|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / PFSNT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
PFSNT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Syntax-S
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Syntax
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KRS/PFSNT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky syntaxe současného španělského jazyka. Nejprve je pozornost věnována syntaxi věty jednoduché, větným členům a jejich gramatickým vztahům, poté syntaxi souvětí a jejich klasifikaci. Pojednáno je také o modalitě španělské věty, prostředcích jejího vyjadřování a různým typům vět: oznamovací, tázací, rozkazovací, přací, zvolací, nutnosti, možnosti atd. V závěru jsou studenti seznámeni s problematikou funkční větné perspektivy.
|
Požadavky na studenta
|
Je vyžadována 80% aktivní účast ve cvičeních a příprava průběžně zadávaných úkolů. Důrazně se doporučuje účast na přednáškách. Předmět je ukončen písemnou zkouškou ve španělštině v rozsahu přednášek, základní literatury a literatury zadané k samostudiu. U zkoušky student prokazuje, že zná odbornou terminologii a dokáže ji používat a že dovede provést syntaktickou analýzu, která byla procvičována ve cvičeních. Zkouška je hodnocena známkou A-F. Student uspěje u zkoušky, pokud získá min. 70% bodů ( tj. 51 přepočtených bodů). Celý kurz včetně tematických bloků, úkolů, termínů a zkušebních okruhů je k dispozici na: https://moodle.osu.cz/.
Stipendijní pobyt v zahraničí: Student po návratu ze studijního pobytu musí odevzdat samostatný úkol (viz Moodle, kurz KRO/PFSNT, Bloque temático XII) a vykonat písemnou zkoušku ve španělštině dle obecných požadavků uvedených v sylabu. Na zkoušku se připaví prostudováním všech tematických bloků tohoto kurzu v Moodlu.
|
Obsah
|
1. Introducción metodológica: Gramática descriptiva, normativa y predictiva. Sintaxis preestructural y sintaxis estructural- funcional. Sintaxis distribucionalista. Sintaxis generativa y transformacional. Gramática del texto. Objeto del estudio de la sintaxis. Oración - frase. Grupos sintácticos y sus funciones. Argumentos y adjuntos. 2. Relaciones gramaticales entre los elementos de la oración (régimen, concordancia, posición). Predicado verbal (verbo predicativo, perífrasis, locuciones verbales y predicados con verbo de apoyo; valencias). 3. Predicado verbonominal. Verbos copulativos. Atributo. 4. Grupo verbal: complementos directo, indirecto, de régimen; complemento predicativo. 5. Grupo verbal: complemento circunstancial. Lugar. Tiempo. Modo. Causa. Grupos nominales - características y funciones sintácticas. 6. Grupo nominal: núcleo, modificador del nombre, complemento del nombre, aposición. Grupo preposicional. 7. Modalidad de la oración. Clasificación de las oraciones según su modalidad. Oraciones aseverativas e interrogativas (pregunta parcial, total; propia, impropia; deliberativa). Oraciones afirmativas y negativas. Oraciones exhortativas. 8. Oraciones optativas. Empleo del modo verbal. Oraciones de necesidad y posibilidad. Uso de los verbos modales. Las construcciones impersonales. Oraciones de probabilidad y duda. 9. Sintaxis de la oración compuesta. Tipos de unión: coordinación yuxtaposición, subordinación. 10. La coordinación: oraciones copulativas, adversativas, disyuntivas, distributivas y consecutivas. La subordinación. Características generales. 11. Concordancia de tiempos en indicativo y en subjuntivo. Clasificación de las oraciones subordinadas. Criterios sintáctico, semántico y morfológico. Oraciones sustantivas, adjetivas/ de relativo (especificativas, explicativas). 12. Oraciones adverbiales/circunstanciales. Oraciones comparativas, de causa (causales, finales, condicionales, concesivas). 13. Oraciones no flexivas de infinitivo, gerundio y participio. Perspectiva funcional de la oración y el orden de palabras.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RAE - Asociación de Academias de la Lengua Espaňola. Nueva gramática de la lengua espaňola. Manual. Madrid: Espasa Libros, 2010. ISBN 978-84-670-3281-9.
-
Základní:
Syntax
(VESELÁ, J.)
-
Základní:
Syntax španělštiny. Sintaxis espaňola
(BARTOŠ, L.)
-
Rozšiřující:
ALCARAZ VARÓ, E., MARTÍNEZ LINARES, M. A. Diccionario de Lingüística Moderna. Madrid: Ariel, 1997.
-
Doporučená:
RAE. Esbozo de una Nueva Gramática de la Lengua espaňola. Madrid: Espasa-Calpe, 2000.
-
Doporučená:
BOSQUE, I. - DEMONTE, V. (dirs.). Gramática descriptiva de la lengua espaňola. Madrid: Espasa Calpe, S. A., 1999. ISBN 84-239-7917-2.
-
Doporučená:
GÓMEZ TORREGO, L. Gramática didáctica del espaňol. Madrid: SM, 2002. ISBN 84-348-8587-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
52
|
Samostudium
|
46
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu má student základní orientaci v problematice současné španělské syntaxe, rozumí pojmům oración, proposición, frase, sintagma (grupo sintáctico) aj. a umí je definovat ve španělském jazyce ústní i písemnou formou. Dokáže za použití odborných španělských termínů charakterizovat jednotlivé větné členy, vztahy, do kterých vstupují, základní větné struktury a použité gramatické prostředky.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Rozbor jazykového projevu studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|