|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / BLEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
BLEX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Španělská lexikologie a sémantika-S
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Španělská lexikologie a sémantika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KRS/BLEX
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V tomto předmětu se studenti seznámí s předmětem studia obou oborů a se základními pojmy a termíny z lexikologie a sémantiky. V úvodních přednáškách bude věnována pozornost vytváření španělského lexika v průběhu staletí se zvláštním zřetelem k začleňování amerikanizmů (indigenizmů) do struktury lexika. V dalších přednáškách bude sledováno propojení lexikologie a sémantiky (lexikálně-sémantické pole, onomaziologické pole). V závěru bude podán stručný výklad o formálních a sémantických prostředcích slovotvorby.
|
Požadavky na studenta
|
Při ústní zkoušce z tohoto předmětu musí student předvést souvislé odpovědi na otázky z lexikologie a sémantiky. Zkouška je vedena ve španělštině a hodnotí se kromě obsahové správnosti i jazyková úroveň odpovědí.
Student/ka v posledním týdnu výukového období odevzdá semestrální práci v rozsahu 10-15 stran napsanou na literární (BLIT3) nebo lingvistické (BLEX) téma. Volí si z témat, která na začátku semestru vypisují vyučující.
Erasmus: Platí stejné požadavky.
|
Obsah
|
1. Constitución del léxico en espaňol. 2. Préstamos. 3. Lexicología. 4. Unidades léxicas. 5. Formación de palabras - generalidades. 6. Prefijación - sufijación. 7. Parasíntesis - composición. 8. Neología. 9. Semántica lingüística - Semántica léxica. 10. Significado - campo semántico. 11. Análisis sémico y componencial - campos. 12. Sinonimia - antonimia. 13. Polisemia - homonimia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARTOŠ, L., VALÍKOVÁ, H. La formación de palabras en espaňol. Brno: MU, 2002.
-
Základní:
Španělská lexikologie a sémantika
(BARTOŠ, L.)
-
Doporučená:
DEL BARRIO DE LA ROSA, Florencio. Ejercicios de lexicología del espaňol. Muenchen: Lincom Europa, 2014. ISBN 978-3-86288-557-2.
-
Doporučená:
ALVAR EZQUERRA, M. La formación de palabras en espaňol. Madrid: Arco/Libros, 1995.
-
Doporučená:
RAE-ASALE. Nueva gramática de la lengua espaňola. Manual. Madrid: Espasa, 2010. ISBN 9788423947591.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
45
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student umí v souvislém písemném projevu ve španělštině pojednat o předmětu studia obou oborů, lexikologie a sémantiky, a vysvětlit základními pojmy a termíny. Orientuje s v problematice španělského lexika, jak se formovalo v průběhu staletí se zvláštním zřetelem k začleňování amerikanizmů (indigenizmů) do struktury lexika. Je schopen popsat prostředky slovotvorby a uvést konkrétní příklady. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|