|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / 6BIOM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
6BIOM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biomechanika sportu a tělesných cvičení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KTV/6ANAN
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student bude po absolvování tohoto vysokoškolského kurzu kompetentní: - provést kvalitativní biomechanickou analýzu vybrané pohybové dovednosti. - zvážit rizika zranění při lidském pohybu z pohledu biomechaniky - zhodnotit biomechanické faktory a jejich vliv na zvyšování výkonnosti ve vybraném sportovním odvětví
Při nácviku kvalitativní analýzy vybraných pohybových dovedností budou studenti využívat software, který umožňuje rychlou analýzu vybraných parametrů v kritických místech prováděné dovednosti. Na základě výstupu ze získaných dat poskytne vyučující studentům zpětnou vazbu s cílem odstranění chyb v aktuálně osvojované dovednosti.
|
Požadavky na studenta
|
Celkové hodnocení:
Hodnocení vychází ze studijního a zkušebního řádu OU (A 91-100 bodů, B 81-90 bodů, C 71-80 bodů, D 61-70 bodů, E 51-60 bodů, F 0-50 bodů). Student může získat díky průběžného hodnocení v semestru 25 bodů, které se mu započítávají do výsledku zkoušky (celkového hodnocení).
1. Průběžné hodnocení v průběhu semestru (semináře):
Student prokáže schopnost kvalitativního hodnocení základní lokomoce a vybrané pohybové dovednosti z hlediska zvyšování výkonnosti nebo prevence zranění. Ověření způsobilosti provést kvalitativní biomechanickou analýzu vybraného pohybu (0-25 bodů). Na základě videozáznamu student zhodnotí techniku provedení vybrané dovednosti (Kniha McGinnis, kapitola Kvalitativní biomechanická analýza)
2. Písemná zkouška
Písemná zkouška probíhá pomocí testu v systému MOODLE. Každému studentovi je vygenerováno systémem 25 otázek. (správně zodpovězena otázka = 3 body) Celkový počet bodů z testu je 75.
Předpokládá se docházka na semináře v rozsahu alespoň 80% z celkového počtu seminářů.
|
Obsah
|
Přednášky - Biomechanika sportu a tělesných cvičení - Vnější biomechanika - vnější síly a jejich efekt na tělo a jeho pohyb - Síla - udržení rovnováhy, změny pohybového stavu - Kinematika - popis těles v pohybu - Dynamika - vysvětlení příčin pohybu - Práce, Výkon a Energie - vysvětlení příčin pohybu bez Newtonových zákonů - Moment síly - udržování rovnováhy a změna rotačních pohybových stavů - Úhlová kinematika a dynamika - popis těles při rotačních pohybech a vysvětlení jejich příčin Mechanika tekutin - efekt vody a vzduchu na pohyb těles - Kvantitativní biomechanická analýza pohybu - Kvalitativní biomechanická analýza pohybu - Ontogeneze motoriky z pohledu biomechaniky
Semináře Semináře jsou koncipovány v návaznosti na přednášky V rámci semináře se student prakticky seznámí se základními biomechanickými metodami včetně měření kinematiky a kinetiky pohybu V průběhu seminářebude kladen důraz na využití znalostí z biomechanického výzkumu při kvalitativním hodnocení základní lokomoce nebo vybraných pohybových dovedností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Domácí příprava na výuku
|
17
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Praktické zápočty (nelékařské obory)
|
15
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Úspěšně absolvována Funkční anatomie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student bude po absolvování tohoto vysokoškolského kurzu umět
- definovat základní pojmy z oblasti biomechaniky sportu a tělesných cvičení
- vyjmenovat cíle biomechaniky sportu a tělesných cvičení
- popsat metody používané k dosažení cílů biomechaniky sportu a tělesných cvičení
- popsat dělení mechaniky a definovat základní veličiny používané v biomechanice
- popsat účinky sil působících na člověka a jeho nářadí či náčiní
- rozlišit posuvný, otáčivý a obecný pohyb
- popsat vztah mezi hmotností a tíhou
- rozlišit kladnou a zápornou mechanickou práci vykonanou při lidském pohybu
- definovat těžiště
- popsat základní anatomickou polohu
- definovat relativní a absolutní pohyb
- popsat příčinu vzniku hydrostatické vztlakové síly
- popsat silové působení tekutiny na člověka
- popsat Bernoulliho princip z hlediska sportovní biomechaniky
- popsat Magnusův jev z hlediska sportovní biomechaniky
- uvést faktory ovlivňující síly, jimiž tekutina působí na člověka pohybujícího se v tekutině
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student bude po absolvování tohoto vysokoškolského kurzu umět
- vysvětlit důležitost biomechaniky sportu a tělesných cvičení pro rekreační i vrcholové sportovce
- použít rovnice pohybu projektilu ke stanovení vertikální nebo horizontální polohy projektilu
- vysvětlit tři Newtonovy pohybové zákony na příkladech sportu a tělesného cvičení
- použít druhý Newtonův pohybový zákon ke stanovení zrychlení člověka, jestliže jsou známy síly, které na něj působí
- vysvětlit vztah mezi impulsem síly a hybností
- vysvětlit vztah mezi mechanickou prací a energií
- stanovit výsledný moment síly ze dvou nebo více momentů sil působících na jedno těleso
- odhadnout, zda je člověk v rovnováze, působí-li na něj síly a momenty sil, které známe
- stanovit neznámou sílu nebo moment síly působící na těleso, jestliže všechny ostatní síly a momenty sil známe a těleso je ve statické rovnováze
- odhadnout umístění těžiště lidského těla v různých tělesných polohách
- vysvětlit vztah mezi průměrnou rychlostí a průměrnou úhlovou rychlostí.
- vysvětlit vztah mezi okamžitou rychlostí a okamžitou úhlovou rychlostí
- definovat základní anatomické roviny pohybu a osy, které s nimi korespondují
- popsat a pojmenovat kloubní akce hlavních lidských kloubů
- vysvětlit, jak můžeme výhodně měnit moment setrvačnosti lidského těla
- vysvětlit, jak lze Newtonovy pohybové zákony využít k analýze pohybu otáčivého pohybu člověka
- vysvětlit vztah mezi momentem hybnosti a impulsem momentu síly
- vysvětlit rozdíl mezi tvarovým a povrchovým odporem tekutiny
- umí vyhledávat další znalosti v oblasti biomechaniky sportu a tělesných cvičení na základě studia zahraniční odborné literatury
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IIA8 - Diagnostické a výzkumné nástroje (pozorovací archy, dotazníky, interview, posuzovací škály, testy, anamnézy apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
D9 - Experiment/laborování |
B1 - Diskuse |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|