|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSG / 7SGAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSG
/
7SGAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální geografie Asie a Oceánie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
25 / -
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSG/ASIEY
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je komplexní charakteristika Asie (bez Arabského makroregionu), Ruska a Oceánie (bez Austrálie). Politické, ekonomické, kulturní a sociální problémy Asie (bez arabského subregionu), Ruska a Oceánie (bez Austrálie). Vliv přírodních poměrů na formování společenských struktur. Civilizační vlivy a formování asijských a oceánických států od starověku po současnost. Vazby na jiné kontinenty. Národnostní a náboženská struktura a jejich vliv na politické systémy. Vývojové trendy a vztahy mezi centry a periferiemi, mocenská centra a jejich zájmové sféry. Válečné konflikty a jejich dopad na společenské systémy. Integrační procesy (ECO, EAEC, SAARC, ASEAN, CER, MSG, PIF). Ekonomické, politické a kulturní změny od 90. let 20. stol. Pokračování integrace v rámci pacifického prostoru - APEC a formy transhraniční spolupráce - trojúhelníky růstu. Makroregionalizace Asie - sever, západ, střed, jih, jihovýchod a východ. V jejich rámci ekonomické, politické, národnostní a jiné problémy v minulosti i současnosti, perspektivy budoucnosti. Specializace a kooperace států. Podrobná analýza velkých států (Rusko, Čína, Japonsko, Indonésie, Indie, Pákistán, Írán, Turecko, Kazachstán) a vybrané problémy menších zemí (Korea, Tchajwan, Thajsko, Malajsie, Bangladéš, Uzbekistán, Nový Zéland, PNG). Zakončení zkouškou v rozsahu daných témat, nutná schopnost analyzovat a syntetizovat poznatky a vyhodnocovat vzájemné vazby.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je písemná, v případě požadavku na lepší hodnocení lze pokračovat po domluvě v ústní zkoušce (neplatí však při hodnocení známkou F - nevyhovující).
Podmínkou úspěchu je znalost tématických okruhů uvedených v sylabu a programu přednášek, schopnost jejich interpretace i ve vazbě na jiné události a současnost, jakož i vyvážené geografické a chronologické znalosti. Rozsah faktografických znalostí je s ohledem na velký počet znaků umístěn na webovou nástěnku Katedry sociální geografie a regionálního rozvoje.
|
Obsah
|
1. Makroregionalizace Asie a Oceánie, heterogenita asijských regionů, geografické názvosloví, problémy s transkripcí a transliterací v kartografické tvorbě o Asii.
2.-3. Kategorizace asijských a oceánických států na bázi politických, ekonomických, kulturních a demografických faktorů, srovnání s evropskými státy a Českem.
4.-5. Etnická a religiózní struktura Asie - podrobná struktura podle jazykových rodin a náboženských systémů.
6.-7. Makroregionální vývojové trendy v Asii a Oceánii a integrační tendence a vazby na jiné kontinenty.
8. Rusko - modelový případ sociálně geografických problémů v historickém kontextu a prognóza dalšího vývoje.
9. Oceánie - sociálně geografické problémy v historickém kontextu a prognóza dalšího vývoje - modelové příklady velkých a malých států.
10. Východoasijský makroregion - sociálně geografické problémy v historickém kontextu a prognóza dalšího vývoje - modelový příklad Číny
11. Jihovýchodoasijský a jihoasijský makroregion - sociálně geografické problémy v historickém kontextu a prognóza dalšího vývoje - modelový příklad Indie
12. Západoasijský a středoasijský makroregion - sociálně geografické problémy v historickém kontextu a prognóza dalšího vývoje - modelový příklad Íránu a Turecka
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Geografia Ázie
(GURŃÁK,)
-
Základní:
TEREM, P. Politická geográfia makroregionov sveta - Austrália a Oceánia. Banská Bystrica, 2005. ISBN 80-80831-15-7.
-
Základní:
HORÁK, S. Rusko a střední Asie po rozpadu SSSR. Praha, 2008. ISBN 978-80-246-1472-4.
-
Doporučená:
KOVÁŘ, J. Asie - dynamický kontinent. Praha 1999.. ISBN 80-7184-683-X.
-
Doporučená:
BAKEŠOVÁ, I. Čína ve XX. století. Díl 1, 2, 3. Olomouc 2001.. ISBN 80-244-0251-3.
-
Doporučená:
BAAR, V., BAAROVÁ, B. Hospodářský zeměpis - regionální aspekty světového hospodářství. Praha, 2018. ISBN 978-80-86034-99-7.
-
Doporučená:
HONZÁK, František; PEČENKA, Marek:. Státy a jejich představitelé. Praha: Libri, 1995. ISBN 80-901579-6-3.
-
Doporučená:
LIŠČÁK, Vladimír; FOJTÍK, Pavel:. Státy a území světa. Praha: Libri, 1996. ISBN 80-85983-07-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Samostudium
|
60
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Přiměřené znalosti z historické, politické a kulturní geografie. Solidní znalosti středoškolského učiva geografie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí vysvětlit tematické okruhy uvedené v sylabu a programu přednášek a je schopen je interpretovat i ve vazbě na jiné významné současné i historické světové události. Umí popsat a vysvětlit v základní reálie Asie, Ruska a Oceánie. Umí vysvětlit aktuálního dění v širších souvislostech. Umí kriticky pracovat s primárními a sekundárními zdroji. Je schopen používat elektronické informační zdroje a umí kriticky vyhodnotit realitu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|