|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / 1KRIM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
1KRIM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kreativní improvizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
9 / 15
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat instrumentalistům a zpěvákům kreativní a produktivní rovinu související s uměleckým výkonem. Na základě cílených improvizačních technik a rámcových vymezení dále poskytnout metodiku k hlubokému porozumění notovému materiálu a to na základě praktických lekcí. Nedílnou součástí této výuky je rovněž zaměření na problematiku sebereflexe, introspekční psychologické techniky a problematiku distresu (trémy).
Systémové vedení instrumentalistů a také zpěváků preferuje reprodukci notového materiálu, přičemž důraz je ve většině případů kladen na pokud možno bezproblémové čtení zápisu bez hlubšího analytického a obsahového vhledu. V hodinách improvizace je pozornost naopak zaměřena na produktivní činnosti a rozvoj kreativního myšlení a to jak ve spojitosti s konkrétním notovým materiálem, tak také bez něj. Na základě prvotního rozboru notového materiálu je výuka zaměřena na bazální principy kompoziční práce tak, aby byly využitelné v interpretační praxi. Hlavní důraz je zde kladen na aktivní vnitřní zapojení s ohledem na individualitu jednotlivých účastníků a hluboký osobní prožitek při poslechu i během samotné improvizační produkce.
Výuka se dělí na teoretickou a praktickou část. V části teoretické se zaměřuje na hloubkový rozbor notového materiálu, selekci jednotlivých hudebních složek a jejich detailní popis formou přednášky a diskuze s využitím notového materiálu a audio ukázek. V praktické části se pak zaměřuje na vnitřní psychologické uchopení probíraného tématu na základě dovednostně-praktických metod výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Min. 70 % účast ve výuce.
Aktivní zapojení do výuky.
Zkouška v rozsahu probíraného obsahu a studijní literatury.
Plnění zadaných dílčích úkolů.
|
Obsah
|
1. Procesní základy improvizace.
2. Hudebně-teoretické základy kreativní improvizace.
3. Náslechové metody v souvislosti s kreativní improvizací.
4. Způsoby hudební kooperace.
5. Volná improvizace.
6. Tematická improvizace.
7. Improvizace na základě vybraných tónových struktur.
8. Improvizace na základě rytmických dispozic.
9. Repetitivní improvizace.
10. Improvizace s preferencí vybraných hudebních složek.
11. Kooperativní improvizace.
12. Improvizace v kontextu hudebně-historické problematiky.
13. Improvizace a problematika uměleckých žánrů, improvizace na základě mimohudebních námětů.
Obsahem každé lekce je teoretická (analytická) část, během níž je výuka zaměřena na získání bazálních informací týkajících se vymezené problematiky a část praktická, která je orientována směrem k upevnění a hlubšímu pochopení dané tématiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
-
Základní:
Bailey, D. Improvisation: Its Nature and Practice in Music. Boston: Da Capo Press, 1993.
-
Základní:
Krbaťa, P. Psychológia hudby nielen pre hudobníkov. Od hľadania vzťahu k hudbe uměleckému majstrovstvu. Varín: Elektropress AB, 2008. ISBN 978-80-969808-6-4.
-
Základní:
Ross, A. Zbývá jen hluk. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
-
Rozšiřující:
Kohoutek, C. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.
-
Rozšiřující:
Kulka, J. a kolektiv. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN, 1986. ISBN cnb000016382.
-
Rozšiřující:
Kogan, G.M. Pred bránou majstrovstva. Bratislava, VŠMU, 1991. ISBN 80-85182-12-2.
-
Doporučená:
SKÁLA, Daniel a KUSÁK, Jiří. Hudebněanalytická a interpretační sonda do české artificiální hudby pro cimbál v období 1945-1989, 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-665-2.
-
Doporučená:
Stanislavskij, K.S. Moje výchova k herectví. Díl I. Praha: Athos, 1946. ISBN cnb000397596.
-
Doporučená:
Stanislavskij, K.S. Moje výchova k herectví. Díl II. Praha: Orbis, 1954. ISBN cnb000423767.
-
Doporučená:
Robinson, Ken. Out of our minds : learning to be creative. Chichester, 2011. ISBN 978-1-907312-47.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium sekundární literatury
|
5
|
Studium pramenů
|
2
|
Domácí příprava na výuku
|
9
|
Příprava na zkoušku
|
2
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Samostudium
|
14
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
posouzení významu improvizačních technik pro rozvoj vlastní hudebnosti
|
orientace v různých stylech a stylových prvcích |
promyšlení skladebného tektonického řešení |
soustředěný poslech hudby |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znalost hlavních stavebních pilířů systému kreativní improvizace, bezpečně se orientuje v dané problematice
interpretace informací souvisejících s bezprostřední a předem nepřipravenou tvůrčí aktivitou
charakteristika a hodnocení improvizovaných výstupů jiných hudebníků
znalost hlavních pozitivních dopadů systému kreativní improvizace
dispozice širokou škálou znalostí souvisejících s hudební improvizací
vybavenost poznáním stěžejních uměleckých děl
prokázání základní orientaci v oblasti hudebních stylů
základní přehled v problematice psychologie tvůrčího procesu
znalost a porozumění základům hudební kompozice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transformace znalosti oboru do vlastní umělecké praxe
umění zvládat problém trémy a distresu
schopnost vystoupit na veřejnosti a provádět (s využitím získaných znalostí a dovedností) samostatně improvizované umělecké výstupy
schopnost rozvíjet dovednosti související s problematikou veřejného vystupování a interpretace rozličných hudebních děl
schopnost hodnotové orientace (jednoznačně směřuje k otevřenosti a respektování rozdílných tvůrčích a interpretačních přístupů)
schopnost na základě vlastní zkušenosti široce posoudit kvalitu interpretačního výkonu
schopnost prezentovat základní přehled o hudebních stylech a žánrech a trendy zasadit do širšího kontextu
umění využít znalostí a dovedností získaných v rámci oboru také pedagogicky
analýza notového materiálu
schopnost orientace v primární i sekundární literatuře týkající se oboru
prohloubení dovedností v souvislosti s náslechem
zlepšení kreativních dovedností a dovedností souvisejících s improvizační praxí psychologické znalosti a dovedností souvisejících se zaměřením pozornost |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Dotazník |
IA1 - Interpretace hudebního díla (umělecký výkon pěvecký, instrumentální, sbormistrovský) |
IA3 - Umělecká improvizace (hudební, výtvarná, literární, dramatická, herecká) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIC27 - Tvorba uměleckého díla (hudební kompozice, výtvarná a literární / literárně dramatická tvorba) |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Slovní hodnocení |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Systematické pozorování studenta |
Ústní zkouška |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
B1 - Diskuse |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
E2 - Metody situační |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E5 - Výuka dramatem |
E6 - Projektová výuka |
Instruktáž |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|