|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / 8SYNT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
8SYNT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Syntax-S
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Syntax
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KRS/8SYNT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Posluchači mají získat základní znalosti o syntaktických teoriích, jak se formovaly během staletého vývoje. Seznámí se rovněž s metodologickými postupy těchto teorií, s jejich pozitivy a negativy. O syntaxi bude pojednáno jako o jednom z integrujících komponentů lingvistiky. Pozornost bude věnována formální, významové a komunikativní úrovni výpovědi. V přednáškách o modalitě budou uvedeny možné klasifikace vět podle tohoto kritéria.
|
Požadavky na studenta
|
Je vyžadována 80% aktivní účast na tutoriálech a odevzdání jedné samostatné práce. Předmět je ukončen písemnou zkouškou ve španělštině v rozsahu základní literatury a literatury zadané k samostudiu (viz Doporučený studijní plán předmětu). Hodnotí se známkou A- F. Student uspěje u zkoušky, pokud získá min. 70% bodů ( tj. 51 přepočtených bodů). U zkoušky student prokazuje, že zná odbornou terminologii a dokáže ji používat a že dovede provést syntaktickou analýzu, která byla procvičována ve cvičeních (na tutoriálech). Je třeba prostudovat všechny tematické bloky, které jsou součástí tohoto kurzu. Kurz je dostupný na: https://moodle.osu.cz.
Zahraniční stipendijní pobyt: Student po návratu ze studijního pobytu musí odevzdat prostřednictvím Moodlu jeden samostatný úkol a vykonat písemnou zkoušku ve španělštině dle obecných požadavků uvedených v sylabu. Kompletní kurz včetně tematických bloků, úkolů, termínů a zkušebních okruhů je k dispozici v Moodlu.
|
Obsah
|
1. Introducción metodológica: Gramática descriptiva, normativa y predictiva. Sintaxis preestructural y sintaxis estructural-funcional. Sintaxis distribucionalista. Sintaxis generativa y transformacional. Gramática del texto. Objeto del estudio de la sintaxis. Oración - frase. Elementos oracionales. Grupos sintácticos y sus funciones. Argumentos y adjuntos.
2. Relaciones gramaticales entre los elementos de la oración (régimen, concordancia, posición). Predicado verbal (verbo predicativo, perífrasis, locuciones verbales; expresiones semilexicalizadas, valencias).
3. Predicado verbonominal. Verbo copulativo. Atributo.
4. Grupo verbal: complementos directo, indirecto, de régimen (preposicional); complemento predicativo.
5. Grupo verbal: complemento circunstancial. Lugar. Tiempo. Modo. Causa. Compaňía, Instrumento, etc.
6. Grupo nominal: modificadores y complementos nominales, aposición. Grupo adjetival.
7. Modalidad de la oración. Clasificación de las oraciones según su modalidad. Oraciones declarativas e interrogativas (pregunta parcial, total; propia, impropia; deliberativa). Oraciones afirmativas y negativas. Oraciones exhortativas.
8. Oraciones optativas. Empleo del modo verbal. Oraciones de necesidad y posibilidad. Uso de los verbos modales. Construcciones impersonales. Oraciones de probabilidad y duda.
9. Sintaxis de la oración compuesta. Tipos de unión: coordinación (y yuxtaposición), subordinación.
10. La coordinación: oraciones copulativas, adversativas, disyuntivas, distributivas y consecutivas. La subordinación. Características generales.
11. Concordancia de tiempos en indicativo y en subjuntivo. Clasificación de las oraciones subordinadas. Criterios: sintáctico, semántico y morfológico. Oraciones sustantivas, adjetivas/ de relativo (especificativas, explicativas).
12. Oraciones adverbiales/circunstanciales. Oraciones comparativas, de causa (causales), finales, condicionales, concesivas.
13. Oraciones no flexivas de infinitivo, gerundio y participio. Perspectiva funcional de la oración y el orden de palabras.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jana Veselá, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Daniela Podhajská, PhD. (100%),
Mgr. Jana Veselá, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Daniela Podhajská, PhD. (100%),
Mgr. Jana Veselá, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
40
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokládá se, že student absolvoval úspěšně předcházející kurz o španělské morfologii. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu je student schopen jak v ústním, tak písemném projevu ve španělštině vysvětlit syntaktické teorie, jak se formovaly během staletého vývoje včetně metodologických postupů těchto teorií, umí analyzovat větné výpovědi včetně určení jejich modality. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|