN 978-80-7331-207-2.
-
Základní:
MONACO, James. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Základní:
DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010. ISBN 978-80-87108-16-8.
-
Základní:
BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj (eds.). Společenské vědy a audiovize. Praha: AMU, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.
-
Základní:
BORDWELL, David a THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Rozšiřující:
McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 9788072171286.
-
Rozšiřující:
CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-143-8.
-
Rozšiřující:
ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie. Praha: AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-283-1.
-
Rozšiřující:
VIRILIO, Paul. Válka & film. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007. ISBN 80-86330-17-6.
-
Rozšiřující:
MICHALOVIČ, Peter a ZUSKA, Vlastimil. Znaky, obrazy a stíny slov. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-129-2.
-
Doporučená:
JENKINS, Henry. Convergence Culture. New York: New York University Press, 2008. ISBN 9780203463352.
-
Doporučená:
BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001. ISBN 80-902836-7-5.
-
Doporučená:
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
-
Doporučená:
CARTWRIGHT, Lisa a STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Doporučená:
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN cnb000141784.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- znakové povahy filmového jazyka a jeho syntaktických pravidel;
- určujících událostí dějin filmu;
- nejvlivnějších teorií filmu a teorií kulturálních a mediálních, které uvažování o filmu ovlivnily;
- komplexních vztahů filmu a masových médií;
- jevů spojených s proměnami filmového média (vznik televize, internetu, vliv digitalizace). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
- na základě porozumění znakové povaze filmového jazyka a jeho syntaxi poučeně interpretovat filmová díla;
- srovnat charakter výrazových prostředků filmu v jednotlivých etapách jeho existence;
- objasnit podstatu nejvlivnějších filmových, kulturálních a mediálních teorií a jejich význam pro vývoj filmového média;
- vysvětlit jevy spojené s tzv. digitální revolucí (digitalizace, multimédia, virtuální realita, kyberprostor, technologická a mediální konvergence) a jejich vliv na filmové médium;
- objasnit výsadní kulturní, společenské a umělecké postavení filmu ve 20. století s ohledem na politické, ekonomické a estetické souvislosti. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B8 - Převrácená přednáška |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|