|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSE / 7SPVF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSE
/
7SPVF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologické problémy ve filmu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
15 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Sociologický dokumentární film popisuje společenské podmínky, problémy a jevy. Vnímání a umělecké zpracování jednotlivých témat je různé a záleží na uměleckém vyjádření režiséra. Filmy se liší jednak mírou zevšeobecnění, časovou (ne)aktuálností, či, a to zejména, volbou témat. V rámci tohoto semináře bude představen výběr českých a mezinárodních dokumentárních filmů, které se věnují různým společenským tématům a jevům. Jejich odlišnost vyplývá také z konkrétního zpracování sledované tematiky: od dlouhodobého pozorování až k fiktivnímu vyprávění. Studentům tento seminář poskytne pestrý přehled nejen o současné dokumentární tvorbě v České republice či v jiných státech, ale i o aktuální společenské problematice.
Filmy jsou většinou v AJ (částečně s titulkami)
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je uzavřen zápočtem. Podmínkou k jeho získání je osvojení si základní orientace ve sledované problematice, pravidelná aktivní účast, vypracování a odevzdání seminární práce v systému "moodle". Student/studentka si vybere z nabídky 3 filmy, které popisuje a rozebírá sociologickou koncepci.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky, organizace. Co je dokumentární film? (přednáška)
2. Základy sociologického dokumentárního filmu (přednáška)
3. Tematický okruh: Člověk, společnost a udržitelnost (moda): např.: Co se nenosí, Estonsko 2015, režie: Jaak
Kilmi,
4. Tematický okruh: Člověk, společnost a udržitelnost (technický pokrok): např.: Krev v mobilech,
Dánsko/Německo 2010, režie: Frank Piasechi Poulsen
5. Tematický okruh: Člověk, společnost a udržitelnost (výživa): např.: 10 miliard Co máte na talíři? Německo
2015, režie: Valentin Thurn
6. Tematický okruh: Marginalizace ve společnosti: např.: Mallory, Česká republika 2015, režie: Helena
Třeštíková
7. Tematický okruh: Marginalizace ve společnosti: např.: René, ČR 2008, režie: Helena Třeštíková.
8. Tematický okruh: Marginalizace ve společnosti: např.: Můj Džihád, Belgie 2015, režie: Mark De Vischer.
9. Tematický okruh: Marginalizace ve společnosti: např.: Šmejdi, Česká republika 2013, režie: Silvie
Dymáková.
10. Tematický okruh: Marginalizace ve společnosti: např.: Body without Soul, ČR 1995, režie: Wiktor Grodecki.
11. Tematický okruh: Konzumní společnost: např.: Švédská teorie lásky, Švédsko 2015, režie: Erik Gandini.
12. Tematický okruh: Konzumní společnost: např.: Český sen, ČR 2004, režie: Vít Klusák i.d.
13. Tematický okruh: Konzumní společnost: např.: Kola vs. auta, Švédsko 2015, režie: Fredrik Gertten
Tematické okruhy a výběr filmu se každý semestr trochu mění...
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SUTHERLAND, J.-A., FELTEY, K. Cinematic Sociology - Social Life in Films. London: Pine Forge Press, 2010. ISBN 978-1-4129-6046-5.
-
Základní:
VÁVRA, M., ČÍŽEK, T., ŠPAČEK, O. Český filmový divák. Sociologická charakterizace na základě kvantitativních šetření. Iluminace 22, 2010, č. 4, s. 106 - 125..
-
Základní:
GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
-
Základní:
ČÍŽEK, T. Empirická sociologie filmu v Československu do roku 1989. Iluminace 22, 2010, č. 4, s. 91 - 105.
-
Základní:
ČULÍK, J. Jací jsme: Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-254-1.
-
Doporučená:
ČENĚK, D., PORYBNA, T. Vizuální antropologie: kultura žitá a viděná.. Praha: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-47-2.
-
Doporučená:
SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie: fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. ISBN 978-80-86429-77-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
40
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
41
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student má přehled o charakteristice dokumentárního filmu a získá znalosti o jeho historickém vývoji. Student zná výhody
a omezení spojené s tvorbou dokumentárního filmu, vliv na publikum a různé techniky, používané při tvorbě dokumentárního
filmu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dovede kriticky reflektovat společenské jevy, které byly tématem dokumentárních filmů. Dokáže posuzovat postoj
režiséra, je schopen argumentovat a vyjádřit vlastní myšlenky a názor k dané problematice.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Zápočet |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
Bodové hodnocení |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
|
|
|
|