|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / 6BUTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
6BUTV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia tělesné výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
26 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KTV/6MUTV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obsah předmětu představuje vstup do studia tělesné výchovy. Je zaměřen na základní problematiku tělesné výchovy dětí předškolního věku (potřebu pohybu, psychické potřeby, zdraví) a její obsah (osvojování dovedností, zdravotně orientovaná tělesná zdatnost, oblast prožitková: kognitivní a emocionální). Cílem je seznámit tudenty se základními poznatky o postavení tělesné výchovy v systému tělesné kultury, s koncepcí a funkcí tělesné výchovy na různých stupních vzdělávací soustavy, především pak s jejím pojetím a specifickým úkoly na mateřských školách. Úvod do TV je teoretickým základem a východiskem pro další disciplíny studia.
|
Požadavky na studenta
|
Celkové hodnocení vychází ze studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity a je tvořeno počtem bodů získaných z písemné zkoušky.
100-91 bodů (A) "výborně";
90-81 bodů (B) "velmi dobře plus";
80-71 bodů (C) "velmi dobře";
70-61 bodů (D) "dobře plus";
60-51 bodů (E) "dobře";
50-0 bodů (F) "nevyhověl".
Písemná zkouška ve formě testu, který obsahuje 20 otevřených otázek. Časový limit na jeho splnění je 50 minut. Za každou správnou odpověď může student, studentka získat 5 bodů, za částečnou odpověď 2 body a za špatnou nebo za žádnou odpověď 0 bodů. Minimum pro splnění je 51 bodů. Platforma pro komunikaci v rámci předmětu je MS Teams (tým: 6BUTV).
|
Obsah
|
Přednášky
1. Tělesná výchova: základní pojmy, druhy tělocvičné aktivity.
2. Tělesný pohyb jako základní projev života.
3. Pohybové schopnosti
4. Kondiční schopnosti
5. Koordinační schopnosti
6. Motorické učení, osvojování dovedností.
7. Ontogeneze motoriky
8. Tělesná cvičení, motorický výkon
9. Pohybová aktivita
10. Zdatnost a její diagnostika
11. Zatížení
12. Výzkum v oblasti pohybové aktivity
13. Výběrové téma
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály k jednotlivým tématům jsou umístěny v kurzu MS Teams (6BUTV).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Galloway, J. Děti v kondici. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2134-7.
-
Základní:
Galloway, J. Děti v kondici. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2134-7.
-
Základní:
Klimtová H. Didaktika tělesné výchovy pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7368-004-1.
-
Základní:
Klimtová H. Didaktika tělesné výchovy pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7368-004-1.
-
Základní:
Sigmund, E., Sigmundová D., & Haskell, W. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6.
-
Základní:
Sigmundová, D. & Sigmund, E. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-7368-412-9.
-
Základní:
Gajda, V. Fojtík, I. Úvod do kinantropologie. Ostrava: Pedagogická falukta, 2008. ISBN 978-80-7368-572-0.
-
Základní:
Gajda, V., & Fojtík, I. Úvod do kinantropologie. Ostrava: Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-572-0.
-
Základní:
Dvořáková, H. Základní motorika.. Praha: UK PF, 2006. ISBN 80-7290-259-8.
-
Rozšiřující:
Charakteristika vývoje dítěte předškolního věku
(Bajgarová, I., Dvořáková, H., & Táborská, H.)
-
Rozšiřující:
Očekávané výstupy v praxi mateřské školy
(Dvořáková, H. et al.)
-
Rozšiřující:
Sigmund, E., Croix, M. D. S., Miklánková, L., & Frömel, K. Physical activity of kindergarten children in comparison to teenagers and young adults. European Journal of Public Health, 17(6), 646-651., 2007. ISBN 1101-1262.
-
Rozšiřující:
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
-
Rozšiřující:
Dvořáková, H., Kukačková, M., & Lietavcová, M. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-7496-162-5.
-
Rozšiřující:
Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí
(Dvořáková, H., Kukačková, M., & Lietavcová, M.)
-
Rozšiřující:
Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing a.s., 2012. ISBN 978-80-2477-142-7.
-
Rozšiřující:
Mužík, V, & Krejčí, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
Doporučená:
Trdličková, M. Balanční a motorické dovednosti u dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-01-4312-160-2.
-
Doporučená:
Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 978-80-7290-005-6.
-
Doporučená:
Vyskotová, J., & Macháčková, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
-
Doporučená:
Vyskotová, J., & Macháčková, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
-
Doporučená:
Dvořáková, H. et al. Očekávané výstupy v praxi mateřské školy.. 2015.
-
Doporučená:
Timmons, B. W., Naylor, P. J., & Pfeiffer, K. A. Physical activity for preschool children - how much and how?. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 32(Suppl 2E), 122-134., 2007. ISBN 1715-5312.
-
Doporučená:
Sigmund, E., Sigmundová D., & Haskell, W. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6.
-
Doporučená:
Vašíčková, J. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 80-7042-546-6.
-
Doporučená:
Volfová, H., & Kolovská, I. Předškoláci v pohybu 3. Cvičíme jako opice a lev.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-2472-317-4.
-
Doporučená:
Volfová, H., & Kolovská, I. Předškoláci v pohybu. Cvičíme jako myška, kočka, pejsek. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 80-24723174.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Samostudium
|
7
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Celkem
|
60
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
17
|
Celkem
|
17
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
pracovat s odborným textem
|
pracovat s odborným textem.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o vztahu mezi lidským pohybem a zdravím, základních pohybových schopností, jejich struktury, biologickhého základu,o zákonitostech motorického vývoje člověka ve vztahu k rozvoji pohybových schopností a osvojování si pohybových dovedností, zejména ve věkovém období 3 až 6 let. |
Osvojuje si základní pojmy vědního oboru kinantropologie (vytváření oboru ve světě, jeho struktura, zdroje informací). Dokáže využívat odbornou terminologii kinantropologie. Rozvíjí kompetence - komunikační a interakční. Získává kompetence pedagogicko-výzkumné.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokáže aplikovat metody a prostředky rozvoje jednotlivých motorických schopností u dětí přeškolního věku. |
Po absolvování předmětu studenta umí charakterizovat vztah mezi lidským pohybem a zdravím. Umí vysvětlit koncept zdravotně a výkonově orientované zdatnosti. Umí definovat základní pohybové schopnosti, charakterizovat jejich strukturu, biologický základ a dokáže vysvětlit metody jejich rozvoje u dětí přeškolního věku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Rozbor portfolia studenta |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
G3 - E-learning |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|