Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Souvislá pedagogická praxe představuje završení oborové a didaktické přípravy posluchače pro vstup do školní praxe a kvalitní zvládnutí učitelské profese. Student se při realizaci praxe komplexně seznámí s výukou francouzského jazyka i s chodem školy a vytváří prostor pro další rozvíjení a posilování pedagogických kompetencí.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné odučení stanoveného počtu vyučovacích jednotek, aktivní účast studenta na rozborech těchto hodin a vypracování stanovené pedagogické dokumentace. Student je hodnocen provázejícím
učitelem podle stanovených kritérií. Následně toto hodnocení spolu s deníkem z praxe předá oborovému didaktikovi a při ústním pohovoru shrne obsah a všechna úskalí praxe.
|
Obsah
|
Během souvislé praxe se student seznámí s chodem školy a zapojí se do něho, prostuduje základní kurikulární dokumenty a seznámí se s dalšími dostupnými materiály o dané škole a žácích. Absolvuje předepsaný počet náslechů v předmětu francouzský jazyk a realizuje výuku v zadaném rozsahu, zpracuje dokumentaci související s praxí, v písemné (případně elektronické) podobě zpracuje přípravy do výuky a na závěr provede reflexi svého pedagogického působení. Na základě sebereflexe vymezí strategii svého dalšího vzdělávání.
Místo konání praxe musí být schváleno příslušným garantem praxe. Přednostně se praxe realizuje u proškolených provázejících učitelů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
35
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Příprava na odbornou praxi
|
10
|
Zpracování podkladů na výuku
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením Souvislé pedagogické praxe absolvuje výuku obecné didaktiky a oborové didaktiky (didaktiky románských jazyků), při realizaci praxe využije celou šíři znalostí a dovedností získaných při studiu aprobačního oboru a předmětů Průběžná pedagogická praxe 1 a 2. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student
- si při přípravě a realizaci výuky upevňuje a dále rozšiřuje dosud získané oborové, pedagogické a didaktické znalosti;
- utváří si komplexní představu o chodu školy, o nárocích kladených na pedagogy v procesu výuky i při dalších profesních aktivitách;
- seznamuje se detailně s kurikulárními dokumenty, zvláště se ŠVP dané školy, s učebnicemi a dalšími výukovými materiály, pomůckami, technikou apod.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student
- posiluje dovednost připravit a realizovat výuku v souladu se vzdělávacími a výchovnými cíli a specifickými vzdělávacími potřebami žáků, posiluje dovednost didaktické transformace učiva;
- získává dovednost plánovat výuku v delším časovém horizontu, diagnostikovat výsledky výuky a využívat je k zefektivnění vlastní práce i procesu učení u jednotlivých žáků;
- je schopen pedagogické sebereflexe a vychází z ní při plánování cíleného samostudia vedoucího ke zkvalitnění pedagogické práce.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC12 - Výkon praxe v odborných zařízeních (školách, nemocnicích, odborných ústavech apod.) |
IIA5 - Portfolio |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
B1 - Diskuse |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
|