|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / 6SZZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
6SZZ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SZZ - Výtvarná výchova
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Výtvarná výchova
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Státní závěrečná zkouška (spolu s Obhajobou kvalifikační práce) prověřuje úroveň dosažených profesních kompetencí studentů. V závislosti na typu studijního programu studenti na dostatečné odborné úrovni zodpovídají otázky z teorie a dějin výtvarné kultury a výtvarného oboru a jsou schopni kultivované diskuse nad oborovými problémy.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
I. Výtvarný obor
1. Sochařství; definice, dělení, vymezení ve výtvarné tvorbě; objekt a klasická socha.
2. Figura v sochařské tvorbě.
3. Pohyb v prostorové tvorbě.
4. Principy rovnováhy, tíhy a lehkosti, jejich uplatnění v sochařství a objektové tvorbě.
5. Kresba; definice, dělení, význam ve výtvarné tvorbě.
6. Kresebný projev v jednotlivých historických obdobích a v současnosti.
7. Výrazové prostředky kresby v díle vybraných osobností.
8. Kresba jako základ pro malbu, grafiku, trojrozměrné vyjádření či fotografii.
9. Kresba jako základ vyjádření iluze prostoru.
10. Materiálová tvorba a materiály vhodné k práci ve výtvarné výchově s dětmi a obecně v sochařství.
11. Dělení materiálů, různé pohledy a klíče; přípravné a definitivní, dělení podle typu vzniku sochy (plastika, skulptura a objekt).
12. Význam materiálů při tvorbě sochy; téma jako protipól materiálové tvorby.
13. Land art, historie, hlavní představitelé.
14. Malba; definice, dělení, teorie barev.
15. Kompoziční principy v malbě.
16. Techniky a materiály malby; dělení, charakteristika.
17. Malířské prostředky a techniky vhodné pro výtvarné činnosti s dětmi.
18. Intermediální tvorba; idea, koncept, proces, kontakt, prožitek.
19. Vizuální poezie a textová instalace; experimentální sémantika slova a obrazu.
20. Konkrétní umění a digitální konkrétismus.
21. Performance a akční umění.
22. Instalace, audioinstalace a videoinstalace.
23. Videoart.
24. Fotografická témata a žánry.
25. Emotivní a informativní fotografie.
26. Stavba a skladba fotografického obrazu.
II. Dějiny západní vizuální kultury
1. Pravěké umění od paleolitu po stěhování národů.
2. Počátky řeckého výtvarného umění; výtvarné umění geometrického a archaického slohu; základní principy řecké estetiky.
4. Výtvarné umění a architektura klasického období.
5. Řecké helénistické umění, umění Římské říše.
6. Ranně křesťanské umění.
7. Byzantské umění.
8. Gotické umění; kulturně historický kontext, geografické vymezení.
9. Gotická architektura a sochařství.
10. Novověké umění; kulturně historický kontext, základní pojmy, charakteristika jednotlivých slohů.
14. Výtvarné umění italské renesance.
15. Výtvarné umění zaalpské renesance a manýrismu.
16. České barokní malířství, sochařství a architektura v evropském kontextu.
17. Evropský klasicismus; malířství, sochařství, architektura.
18. České umění devatenáctého století do nástupu moderny.
III. Vizuální gramotnost; fotografie; umění, kultura a společnost
1. Vizuální gramotnost; komunikace a její součásti, vizuální komunikace, vizuální kultura, vizualita, vidění.
2. Sémiotika druhy znaků, sémiotická analýza.
3. Kompoziční metoda interpretace obrazů.
4. Analýza pohyblivého obrazu (mise-en-scéne, montáž, střih, zvuk, struktura).
5. Vizuální gramotnost a komunikace ve výtvarné výchově.
6. Vizuální znakové systémy ve výuce výtvarného oboru.
7. Vizuální gramotnost jako problém kulturní gramotnosti, péče o ni v rámci vzdělávání žáků ve výtvarném oboru na střední škole.
8. Rozvíjení vizuální zkušenosti a estetického vnímání žáků střední školy.
9. Dějiny a teorie fotografie do roku 1914.
10. Dějiny a teorie fotografie v meziválečném období.
11. Dějiny a teorie fotografie po roce 1945.
12. Fotografie v současné kultuře a společnosti.
13. Vztah kultury, společnosti a umění.
14. Počátky "moderního" chápání umění a role umělce v renesanci.
15. Průmyslová revoluce a změna chápání kulturní a společenské autority; kulturní a společenský význam romantismu a klasicismu.
16. Problematika modernosti v umění; poslání moderního evropského umělce podle Baudelaira.
17. Avantgardní projekty vztahu umění, společnosti a kultury.
18. Chalupeckého pojetí smyslu umění v moderní společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základních výrazových prostředků plošné (kresba, grafika, malba, fotografie), prostorové (sochařství) a časoprostorové (intermédia) tvorby a je schopen odborně zdůvodnit jejich účel a významovost;
- základních výtvarných forem (a jejich významovosti) v pravěkém umění, antické, středověké, renesanční, novověké a moderní výtvarné kultuře; je schopen vymezit dobová estetická, filosofická i materiální východiska výtvarné tvorby; orientuje se v souvislostech mezi rysy dané výtvarné kultury (např. barokní nebo avantgardní) a dobovou obecně kulturní, duchovní a společenskou situací západní civilizace;
- základních principů vizuální komunikace a jejich kulturních souvislostí;
- základních problémů spojených s výtvarnými dispozicemi každého příjemce a tvůrce výtvarné výpovědi;
- základních postupů ke kultivaci vizuálního vnímání, výtvarné paměti a výtvarného myšlení.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- posoudit, jak a čím konkrétní umělecká díla v jednotlivých kulturních a dějinných obdobích obohatila vizuální slovník a gramatiku evropského umění;
- používat přiměřené analytické nástroje k samostatné interpretaci výtvarných děl a jejich uměleckých hodnot a rovněž k výkladu obecnějších hodnot kulturních, s nimiž daná díla souvisejí;
- umělecká díla a proměny vizuální kultury posoudit co do vztahu k umělecké tradici a vzhledem k jejich možnému širšímu kulturnímu a společenskému významu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|