|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / 7SOD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
7SOD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika tělesné výchovy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Didaktika tělesné výchovy je profilující předmět přípravy učitelů tělesné výchovy s významnou integrující funkcí. Student prokáže znalost významu a cílů školní tělesné výchovy v České republice, v Evropě a ve světě. Umí charakterizovat význam tělesné výchovy a sportu pro jedince i společnost, zdraví, tělesnou zdatnost a regeneraci. Rozumí zvýšené výchovné odpovědnosti učitele tělesné výchovy. Dokáže definovat základní podmínky bezpečnosti ve výuce školní tělesné výchovy. Analyzuje základní postupy, metody, formy a řídící styly využívané v tělovýchovném procesu. Získává další znalosti na základě doporučené literatury i ze zahraničních informačních zdrojů v anglickém jazyce. Rozvíjí kompetence komunikační a interakční. Získává kompetence pedagogicko-výzkumné.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky,body:
Celkové hodnocení vychází ze studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity a je tvořeno součtem bodů získaných v průběhu semestru a bodů získaných z písemné zkoušky (100-91 bodů (A) "výborně"; 90-81 bodů (B) "velmi dobře plus"; 80-71 bodů (C) "velmi dobře"; 70-61 bodů (D) "dobře plus"; 60-51 bodů (E) "dobře"; 50-0 bodů (F) "nevyhověl").
Požadavky, body:
10 příprav na výuku ve skupině a z nich čtyři praktické mikrovýstupy: hodnocení jednoho výstupu 0-5 bodů, celkem 20 bodů.
aktivní docházka 100% (je možnost dvou, předem omluvených neúčastí) do výuky 20 bodů.
Pro vykonání zkoušky je nutno získat alespoň 35 bodů během semestru.
Ústní zkouška formou skupinového kolokvia 0 - 60 bodů.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Tělesná výchova jako povinný vyučovací předmět. (Syntetičnost a integrovanost předmětu, jeho význam, rozdíly v pojetí tělesné výchovy v různých systémech školní tělesné výchovy).
2. Projekt tělovýchovného procesu (subelementy projektu, jejich funkce při tvorbě pohybových programů, cíle tělesné výchovy, pojetí kurikula tělesné výchovy).
3. Formy organizační a didaktické. Didaktické postupy, metody, zásady.
4. Didaktické řídící styly a jejich aplikace v různých organizačních formách tělesné výchovy.
5. Plánování. Druhy plánů. Osnování učiva. Učební osnovy. Plán tematického celku učiva.
6. Proces výchovného působení v tělovýchovném procesu, jeho podstata a možnosti.
7. Současná problematika hodnocení a klasifikace v tělesné výchově.
8. Diferencované vyučování v tělesné výchově.
9. Základy rozvoje zdravotně orientované zdatnosti.
10. Osobnost edukátora (struktura, geneze, dynamika, typologie osobnosti učitele tělesné výchovy).
11. Osobnost edukanta.
12. Bezpečnost a protiúrazová prevence z hlediska nového pojetí tělesné výchovy.
13. Výběrové téma k problematice didaktiky tělesné výchovy.
Semináře:
1. Úvod do systému práce na semináři, cíle, úkoly, pokyny ke zpracování seminárních úkolů, mikrovýstupů.
2.-12. Přípravy na výuku a praktické mikrovýstupy posluchačů na zvolené téma. Témata budou upřesněna na 1. semináři.
Volba ze základních tematických celků učiva atletiky, gymnastiky, sportovních her, plavání.
13. Hodnocení semináře, požadavky ke zkoušce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Klimtová, H. Metodika výuky tělesné výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe, náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-433-4.
Klimtová., H., Valová, M. & Formánek, B. Pedagogické praxe v Tělesné výchově. Brno: Tribun EU, s. r. o. 2017. ISBN 978-80-263-1375-5.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jaroslav Uchytil, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jaroslav Uchytil, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Pavel Brtva (30%),
Mgr. Markéta Rygelová, Ph.D. (30%),
Mgr. Jaroslav Uchytil, Ph.D. (10%),
doc. Mgr. David Zahradník, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kaplan, A., & Válková, N. Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia, 2009. ISBN 80-7178-785-X.
-
Základní:
Rychtecký, A., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-659-7.
-
Základní:
Svatoň, V. Gymnastika metodicky a hrou. Olomouc: Hanex, 1993. ISBN 80-900925-5-1.
-
Základní:
Armour, K. Sport Pedagogy. An Intriduction of Teaching and Coaching. Routledge, 2013. ISBN 8374140631.
-
Základní:
Psotta, R., Velenský, M. et. al. Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 80-223-1264-9.
-
Rozšiřující:
Fialová, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
-
Rozšiřující:
Pětivlas, T. & Šamšula, J. Didaktika basketbalu a volejbalu. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, 2014. ISBN 808901805X.
-
Rozšiřující:
Jabůrková, V., & Vlčková, V. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 2005. ISBN 9780880115995.
-
Rozšiřující:
Jansa, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum Press, 2015. ISBN 978-80-2462-026-8.
-
Rozšiřující:
Velenský, M. et. al. Průpravné hry. Praha: Karolinum, 2005. ISBN cnb001235282.
-
Rozšiřující:
Fialová, L. Flemr, L. Marádová, E. & Mužík V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum Press, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
Doporučená:
Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 978-80-7290-005-6.
-
Doporučená:
Klimtová, H. Metodika výuky tělesné výchovy na 2. stupni základních škol z pohledu pedagogické praxe, náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-433-4.
-
Doporučená:
Vašíčková, J. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 80-7042-546-6.
-
Doporučená:
Hrabinec, J. et. al. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum Press, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2.
-
Doporučená:
Sigmundová, D. & Sigmund, E. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-7368-412-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
110
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
14
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
pracovat s odborným textem v českém i anglickém jazyce.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost významu a cílů školní tělesné výchovy v České republice, v Evropě a ve světě.
Rozumí zvýšené výchovné odpovědnosti učitele tělesné výchovy. Dokáže definovat základní podmínky bezpečnosti ve výuce školní tělesné výchovy. Analyzuje základní postupy, metody, formy a řídící styly využívané v tělovýchovném procesu. Získává další znalosti na základě doporučené literatury i ze zahraničních informačních zdrojů v anglickém jazyce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí plánovat, organizovat a tvůrčím způsobem vést část vyučovací jednotky tělesné výchovy. Student umí demonstrovat základní pohybové dovednosti nutné k realizaci zvoleného tematického celku učiva (atletika, gymnastika, sportovní hry) u zdravé populace.
Student umí zvolit adekvátní postupy, metody, řídící styly v rámci nácviku a výcviku, vést mikrovýstup ve vyučovací jednotce formou hromadnou, skupinovou, individuální, organizovat cvičení na stanovištích, kruhový provoz.
Student umí používat správně odbornou terminologii, názvosloví v českém i anglickém jazyce. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D2 - Nácvik a vytváření dovedností pohybových/sportovních |
|
|
|
|