|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / 4SSJP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
4SSJP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Syntax špan. jazyka pro překladatele-S
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Syntax španělského jazyka pro překladatele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRS/4SSJP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s problematikou španělské syntaxe s ohledem na překlad španělského textu do češtiny. Studenti získávají základní teoretické poznatky o jednotlivých syntaktických přístupech k větné i nevětné výpovědi. Cílem předmětu je nastínit současné vývojové tendence v syntagmatickém plánu španělského jazyka a seznámit studenty s jevy, které jsou z translatologického hlediska problematické (zejm. neosobní slovesné tvary a polovětné konstrukce, vyjadřování neosobní a pasívnost, prostředky koherence a koheze, funkční větná perspektiva ad.). V seminářích se studenti zabývají větným rozborem a dále zdokonalují své komunikativní kompetence ve španělštině jak v písemném, tak v ústním projevu a v porozumění odbornému lingvistickému textu. Předpokládá se, že studenti budou schopni zvládnout část látky samostudiem.
|
Požadavky na studenta
|
Výuka v předmětu je zakončena zápočtem, který je studentovi udělen za splnění požadavku 80% aktivní účasti na seminářích a průběžnou přípravu zadaných úkolů. V písemném zápočtovém testu musí student získat min. 51 bodů.
Zahraniční stipendijní pobyt: Po návratu ze studijního pobytu musí student vykonat písemný zápočtový test ve španělštině podle obecných požadavků uvedených v sylabu předmětu.
|
Obsah
|
1. Unidades sintácticas - grupos sintácticos, argumentos y adjuntos. Unidades lexicalizadas y semilexicalizadas. 2. El sustantivo espaňol - aproximación semántica, morfológica y sintáctica (contenido semántico; clases de sustantivos, categorías gramaticales, funciones sintácticas). 3. El grupo nominal y sus componentes (complementos del nombre: especificación, atribución, aposición). Los complementos preposicionales del sustantivo - argumentos (nominalizaciones, sustantivos con complementos de régimen, nombres de significado relacional). 4. Los adjuntos del sustantivo y los grupos nominales (adjetivos, grupos preposicionales, grupos nominales, adverbios, oraciones de relativo). 5. Grupos preposicionales (sus funciones sintácticas) vs. locuciones adjetivas. Aposición (especificativa, explicativa, de sentido enfático). 6. El verbo espaňol - aproximación semántica, morfológica y sintáctica (verbos: avalentes, monovalentes, bivalentes, trivalentes; transitividad e intransitividad de los predicados). 7. El grupo verbal y sus componentes. El concepto de predicado en la Sintaxis. 8. Los argumentos del predicado (sujeto, complemento directo, complemento de régimen preposicional, atributo). 9. Los complementos adjuntos (complementos circunstanciales; complemento indirecto). 10. Unidades sintácticas - oraciones. Criterios de clasificación. 11. La modalidad oracional. 12. Las oraciones según la naturaleza del predicado (transitivas, intransitivas, copulativas, pasivas, reflexivas, recíprocas). La dependencia o independencia sintáctica de las oraciones y su clasificación en: simples, compuestas (relación de coordinación, relación de subordinación). 13. Las construcciones sintácticas fundamentales (activas, pasivas, medias, impersonales no reflejas, impersonales con SE, pasivas reflejas).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GILI GAYA, S. Curso superior de sintaxis espaňola. Barcelona: Vox, 2000. ISBN 9788471539885.
-
Základní:
RAE. Esbozo de una Nueva Gramática de la Lengua espaňola. Madrid: Espasa-Calpe, 2000.
-
Základní:
ALARCOS LLORACH, E. Estudios de gramática funcional del espaňol. Gredos, 1990. ISBN 84-249-0024-3.
-
Základní:
ALARCOS LLORACH, E. Gramática de la lengua espaňola. Madrid: Espasa Calpe, 1994. ISBN 84-239-7840-0.
-
Základní:
BOSQUE, I., DEMONTE, V. (dirs.). Gramática descriptiva. Madrid: Espasa-Calpe, 2000. ISBN 84-239-7917-2.
-
Základní:
ALCINA FRANCH, J., BLECUA, M. Gramática espaňola. Barcelona: Ariel, 1991. ISBN 84--344-8344-0.
-
Základní:
HERNÁNDEZ ALONSO, C. Gramática funcional del espaňol. Madrid: Gredos, 1986. ISBN 84-249-1058-3.
-
Základní:
ČERNÝ, J. Historia de la Lingüística. Universidad de Extremadura, 1998. ISBN 84-7723-336-5.
-
Základní:
Prezentace. https://portal.osu.cz/wps/myportal/!ut/p/b1/jZC5DoJAEIafyOwMsAflAgHWgAeIyjaGwhgSjsb4_IKRQgyr003y_fkPokmJKAAFdYCTM9Fd9ahv1b3uu6oZf80uviuzQK0pQppYoNIdKwQiRtQagHIEIhk7PAEQVCAoGRec5YEF0v7Ui_w46L1CHjKxRfD5Ww8LJ8HkDxlM_svAX_4G4Ef_E9EzCxbTAbH3KuOFBQImwDDRCzBtYErhe_wrw6wFJZu4b6-k1U0Yhq6q1Uo-AXsFJ_g!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/.
-
Základní:
CASADO VELARDE, M. Introducción a la gramática del texto del espaňol. Madrid: Arco Libros, 1993. ISBN 84-7635-131-3.
-
Základní:
RAE; ASALE. Nueva gramática de la lengua espaňola. Manual. Madrid: Espasa, 2010. ISBN 978-84-670-3281-9.
-
Doporučená:
ZAVADIL, B., ČERMÁK, P. Mluvnice současné španělštiny. Praha, 2010. ISBN 9788024616414.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zápočet
|
14
|
Samostudium
|
10
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Vstupní úroveň komunikativní kompetence ve španělském jazyce - C1 zkušený uživatel (podle SERR). |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu má student přehled o jednotlivých syntaktických přístupech k větné i nevětné výpovědi a orientuje se v současné situaci, pokud jde o vývoj syntaktického plánu španělského jazyka. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Dovede provést rozbor španělské výpovědi a vyjadřovat se ve španělštině jak ústně, tak písemně k probrané odborné problematice s použitím adekvátní terminologie. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IC8 - Didaktický test |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|