|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSG / 7GLOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSG
/
7GLOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Globální problémy lidstva
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
13 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými problémy současného světa, jejich vzájemnou provázaností a dopady na ekosystém, společnost a ekonomiku. Mezi stěžejní odpřednášená témata patří globální klimatická změna, mezinárodních jednání o klimatu, energetická bezpečnost, nerovnoměrné rozdělení světového bohatství, politická nestabilita, problémy dnešních demokracií, populační růst a migrace či technologie a svět budoucnosti. Otázky budou přibližovány také v regionálním kontextu Česka či Arktidy. Důraz bude kladen na aktuální témata, komplexnost nabytých poznatků a jejich aktivní diskusi v rámci přednášek i semináře.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je ukončen kolokviem o rozsahu odpřednášené látky a průběžně zasílané literatury. Na hodnocení se podílí rovněž aktivní účast na přednáškách. Kolokviu předchází udělení zápočtu ze semináře.
Semináře:
Průběžné hodnocení projevů vybraného globálního problému ve studentem vybraném regionu či státu a jejich prezentace. Cílem je postupné seznamování se s tématem a jeho pravidelná prezentace a diskuse v rámci semináře.
Zápočet bude udělen na základě splnění následujících podmínek:
1. Student nebude mít více než jednu neomluvenou neúčast.
2. Student úspěšně zvládne prezentaci.
3. Student odevzdá veškeré konspekty.
4. Student dodrží veškeré stanovené termíny.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Globální problémy lidstva, globalizace a udržitelný rozvoj - charakteristika, názorové proudy, příčiny a důsledky
2. Globální klimatická změna a její dopady na ekosystém a společnost - nárůst průměrné teploty, znečistění ovzduší, narůst extrémních jevů počasí, okyselování oceánu, deforestrace aj.
3. Mezinárodní jednání o klimatu - vývoj a současný stav, mezinárodní organizace a dohody - Mezinárodní panel pro změny klimatu (IPCC), Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (UNFCCC), Kjótský protokol, Konference smluvních stran (COP), Green Deal, Fit for 55, environmentální politika
4. Klimatická změna v polárních oblastech a její celosvětový dopad - nové námořní trasy, těžba nerostných suroviny, politická nestabilita, změny v rozsahu zalednění, zvyšování hladiny moří, arktická amplifikace, polární vortex
5. Energetická bezpečnost - spalování fosilních paliv, obnovitelé zdroje, energetická krize, nakládání s odpadem, recyklace, život ve znečištěném prostředí, bezemisní ekonomika, uhlíková neutralita
6. Ekonomické problémy světa - nerovnoměrné rozdělení bohatství, země globálního Jihu, neokolonialismus, ekonomické krize
7. Politická nestabilita - autoritářské režimy, lidská práva, válečné zločiny a mezinárodní právo, terorismus, fragile state index, proliferace jaderných a jiných zbraní
8. Problémy dnešních demokracií - democratic backsliding, populismus a dezinformace, index demokracie
9. Růst populace - populační exploze, růst populace rozvojových zemí, demografické stárnutí, potravinová bezpečnost, nadměrná produkce potravin, problematika hladu, dopravní řetězce a oběh zboží
10. Migrace a její důsledky - historický vývoj, novodobá migrace a její push a pull faktory
11. Globální problémy na příkladu Česka - přírodní (sucho, narůst extrémních jevů počasí aj.) i socioekonomické (chudoba, vzdělávání aj.)
12. Svět budoucnosti - technologie a umělá inteligence
13. Shrnutí - závěrečná diskuse nabytých poznatků
Semináře:
1. Úvodní seminář, seznámení se sylabem a podmínkami k absolvování kurzu, rozdělení seminárních úkolů
2. - 6. prezentace zvoleného tématu z oblasti globálních problémů a diskuse k tomuto tématu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Seitz, John L. a Hite, Kristen A. Global issues. 5th edition. Chichester, 2016. ISBN 978-1-118-96885-7.
-
Základní:
Harari, Y. N. Sapiens: Stručné dějiny zítřka. 2017.
-
Doporučená:
Fakta o klimatu
-
Doporučená:
Albright, M. Fašismus: Varování. 2018.
-
Doporučená:
Moldan, B. Podmaněná planeta. Praha, 2015.
-
Doporučená:
Powell, R. C. a Dodds, K. Polar Geopolitics?: knowledges, resources and legal regimes. 2014.
-
Doporučená:
Prokop, D. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. 2020.
-
Doporučená:
Huntington, S. Střet civilizací: boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
-
Doporučená:
Nováček, P. Udržitelný rozvoj. Olomouc, 2010.
-
Doporučená:
Kolektiv. Výkladový slovník termínov z trvalej udržatelnosti. Bratislava: STUŽ, 2000. ISBN 80-968415-3-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
40
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
30
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Účast na výuce
|
39
|
Studium sekundární literatury
|
80
|
Celkem
|
209
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí hodnotit problémy současného světa podle jejich významu a umí je klasifikovat. |
Student získává schopnost kritického myšlení o tzv. globálních problémech. Chápe, že vždy na konkrétní problém existuje více pohledů, dokáže tyto pohledy zhodnotit a zaujmout vlastní postoj k problematice. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB15 - Rešerše / konspekt |
Bodové hodnocení |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C3 - Práce s grafem/schématem/pojmovou mapou |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
A2 - Odborný referát |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|